עפולה: נחנך רחוב על שמו של איש המוסד האתיופי פרדה אקלום ז"ל

שנתיים בדיוק לאחר שבעפולה חנכו רחוב ראשון בישראל על שמו של קייס, הסיר ראש העיר אבי אלקבץ את הלוט מעל שלט הרחוב שייקרא על שמו של איש המוסד ופורץ הדרך של עליית יהדות אתיופיה לישראל, פרדה אקלום ז"ל/ צילום: דוברות עיריית עפולה

עיריית עפולה חנכה רחוב חדש על שמו של פרדה אקלום ז"ל. אקלום, לו בני משפחה בעפולה, היה איש מוסד, אסיר ציון ומפורצי הדרך לעליית יהדות אתיופיה לישראל. הוא החל את פעילותו בסוף שנות השבעים לאחר חתימת ההסכם בין אתיופיה לישראל על העלאת יהודים דרך הבירה אדיס אבבה כאשר שלח כ-200 משפחות מהצפון אל עבר עיר הבירה ומשם לישראל. לאחר מכן עצרה אתיופיה את העלייה ואקלום הפך למבוקש. למרות ועל אף שהפך למבוקש המשיך אקלום להיות איש הקשר שתיווך בין היהודים לבין "המוסד" ובדרך זו עלו אלפי יהודים לישראל דרך ים סוף. לאחר שנתיים של פעילות דלפו פרטי שמו ופעילותו לשלטונות הסודנים והם החלו לצוד אחריו והוא עלה לישראל והמשיך את פעילותו למען הקהילה וקליטתה עד יום מותו בשנת 2009.

מסירים את הלוט. צילום: עיריית עפולה
מסירים את הלוט

חשוב לציין כי זהו אינו הרחוב הראשון בעפולה שנושא את שמו של בן קהילה. את הרחוב הראשון חנכו בעיריית עפולה לפני כשנתיים על שמו של קייס מולגטה טסמה ז"ל שהיה לרחוב הראשון בישראל על שמו של קייס. השבוע, כמעט 40 שנה אחרי מבצע משה שבמרכזו פעילותו האדירה של אקלום ז"ל, חנכה עיריית עפולה לאחר שיוזמתו של חבר המועצה דני דסטה אושרה בוועדת שמות, רחוב גם על שמו במעמד ראש העיר אבי אלקבץ, סגנים וחברי מועצה, ח"כ בעבר אדיסו מסאלה, אנשי מוסד בעבר שעבדו לצדו של אקלום, קייסים ורבנים, בני משפחתו של אקלום ז"ל ועשרות תושבים.
במהלך הטקס נשאו דברים הח"כ לשעבר אדיסו מסאלה, בני אקלום בנו של אקלום ז"ל, חבר המועצה דני דסטה וראש העיר אבי אלקבץ שזהו פרויקט נוסף שהוא מוביל בשיתוף חבר המועצה דני דסטה, מוקד הקליטה בהנהלת טספנאש ימצה וצוות המוקד וכן עובדים ופעילים חברתיים בני העדה ובראשם חנוכת מרכז מורשת של יהדות אתיופיה בתחילת הקדנציה שלאחרונה הסתיימה בנייתו של מטבח מאובזר שישמש את בני הקהילה לאירועים השונים שיתקיימו בו, הקמת שלושה מועדונים לאזרחים וותיקים בני העדה סמוך לבית ספר גוונים ומועדון נוער בעפולה עילית ובימים אלה הסתיימה הקמתו של מועדון נוסף "מועדון מבצע שלמה" אף הוא לשימוש בני הקהילה.
כמו כן הוקם בית מסורתי גוז'ו שני בעיר ועוד.
ראש העיר אבי אלקבץ אמר: "אנחנו לא קוראים רחובות כדי לקבל מחיאות כפיים אלא עושים זאת כדי שהדור הצעיר, הילדים, הנכדים והנינים, שלכם ושלנו, יכירו את התרומה האדירה של פרדה אקלום ז"ל לעלייה של 'ביתא ישראל' לארץ הקודש, את התרומה האדירה של קייס מולוגטה ז"ל לקהילת 'ביתא ישראל' כאן בעפולה ויותר מכל, לתרומה האדירה של קהילת 'ביתא ישראל' למדינת ישראל".