עפוליז: מחממים את מנועי התרבות

גם השנה יערך בחג הסוכות פסטיבל "afuli'Z"- פסטיבל האמנות הגדול בעפולה ובאזור, שהפך למסורת עירונית בשנים האחרונות. הפסטיבל, יוזמה משותפת של תנועת תרבות וקהילת האמנים מעפולה והסביבה, יתקיים במתחם השוק החדש. מה מביא קבוצה של אמנים ואמניות ליצור יוזמה חברתית כזו ולהפיק פסטיבל? הפרטים בכתבה הבאה. צילום: דימה חבר

את פסטיבל "afuli'Z" האחרון שהתקיים בחוה"מ סוכות בשנה שעברה היה קשה לפספס. עשרות אלפי האנשים שפקדו את מתחם השוק החדש בפסטיבל הקודם היו עדות למרחב התרבותי הרענן שנוצר שם.
הפסטיבל הוא פרי עבודתם ופועלם של חברי וחברות "תנועת תרבות" בשיתוף עם קהילת האמנים שצומחת בבירת העמק בשנים האחרונות ומטרתו ברורה- לסמן את עפולה כמרחב תרבותי ואמנותי בועט וחדשני.
בסיום החגים, לסוף שבוע אחד, יהפוך המתחם  ל"לב פועם" של במות מוזיקה של הרכבים ולהקות מעפולה והאזור, סדנאות, תערוכות בגלריות, מופעי רחוב, דוכנים, עיצוב המרחב המרשים ואווירה אלטרנטיבית. הפסטיבל מציע שלל פעילויות ואפשרויות המתאימות לכל הגילאים- החל מהצגה, סדנאות והפעלות לילדים והוריהם, לצעירים ולמבוגרים.
הפסטיבל מביא איתו רוח חדשה של תרבות אחרת בהובלת אמנים שמעוניינים ליצור בעפולה סצנה בועטת ורלוונטית לטובת הקהל הצעיר אשר מגיע להנות מאמנות ותרבות. בשנה שעברה משך הפסטיבל 13,000 איש ליומיים של חגיגה על טהרת ההתחדשות התרבותית בעיר.

• "עפולה הופכת למעצמה תרבותית"

"צמיחת קהילת האמנים והקשר ההדוק שלה לתנועת תרבות החלו לפני מספר שנים והיום אנחנו עומדים על למעלה מ-30 אמניות ואמנים שיוזמים אירועים ומפגשים אמנותיים שונים. ביחד אנחנו הלכה למעשה מחיים את התרבות והאמנות בעיר", מספרת מור ליפשיץ, חברה בתנועת תרבות ומפיקה שותפה בפסטיבל.

פעילות צבעונית ותוססת בפסטיבל בשנה אשתקד
פעילות צבעונית ותוססת בפסטיבל בשנה אשתקד

"אני חושבת שאנשים שיגיעו השנה ואלה שהגיעו בעבר ל- "afuli'Z" סוף סוף רואים ועדים לכך שעפולה הופכת למעצמה התרבותית שכולנו יודעים שהיא יכולה להיות, והעובדה שלא חייבים לנסוע עד תל אביב בשביל ליהנות מאמנות טובה רק מחזקת את זה. אדרבא, לא הבאנו מהמרכז את האמנות, היא מתרחשת ומתקיימת ממש כאן בעפולה ואזור העמק. אנחנו חבורה גדולה של מפיקים ואנשי צוות שמחוללים את הפסטיבל מאלף ועד תו.
זה לא ברור מאליו שהאמנים שבדרך כלל נתפסים כאנשים מסתגרים, שעושים לביתם, מציירים ומנגנים בסטודיו- תופסים את עצמם כבעלי תפקיד בעיצוב פני החברה, יוצאים, פוגשים את הקהילה.

