עפולה: "התמונה החינוכית בעיר מעודדת ונותנת מקום לאופטימיות"

מחושב, משימתי וחושב כבר על העתיד הרחוק ("אני רוצה שבעוד כמה שנים, כשיגיע מי שיחליף אותי, אני אמסור לו את התוכניות ויהיה לו עם מה להתחיל"). ג'קי ונונו ראש מינהל חינוך בעיריית עפולה, מציג בראיון ל"חדש בעמק" את משנתו החינוכית, החזון שלאורו הוא פועל וגם: הדרך שבה הוא תופס את תפקידו

את ג'קי ונונו, ראש מינהל חינוך בעיריית עפולה, אין ממש צורך להציג. ונונו עבר דרך ארוכה בפירמידת החינוך העירונית, החל ממורה לספורט מוערך בחטיבת הביניים בן גוריון ועד לתפקיד הבכיר ביותר במערכת החינוך בעיר. בשנים האחרונות יש לו חלק נכבד בעיצובם של בני הדור הצעיר בעפולה, החל במערכת הגיל הרך ועד תלמידי התיכון. ונונו נחשב למקורב מאוד לראש העיר יצחק מירון שמינה אותו לתפקיד הבכיר מיד עם כניסתו לכהונתו החוזרת בראשות העיר, לאחר ששימש בתפקיד זה גם בכהונתו הקודמת ומעניק לו תמיכה ורוח גבית.

• המטרה: שני בתי ספר שש שנתיים שיתנו מענה רחב יותר לתלמידים

שנת תשע"ז שנפתחה לפני כחודשים במערכת החינוך בעפולה, יצאה ללא כל תקלות מיוחדות, וזאת למרות ששנה זו מהווה שנת מפנה במערכת החינוך בעיר. לאחר מספר שנים בהם למדו התלמידים באופן פורמאלי בבית ספר שש שנתי, השנה המסגרת השש שנתית החלה לפעול בשני בתי ספר, קריית החינוך 'אורט' בעפולה עילית בה לומדים תלמידים מכיתה ז עד כיתה יב' וקריית החינוך 'אלון' בהרכב זהה.
ונונו, שמרגע כניסתו לתפקיד חתר לחזרה לשני בתי ספר שש שנתיים, מסביר את הרציונאל מאחורי השינוי: "בשנים האחרונות היו 1800 תלמידים בתיכון אחד והחלוקה המתוכננת, נכון לעכשיו, היא של 900 תלמידים בכל תיכון. אנחנו יודעים כמה תלמידים אמורים להיות בשנים הקרובות והחכמה היא להניח אבן יסוד לתקופה ארוכת טווח. מעבר לזה, בנו בית ספר שש שנתי במהותו שמתקיים בשלושה קמפוסים.
אי אפשר לנהל תיכון שש שנתי כששלושת הקמפוסים רחוקים אחד מהשני. ברמת החזון חשוב לנו מאד שיהיה קשר ברצף פדגוגי בתיכון שש שנתי. הרצון שלנו היה שמורה למתמטיקה בחטיבה יהיה מורה מכיתה ז' עד יב'. כרגע זה לא מתקיים. אני כבר לא מדבר על שיח, נגיד, בין מורה בתיכון למורה בחטיבה שאומר 'אני מצפה ממך שתביא את הילדים ברמה כלשהי', לכן אנחנו בונים שני בתי ספר שש שנתיים שיתנו מענה רחב יותר לתלמידי העיר.

• אחוז הזכאים לבגרויות? "לא חזות הכל"

לאורך השנים נמדדה ההצלחה או הכישלון של מערכת החינוך באחוזי הזכאות לבגרות שהיו חזות הכל. אנשי חינוך רבים, וונונו ביניהם, טענו לאורך השנים כי אחוזי הזכאות אינם חזות הכל והמכלול החינוכי כולל הרבה יותר מדדים. השנה נראה כי גם משרד החינוך אימץ את הגישה הזו ופרסם את התמונה החינוכית של הערים בישראל בוורסיה שונה. לדברי ונונו, התמונה החינוכית מעודדת מאד ונותנת הרבה מקום לאופטימיות מחד ולהמשך העשייה המורכבת מאידך: "מתוך עיון ב"תמונה החינוכית" של העיר עפולה, ניתן ללמוד שאחוז הזכאות לבגרות מתייצב על 67% מקרב הלומדים הזהה לשנה הקודמת, תוך כדי שיפור באיכות תעודות הבגרות, שבא לידי ביטוי בעליה של 8% מהתלמידים הניגשים ל- 5 יחידות בגרות באנגלית וכן, עליה של 4% מהתלמידים הניגשים ל- 5 יחידות במתמטיקה. כל זאת, לצד שיפור בטוהר הבחינות ועליה באחוז המצטיינים מכלל תלמידי העיר.


