עצם גדולה של עוף חולצה בשלמותה מגרונו של תושב טבעון

העצם חולצה מגרונו של תושב קרית טבעון רגע לפני שהחליקה וסיכנה את קנה הנשימה של המטופל. צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק

אל כרמל, בן 72 מקרית טבעון אכל אתמול להנאתו עוף לארוחת הצהריים כשלפתע הרגיש שעצם נתקעה עמוק בגרונו.
כל ניסיונותיו לשלוף בעצמו את העצם לא צלחו והוא הגיע אל מיון אף אוזן וגרון במרכז הרפואי העמק מקבוצת הכללית, כשהוא משתעל ללא הרף ותוך שהוא מנסה להסביר לצוות שטיפל בו מה קרה.
ד"ר שאדי עסלי, רופא במחלקת אף אוזן וגרון: "אל הגיע אלינו כשהוא משתעל מאד והיה ברור שהוא מנסה להיפטר מחפץ זר שתקוע בגרונו. הוא סיפר לנו שבזמן שאכל עוף הרגיש עצם נתקעת עמוק בגרונו. בדיקה מהירה שביצענו העלתה שלמרבה המזל העצם לא חוסמת אל קנה הנשימה, אבל היה לנו ברור שצריך לשלוף אותה במהירות כדי שהיא לא תחליק עוד למטה ותחסום את קנה הנשימה, מה שעלול לסכן אותו. דאגנו גם מהאפשרות שהעצם תגרום לפציעה ולדימום של הגרון והוושט. בחדר הטיפולים של מרפאת אף אוזן וגרון התחלנו בפעולה מיידית לשליפת העצם. תחילה ביצענו פעולה של אלחוש וטשטוש מקומי של הכאב, כדי שהמטופל לא יחוש בכאב וכדי להתגבר על רפלקס ההקאה שמגיב כאשר אנו מחטטים לו בעומק הגרון. בסיוע של האחות הבכירה צופית חמי, עם מכשיר לשליפה שדומה למספריים ארוכים נכנסנו לעומק הגרון, עד שהגענו אל קצה העצם. העצם היתה גדולה משהערכנו תחילה, והמנח שלה היא באלכסון, מה שהסביר את העובדה שהיא לא חסמה את קנה הנשימה. בשלב זה היה צורך לסובב אותה מעט וכך הצלחנו לשלוף אותה בשלמותה".

העצם שנשלפה מגרונו של אל כרמל. מטופל שנשלפה עצם מגרונו. צילום: דוברות מרכז רפואי העמק
העצם שנשלפה מגרונו של אל כרמל. מטופל שנשלפה עצם מגרונו. צילום: דוברות מרכז רפואי העמק

למרבה ההפתעה של אל ושל הצוות, העצם שנשלפה היתה די ארוכה, באורך של 6 ס"מ. "זה היה עלול להסתיים אחרת", סיכם אל את החוויה "אני מודה לצוות הנהדר שטיפל בי במהירות ובמקצועיות שכזו. ממש הצילו את חיי", הודה אל לצוות לפני ששוחרר לביתו.