עפולה: לאחר שנים ארוכות חזרה תחבורה ציבורית לשיכון גאולים

החל מהשבוע חזרו קווי האוטובוס לפעול ב'שכונת גאולים' שסבלה מניתוק של תחבורה ציבורית משך שנים ארוכות. בהמשך יתרחבו קווים נוספים של תחבורה ציבורית לאזורים נוספים ברחבי העיר

בשורה טובה לתושבי שיכון גאולים: השבוע החל בשעה טובה לפעול מסלול משופר של קו 115 המתחבר לראשונה אל השכונה שסבלה מניתוק תחבורתי במשך שנים. היוזמה התאפשרה הודות להחלטת ראש העיר אבי אלקבץ לקדם השקעה בהיקף חסר תקדים של תכנון והקמת עשרות תחנות אוטובוס חדשות, וביצוע התאמות בהסדרי החניה. התכניות עברו מיפוי של ארגון הנוסעים הארצי ׳תחבורה בדרך שלנו׳, אישורים של וועדת תנועה, נגישות לנכים ותכנון קפדני של משרד התחבורה שתמך במהלך.
יש לציין כי הרחבת השירות תוביל להורדת גודש כלי הרכב הפרטיים בכבישים, והפחתת זיהום האוויר מתנועה ממונעת. בנוסף, מרבית האוטובוסים העירוניים של סופרבוס בעפולה ובפרט בקו 115 פועלים על אנרגיה מתחדשת – גז טבעי דחוס.
האוטובוסים בטכנולוגיה הזו גם שקטים מהרגיל, כך שהתרומה לאיכות הסביבה כפולה. מרבית תחנות האוטובוס אושרו עי משרד התחבורה בשיטת ׳אנטי-מפרץ׳, במצב כזה, האוטובוס נצמד למדרכה ב-100% הנגשה ומתאפשרת העלאה והורדה מהירה של כסאות גלגלים, עגלות תינוק וסלי קניות, ומצד שני – יתרון נוסף, משום ששטח התחנה אינו במפרץ, בתחנת מסוג זה אין כלל ביטול של חניות לרכבים הפרטיים.
קו 115 יתחיל בתחנה המרכזית, יעבור דרך מתחם הקניות הסמוך ל׳רמי לוי׳, ימשיך דרך קופ״ח הילדים ברח וולפסון, לתוך שכונת גאולים, יעבור דרך תחנת ׳אורנים פינת דוד קניאל׳ הסמוכה למרכז העיר, ומשם דרך שדרות יואש דובנוב הצמודים לשכונת לב העמק ותחנת הרכבת, דרך צומת הקאנטרי ומתחם הקניות החדש הסמוך אליה, רובע יזרעאל ורחוב חביבה רייק, בית החולים העמק ויעצור צמוד למתחם הקניות הסמוך לו. כאשר נקודת הקצה החדשה של הקו תהיה במרכז הספורט בעפולה עילית, שם מכשירה העירייה נקודת קליטה לאוטובוסים ורענון לנהגים.
על פי המתווה שגובש בשיתוף ותמיכת חברת סופרבוס, כצעד ראשון קו 115 יפעל לפי הלוז הקיים, אך במסלול מורחב הכולל את רחוב חביבה רייק, שכונת 'לב העמק' ושכונת גאולים, ובמקביל נעשים מאמצים מול דרגים גבוהים לאשר תוספת תדירות והפיכת הקו לתדיר ופעיל עד חצות הלילה. בימים אלו מקודמת תכנית שיפורים כוללת, אצל גורמי התכנון במשרד התחבורה להרחבה נוספת של השירות והוספת קווים אל שכונות נוספות, כמו רחוב שיבולים, כורש, מורדות עפולה הצעירה וקישור ישיר של רחוב האירוסים אל תחנת הרכבת. כאשר כל הצדדים פועלים במטרה לשפר את השירות לנוסעים, למרות האתגר שהמדינה נמצאת כיום ללא תקציב.
בארגון הנוסעים הארצי ״תחבורה בדרך שלנו״, שהינו שותף מלא למהלך ולמיפוי צרכי הנוסעים מביעים סיפוק ואופטימיות בנוגע להישג. אביב מרדכי, נציג הארגון: ״מדובר בבשורה חשובה מאוד לנוסעים, זו סנונית ראשונה לשיפורים נוספים שעוד יבואו. אנחנו יודעים שעוד יש לנו להשלים חיבורים נוספים לשכונות נוספות ופועלים מול משרד התחבורה לזרז הפעלה של קווים נוספים. ההישג הינו תוצאה של עדיפות מובהקת של ראש העיר לעידוד תחבורה נקיה, ושיתוף פעולה מצד מינהל הנדסה, מחלקת חזות העיר, עוזרת ראש העיר שהקדישה מאמצים רבים, וכל הגורמים הנוגעים בדבר. נקודת הקצה החדשה עליה הוחלט במרכז הספורט בעפולה עילית, יחד עם ההשקעה חסרת תקדים בהקמת התחנות ויחד עם הענקת ׳חופשי חודשי׳ לתלמידי התיכון הגרים רחוק – מהוות השקעה ישירה בתשתית התחבורה הציבורית והעלאת כמות המשתמשים בה ומכאן נותר רק למשרד התחבורה יחד עם סופרבוס להמשיך בקלות ובשיתוף הפעולה המועיל, לשיפורים הבאים בתור״