עפולה: כ-100 שנה אחרי- אושרה קריאת רחוב על שמו של מתכנן העיר

בעוד כארבע שנים תציין עפולה 100 שנים להיווסדה ובישיבת וועדת השמות של עיריית עפולה אישרו קריאת רחוב ע"ש אדריכל הערים ריכרד קאופמן בכפוף לאישור בני משפחתו ומועצת העיר.

"העיר הגדולה ביותר בארץ ישראל! גדולה יותר מתל אביב", כך תיארו אנשי השיווק  הפרסומת באידיש שפורסמה בוורשה, פולין בשנת 1925 שביקשה לשווק מגרשים בעפולה לטובת יהודי פולין.
הפרסומת הזאת יצאה לשיווק לאחר שאדריכל ההתיישבות הציונית ומתכנן העיר עפולה, אחד האדריכלים המשפיעים ביותר בתולדות הבנייה בארץ ישראל, כבר פרסם את תכנון העיר עפולה שנבנה בצורה מעגל שבמרכזו מרכז תרבות, אמנות ומסחר.
התוכנית שהגיש קאופמן ל"קהיליית ציון" (הקבוצה שרכשה את אדמות עפולה) הייתה הנועזת והמקיפה ביותר שנעשתה אי פעם בארץ – הקמת עיר מתוכננת מראש, לכל פרטיה, והיו מי שכינו בהתלהבות את הקמת העיר "תל אביב הצפונית", "בירת הצפון" ו"עיר העמק". קאופמן, שנפטר בשנת 1958 ונטמן בהר המנוחות, היה אדריכל ומתכנן ערים יהודי-גרמני, שהיה המתכנן הראשי של ההתיישבות הציונית מתחילת המאה ה-20 ועד סוף המנדט הבריטי בארץ ישראל.
הוא נחשב לאחד האדריכלים המשפיעים ביותר בתולדות האדריכלות הישראלית לאחר שתכנן מעל ל-130 יישובים ושכונות בארץ ישראל וביניהם: עפולה, רמת גן, הרצליה, נהלל, כפר יחזקאל, כפר יהושוע, עין חרוד ואפילו את בית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים.
וועדת השמות היישובית אישרה כאמור קריאת רחוב על שמו בכפוף לאישור בני משפחתו ומועצת העיר. על פי פרסומי עבר, נעשו לא מעט פניות לבני משפחתו בעבר להנציח את זכרו ביישובים אותם תכנן אך אלה לא יצאו אל הפועל בסופו של תהליך בעקבות סיבות כאלה ואחרות.
בימים אלה מתכוונים גורמים בעירייה לפנות למי מבני המשפחה של האדריכל המנוח כדי לקבל את אישורם להחלטה, ואם אכן יתקבל כזה- תוכל סוף סוף העיר עפולה להנציח את האיש שתכנן אותה לפני כמעט 100 שנים.