עפולה: משהו גדול וטוב

מתנתקים מהתדמית האפורה והמנומנמת, מתחברים לכל האוכלוסיות דרך הרשתות החברתיות (ואם צריך גם ידפקו לכם בדלת) ומבטיחים שלכל תושב בעיר יהיה מוקד לחיבור ועניין. ברשת המרכזים הקהילתיים עפולה פותחים שנה עם מגוון עצום של מיזמים, פרויקטים, פעילויות וקורסים בדרך לעמוד בהצלחה במשימת העל שלהם: לשמש כבית של הקהילה בעפולה

בשנים האחרונות, על רקע המהפכה הטכנולוגית המואצת בעידן בו אנו חיים, מוצאים עצמם מקבלי ההחלטות במתנ"סים בישראל, מובילים תהליכים מורכבים שתכליתם ומטרתם חיבור האזרח הפשוט לקחת חלק בפעילות הקהילתית והחברתית הענפה שהם מקיימים. המשימה לא פשוטה כלל וכלל בעולם של "פייסבוק", "אייפונים", "וואטס אפ" ומציאות מדומה. האסוציאציה שתעלה בקרב לא מעט אנשים, בכל הנוגע למתנ"סים תהיה בגוונים אפורים, מנומנמת משהו, ולא ממש מעודכנת לשנת 2016.

• מיתוג חדש- מיצוב חדש

מנקודת הבסיס הזו בדיוק החליטו מובילי רשת המרכזים הקהילתיים בעפולה לפעול, ולפחות על פי מוקדי הפעילויות שהם מקיימים, נראה שהם מצליחים לעמוד במטרה המרכזית שהם הציבו לעצמם: לשמש כבית של הקהילה בעפולה- הלכה למעשה. את התהליכים הם מובילים בעזרת דגש על יצירתיות, חדשנות, פתיחות, חשיבה מחוץ לקופסא והטיית אוזן קשבת לבקשות התושבים וצרכיהם. ביטוי נוסף לשינוי ניתן לראות גם במיתוג רשת המרכזיים, המנשרים הנעימים לעין, הגרפיקות העדכניות בחוברות שמופצות לתושבים ועוד.
רשת המרכזים הקהילתיים בעפולה כוללת כיום את מתנ"ס בית פוזנק בגבעת המורה, בית אשכול בעפולה עלית שנכנס לתכנית שיפוצים מקיפה, את מתנ"ס ויצו או בשמו החדש בית ויצו, את הספריות העירוניות בעיר ובשכונות וכן את בתי הספר לכדורגל, כדורסל, הקונסרבטוריון העירוני ויתר החוגים.

שדירת הציירים, תערוכה בשד' ארלוזורוב בהפקת המרכזים הקהילתיים
"שדירת הציירים", תערוכה בשד' ארלוזורוב בהפקת המרכזים הקהילתיים

"אנחנו מובילים מהפכה תפיסתית", אומר דניאל בן, מ"מ מנכ"לית הרשת, "מהפכה שמקבלת רוח גבית מהרשות בהקשר של תשתיות, תוכניות ותקציבים. זו רוח חדשה שכבר מנשבת כשבפועל כבר אלפים רבים של תושבים מעפולה והעמקים לוקחים חלק בפעילויות הרשת".
דבריו של בן זוכים לחיזוק מגדעון פורת, יו"ר דירקטוריון הרשת שטוען כי שנים רבות פעילות המתנ"ס הייתה בצל פעילות הרשות וכעת מתקיים שיתוף פעולה פורה שמחזיר כדבריו "עטרה ליושנה".


"אנו מתאימים את עצמנו לרוח התקופה. בסופו של תהליך המטרה שלנו שכל תושב בעפולה ימצא פה מענה כשהמפתח הוא מגוון רחב"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"בשנתיים האחרונות חזרו המתנ"סים להיות המסגרת המובילה בתחום הפעילות הבלתי פורמאלית בעיר", מוסיף פורת, "מבחינתי האישית זו סגירת מעגל, סגירה שמתרחשת אחרי עשור שנים. הייחוד של רשת המתנ"סים היא היכולת לתת מענה למגזרי אוכלוסייה מגוונים ועם צרכים שונים".

