עפולה: רחוב על שם סוכן המוסד ופורץ דרך לעלייה מאתיופיה

אחרי שחנכה לראשונה בישראל רחוב על שם קייס אישרה וועדת השמות של עיריית עפולה קריאת רחוב על שמו של סוכן המוסד פרדה אקלום ז"ל מנהיג אתיופי ומפורצי הדרך של העלייה מאתיופיה. צילום באדיבות המשפחה

ועדת השמות של עיריית עפולה קיבלה את הצעתו של חבר מועצת העיר דני דסטה ואישרה לקרוא רחוב על שמו של פרדה אקלום ז"ל מנהיג יהודי אתיופי, סוכן מוסד ומפורצי הדרך לעליית יהודי אתיופיה.
אקלום, לו יש בני משפחה וקהילה גדולה שעלתה לישראל והתיישבה בעפולה הודות לפעילותו, החל את פעילותו אי שם בסוף שנות השבעים לאחר חתימת ההסכם בין אתיופיה לישראל על העלאת יהודים דרך הבירה אדיס אבבה כאשר שלח כ-200 משפחות מהצפון אל עבר עיר הבירה ומשם לישראל. לאחר מכן עצרה אתיופיה את העלייה ואקלום שהפך למבוקש בגלל פעילותו הציונית נמלט לסודאן משם פנה לממשלת ישראל בדרישה לסייע ליהודי אתיופיה לאחריה גויס למוסד והוטל עליו לאתר יהודים ולרכז אותם על מנת להעלותם לישראל.
השמועה וההודעות על האפשרות של העלייה דרך סודאן הגיעה לכפרים יהודיים רבים וכך החלה נהירה גדולה אל עבר הגבול הסודני במסווה של פליטי מלחמת האזרחים האתיופית.
אקלום היה איש הקשר שתיווך בין היהודים לבין "המוסד" ובדרך זו עלו אלפי יהודים לישראל דרך ים סוף.

חבר המועצה דני דסטה ואח של פרדה אקלום ברחוב שייקרא על שמו
חבר המועצה דני דסטה ואח של פרדה אקלום ברחוב שייקרא על שמו

לאחר שנתיים של פעילות דלפו פרטי שמו ופעילותו לשלטונות הסודנים והם החלו לצוד אחריו. כאשר התגלה שהוא בסכנת מוות עזב אקלום את סודאן לישראל. במהלך תקופה זו הכינו אנשי "המוסד" את התשתית המבצעית, הארגונית והמודיעינית למבצע משה ששיאו בשנת 1984. פרדה אקלום נפטר ב-7 בינואר 2009 ונקבר בבית העלמין בבאר שבע.
כזכור, לפני כשנתיים אישר ראש העיר אבי אלקבץ קריאת רחוב היסטורי ראשון על שם קייס מולוגטה אדיסו טסמה ז"ל בעפולה עילית בטקס בנוכחות ראש העיר, חברי כנסת, נכבדי העדה והנהלת העירייה ובישיבת וועדת השמות האחרונה, כאמור, אישרה וועדת השמות של העירייה את הצעתו של חבר המועצה דסטה לקריאת רחוב נוסף שקיבל גם את אישור המשפחה לאחר שקיים סיור במקום עם אחיו של אקלום ז"ל, עמרם אקלום.
הרחוב שנמצא בשכונת "עפולה הירוקה" ייחנך ככל הנראה במהלך חגי תשרי הקרובים לאחר שיובא לאישור מועצת העיר.

עפולה: יצאה לדרך בנייתו מחדש של בית ספר ברקת

|