הוא חוזר: פסטיבל "afuli'Z"
הוא חוזר: פסטיבל "afuli'Z"

זו יצירה שיש לה השפעה משמעותית על התושבים פה, שבוודאות חשובה להם התרבות ושיהיה איפה להיפגש ולאן לצאת. עם כל פעילות שתנועת תרבות יוזמת בשנים האחרונות, אנחנו מגלים בין השאר, עוד ועוד כוחות שנמצאים כאן או חוזרים לכאן כדי ליצור במה מעניינת ואטרקטיבית לצעירים שמחפשים סיבה להישאר כאן בצפון", מוסיפה ליפשיץ.

• "לתרבות יש כל כך הרבה מה לתת לעיר ולמקום"

כאמור, בין מפיקי פסטיבל "afuli'Z" השנה ניתן למצוא את חברי קהילת האמנים הפורחת בעפולה בשנים האחרונות. נטע מוזר, תושבת עפולה, פעילה חברתית וחברה בקהילת האמנים מספרת על התהליך: "הדרך שלי בקהילת האמנים החלה במפגש עם תנועת תרבות בכיתות אמן- מסגרת בה אמן מוביל חונך קבוצה של אמנים בתחילת דרכם על מנת ליצור תוצר אמנותי. השנה אני מובילה יחד עם עוז זלוף, חבר בתנועת תרבות, פתיחה של כיתות אמן עם האמנים המובילים בארץ.  הרגשתי שדרך המפגש הקהילתי אני מגלה את המקום שלי לעשייה, ליצירה, לבחירה בדרך אחרת. אני חושבת שלתרבות יש כל כך הרבה מה לתת לעיר ולמקום, למה לא לתת לזה ביטוי?" מספרת מוזר.


"דרך הפסטיבל עפולה מקבלת תנופה אמנותית אמיתית, זו מתנה לעיר. אני מאמינה שלאמנות יש כוח מחייה והעבודה עם שאר האמנים תושבי העיר מרגשת אותי"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בפסטיבל השנה מוזר מציגה באחת מהגלריות תערוכה שיצרה ואצרה יחד עם בעלה ארנון. מוזר ראיינה ותיעדה תושבי עפולה ותיקים מעל גיל 70, בניסיון לספר את סיפוריהם האישיים דרך הפן התרבותי. כך יצרו הזוג מוזר פסיפס אנושי תרבותי שכולו ייצוג של התושבים הללו.

"אני חושבת שאין עיר מפותחת ללא התרבות בה והפסטיבל מאפשר לאנשים לצאת ולהיפגש אחד עם השני סביב שיח תרבותי, סביב אמנות טובה ואיכותית".

• "אנחנו בשיא הפעילות בעיר"

בשנים האחרונות ניתן לראות ולזהות שינויים רבים בעיר עפולה- סלילת כבישים, עליית רכבת העמק על הפסים, שיפוץ מוסדות, פסטיבל ציורי מדרכות שמתרחש מדי שנה ועוד. בתחום התרבות ניתן לראות מגמת התפתחות ושיפור משמעותית. "לתרבות יש וצריך להיות מקום רב בהתחדשות העירונית בעפולה. אפשר לראות בכל מקום בעיר איך פעולות תרבותיות ואמנותיות משפיעות על המקום- יותר פסטיבלים בעיר, פעילות של אמנים בחינוך הפורמאלי במסגרת פעילות אמן מחנך של תנועת תרבות, במרחב הבלתי פורמאלי בפעילות של ארגון הילדים והנוער שלנו, הקמת התיאטרון הקהילתי בגבעת המורה, פריחה של קהילת האמנים המקומית-אזורית. בקיצור, השמיים הם הגבול" מעידה ליפשיץ.
"אנחנו רואים את עפולה כמקום שהוא כרך תרבותי בהווה ובעתיד. החיבור בין תנועת תרבות לעפולה הוא ארוך וממושך ואני מזמינה את כל תושבי ישראל להגיע מרחבי המדינה לעפולה להנות מפסטיבל איכותי. אנחנו בשיא הפעילות בעיר וכמובן שנמשיך לפעול בכדי שעפולה תהיה בירת התרבות בישראל, בזה אין לי כל ספק".

שעות פעילות הפסטיבל במתחם השוק החדש, עפולה:
13.10-שישי- 11:00-15:00
14.10-שבת- 16:00-23:00
הכניסה חופשית.

 

 

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|