• שוברים את מיתוס המתנ"ס כ"סופרמרקט של חוגים"

כחלק מהתהליך אותו מובילים פורת, דניאל בן, ואבי ברקב, רכז הקהילה, יחד עם יתר עובדי הרשת, הוצב במרכז חזון, חזון שמגדיר יעד ומטרת על: לחדור לכל בית בעפולה, בכל שכבת גיל, בכדי להציע פעילות איכותית שמיישרת קו עם ההיצע שקיים בערים המובילות בישראל.
לדבריהם, ברגע שמנהלים שיח על פערים החברה בין מרכז לפריפריה, המוקד תמיד יהיה באספקטים של תרבות, פנאי, ספורט וחינוך.
פורת מתנער מהדימוי שניתן למתנ"ס – "סופרמרקט של חוגים": "אנחנו שוברים את המיתוס הזה", הוא אומר. "האמירה הזו לא מייצגת אותנו למרות שיש חוגים והרבה במתנ"ס.

הפנינג חוגים
הפנינג חוגים

הייחוד שלנו הוא שאנחנו מפתחים את חיי הקהילה וזה בא לידי ביטוי במגוון הרחב של פעילויות קהילתיות. המתנ"ס כחלק מיעדיו ומטרותיו בא לחבר בין חלקים שונים ומגזרים שונים באוכלוסייה".

• "אנו מתאימים את עצמנו לרוח התקופה"

בן, כמו פורת, מוצא חשיבות חשובה לאין שיעור לפעילות המתנ"סים, "בסופו של דבר המתנ"ס משפיע על החיים של הילדים שלנו יותר מקבלת החלטות של פוליטיקאי כזה או אחר", הוא אומר, "ההשפעה היא ישירה והיא באה לידי ביטוי בלכידות חברתית, באפשרות לרכוש ידע, תכונות אופי, מצוינות, הישגיות, גיבוש קהילה ועוד. בחרדת קודש אנו מנסים לתת את המענה הכי טוב שאנחנו יכולים ואנחנו עושים את זה. הבשורה באה לידי ביטוי כמה תחומים. הראשון, אנו משדרים שיש תפיסה קהילתית אחת, ואנחנו מנסים לחבר את כל הגופים סביבה. כך למעשה אנו יוצרים מעין תהליך של סינרגיה בין כלל המעורבים. מתוך זה אנו יוצרים ומביאים מיזמים חדשניים וייחודים. אנו גם מתאימים את עצמנו לרוח התקופה. בסופו של תהליך המטרה שלנו שכל תושב בעפולה ימצא פה מענה כשהמפתח הוא מגוון רחב". פורת מוסיף כי בפועל מתקיים הליך מפרה של שולחנות עגולים בהם כולם שווים.


מופעים והופעות היקפים בינוניים וקטנים שמוצגים במסגרת פעילות הרשת, דוגמת המופע של דניאל סולומון ודנה עדיני – בו לא נדרשו התושבים לשלם שום תשלום בעבור הצפייה. "המטרה היא לגרות את הציבור", אומר בן, "להנגיש תרבות כערך. זו אחת המשימות שלנו.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מתוך הרצון לחשוף את פעילות המתנ"סים לציבור הרחב, החלו ברשת המתנ"סים בעפולה לפעול בשלל אמצעים. בין היתר הם מעדכנים על בסיס קבוע את אתר האינטרנט ודפי הרשתות החברתית והם לא מסתפקים בכך: לפני מספר חודשים אף יצאו נציגים מהמתנ"סים לבתי תושבים בשכונת עפולה עלית, לבושים בחולצות עם לוגו המתנ"ס וחוברת מידע, במטרה לעורר את מודעותם לפעילות שנערכת בסמוך לביתם. בתחילה, היוזמה זכתה לחשדנות, אבל לדברי ברקב מהר מאוד היא יצאה ערוץ תקשורות שהוביל לא מעט תושבים להתנסות בפעילויות וליצור פעילויות. בקרוב צפויה אגב להיערך פעילות דומה בשכונת גבעת המורה.

הקמת מרכז גישור
הקמת מרכז גישור

• רכז גישור

המרכז פועל בשיתוף בית המשפט השלום שמזרים לרשת תיקים של תביעות קטנות. במיזם המדובר התושבים לא נדרשים לשלם דבר. בשלב הבא הכוונה היא להכיר לבני הנוער את השפה הגישורית.

