פגעו בהיסטוריה וייכנסו לכלא: עונשי מאסר וחילוט מחפרון לשודדי עתיקות

בית משפט השלום בנצרת קבע עונשי מאסר בפועל לשלושה שודדי עתיקות תושבי הכפר טורעאן. צילום: ניר דיסטלפלד- רשות העתיקות

ביום רביעי האחרון הורשעו הנאשמים בעבירות של פגיעה באתר עתיקות, ביצוע פעולה באתר עתיקות ללא היתר וניסיון לגניבה בנסיבות מחמירות.
לפני שנה, הגיעו לאתר העתיקות חורבת משכנה שליד מחלף גולני חמישה אנשים (שלושה בגירים ושני קטינים) כשהם מצויידים במחפרון. הם החלו לחפור במקום תוך חיפוש אחר מערות קבורה שפזורות באתר מהתקופה הרומית-ביזנטית, בתקווה למצוא במערות אלו ממצאים עתיקים יקרי ערך.
בזכות ערנותו של מתנדב מתמי"ד (מג"ב) גליל תחתון, הגיעו מיידית לשטח מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ומתנדבים מכיתת הכוננות של בסיס הפעלה גליל תחתון, וביחד הצליחו לעצור את המשך הרס העתיקות באתר.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לדברי ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות שהשתתף במבצע המעצר, "הנאשמים הספיקו לפתוח ארבע מערות קבורה מהתקופה הרומית-ביזנטית ולהרוס מתקן חקלאי עתיק. בזכות התגובה המהירה נמנע הרס רב יותר, שכן חפירה באמצעות מחפרון באתר עתיקות יכולה לגרום נזק גדול ביותר. הפגיעה תועדה בעזרת אמצעי צילום מהאוויר שסייעו להמחיש לשופטים את עזות המצח של אותם נאשמים."
שלושת הנאשמים הבגירים הורשעו על פי הודאתם בעבירות של פגיעה באתר עתיקות, ביצוע פעולה באתר עתיקות ללא היתר וניסיון לגניבה בנסיבות מחמירות, והם ירצו בין ארבעה לתשעה חודשי מאסר בפועל. המחפרון שהיה ברשותם חולט לצמיתות. בגזר הדין נכתב כי "שוד עתיקות הפך למכת מדינה המוחקת דפים שלמים של ההיסטוריה, וכל פגיעה באתר עתיקות היא מעצם טיבה פגיעה בלתי הפיכה ובלתי ניתנת לשחזור.
דיסטלפלד הוסיף: "אני מאמין שגזר הדין יגרום לאנשים לחשוב עשר פעמים לפני שיצאו לפגוע באתרי עתיקות, בהם טמונה המורשת התרבותית של ארצנו. כמו כן אני מבקש את עזרת הציבור ביידוע של רשות העתיקות בכל מקרה בו יש חשד לפגיעה בעתיקות".