• הבית של האמנות

מיזם שייצא לדרך בחול המועד סוכות כשהמרכזיים הקהילתיים (בית המוזיקה והספרייה) יהפכו למעין מוזיאון של יום אחד עם יצירות ציור, פיסול, קרמיקה, צילום ומוזאיקה. המוזיאון הזה לא מביא אומנות מתל אביב אלא מעצים את עשרות האומנים המקומיים, כול אומנים מכפרים באזור, ולדברי בן יש כאלה בשפע, "אנו נותנים להם לא רק חשיפה, אלא במה בסטנדרטים שתואמים את המרכז. לא עוד תערוכה חשוכה שמציבים במסדרון על הדרך. זה חייב להיות מגובה במעטפת אטרקטיבית ולכן מחוץ לתצוגות תהיה מוזיקה, דוכנים של מוצרי אומנות ואנו יוצרים כך מעין הפנינג שיהיה כשקהל היעד הם תושבי עפולה וכל תושבי האזור".


dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

• בית חינוך

לדברי בן כיום מתקיים קשר הדוק עם בתי הספר והמנהלות, כשהמרכזיים הקהילתיים והרשות פועלים למעשה במקום הצהרונים ובמחיר הרבה יותר אטרקטיבי, הכל תחת המיזם בית חינוך, "אנו מדברים באותה שפה", אומר בן, "המנהלות, מנהל החינוך, מחלקת הספורט בעירייה ואנחנו. זה לא פועל במקום אחר בישראל. מתוך זה פרצה היוזמה הייחודית של בית החינוך כמסגרת חינוך אינטגרטיבית לתלמידי בית הספר היסודי לאורך כל ימות השבוע כשהפעילות מסובסדת על ידי הרשות. זו יוזמה שמנסים לקדם בישראל כבר 25 שנה ללא הצלחה ופה, בהחלטה אמיצה של כל הגופים, זה יצא לפועל. המשימה הזו כוללת יום לימודים ארוך עם מודל שמבוסס על ארבעה עקרונות: העשרה, תגבור לימודי, חוגים והזנה איכותית. לצורך העניין כול בית ספר הופך עתה למעין מתנ"ס כשהפעילות היא כמובן בבתי הספר. הערך המוסף הוא גם ההתמחות שלנו בתחום החינוך הבלתי פורמלי, החינוך החברתי קהילתי כמו שאני קורא לו. כשאנו יוצקים את התוכן למיני מתנ"סים הללו בבתי הספר, זה כבר לא פחות ממהפכה.".

• מועדון תרבות

מופעים והופעות היקפים בינוניים וקטנים שמוצגים במסגרת פעילות הרשת, דוגמת המופע של דניאל סולומון ודנה עדיני – בו לא נדרשו התושבים לשלם שום תשלום בעבור הצפייה. "המטרה היא לגרות את הציבור", אומר בן, "להנגיש תרבות כערך. זו אחת המשימות שלנו. המחיר הוא אחד מצעי אבל לא רק. זה היה צורך קיים והתפקיד שלנו כמתנ"ס היה ליצור את שיתופי הפעולה הנדרשים ואיגום המשאבים- בכדי להוציא לפועל את המיזם הזה. לשמחתי הצלחנו יחד עם העובדים המסורים שלנו ושל יתר משתפי הפעולה להוציא לפועל את התכנית.

הצגות לילדים ללא תשלום
מופעים בהיקפים קטנים ללא תשלום. המטרה לגרות את הציבור

אנחנו מחבקים את כולם ותמיד מזמינים את כול הגופים לשתף עמנו פעולה, גם ברשות ולאחרונה גם במגזר העסקי. רק לאחרונה קיימנו יריד חוגים מוצלח בשיתוף פעולה עם מתחם פרינדלי בעמק. בסופו של דבר זה משרת את שני הצדדים. יש גם תכנית עתידית לקיים שוק פשפשים, ירידים לאוכלוסיות מיוחדות ואירועים נוספים שמביאים אנשים למרכז קניות ומצד שני מייצרים לנו פלטפורמה וחשיפה לקהל הרחב".

•  הקונסרבטוריון העירוני

לאוהבי המוזיקה והשירה פועל הקונסרבטוריון בעפולה עם שלל מחלקות לימוד. מדובר בבית ספר מקצועי ללימוד מוזיקה בפיקוח משרד החינוך, תוך דגש על איכות ומקצועיות. התלמידים מופיעים באירועים מקומיים, ארציים ובינלאומיים. הלימודים מיועדים לגילאי 6 עד 120…