"בלחיצת כפתור אני נכנס לבית ספר ויודע מה מצבו הלימודי, החברתי והרווחתי של כל ילד. זה יהיה ברמה של פינצטה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ראוי לציין, שהישגים אלו הושגו תוך כדי דאגה לרצף הלימודי של תלמידינו, שבא לידי ביטוי ב- 88% התמדה של תלמידינו במערכת העירונית. בתום ניתוח "התמונה החינוכית" עולה ש-93% מהבנים הבוגרים במערכת החינוכית מתגייסים לצה"ל וכן, 100% מהבנות לוקחות חלק במאמץ הלאומי. יחד עם זאת אני מבטיח להציג את הנתונים בפני פורום המנהלים, לשם למידה, חשיבה, לטכס עצה, הסקת מסקנות, בניית מתווה פעולה ותרגום לתוכנית רב שנתית עם יעדים מוגדרים ולו"ז נלווה, שיקדם אותנו למימוש החזון החינוכי", מסביר ונונו.

• בית ספר "אאוט"- בית חינוך "אין"

יצחק מירון, ראש עיריית עפולה, מדגיש לא פעם בדבריו בפני התושבים ומועצת העיר כי החינוך הערכי של תלמידי העיר חשוב לא פחות מהתחום ההישגי והלימודי. ונונו מאמץ את הגישה הזו, ואחת המהפכות המשמעותיות שהוא מוביל במערכת החינוך בעפולה בימים אלה היא הפיכת מוסדות החינוך בעיר מ'בתי ספר' ל'בתי חינוך'. ג'קי מייחס למהפכה הזו חשיבות עליונה וניכר כי הוא מאמין שהיא תעשה מהפכה של ממש בחינוך ילדי העיר עפולה: "אני קורא לזה 'מבית ספר לבית חינוך'.
כלומר, להאריך את יום הלימודים ביסודיים עד שעה 16:00. בתוספת השעות יעסקו בשני תחומים: הראשון העשרה והשני תגבור לימודי. במקביל גם תינתן ארוחת צהריים לתלמידים בבית הספר. בתחום ההעשרה אנחנו מתכוונים להכניס את תנועות הנוער לבית הספר כחלק מתכנית יום הלימודים, ופעולות העשרה וחוגים נוספים שיהיו חלק מיום הלימודים. מעבר להעשרה יהיו תגבורים לימודיים לתלמידים. הרשות הולכת להשקיע בנושא הזה הרבה מאד כסף כדי שלתלמידים יהיה יום לימודים ארוך אבל ברמה גבוהה של חינוך וערכים".


"אנחנו יודעים כמה תלמידים אמורים להיות בשנים הקרובות והחוכמה היא להניח אבן יסוד לתקופה ארוכת טווח"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


התכנית השאפתנית הזו יצאה לפועל בעפולה עילית וגבעת המורה כבר בשנה האחרונה ונחלה הצלחה רבה, וגם בעפולה מרבית התלמידים ייהנו ממנה. העלות להורים תהיה נמוכה מעלות הצהרונים, שנאמדת במאות שקלים בחודש, ובכל מקרה ונונו מבטיח כי לא יהיה תלמיד אחד שלא ישתתף בפעילות בשל מצוקה כספית בה נתונים הוריו.

• גולת הכותרת: מערכת ניתור ומיפוי

ונונו חושף שלל פרוייקטים שמטרתם קידום תלמידי עפולה, אבל לצדם, הוא מוצא חשיבות מכרעת לתוכנית המיפוי היישובית, או כפי שהיא מכונה בראשי תיבות- תמ"י. מערכת הניתור והמיפוי של המערכת חשובה לונונו, ובתחום הפדגוגי הוא מתכנן פיילוט של מיפוי רב תחומי של תלמידי מערכת החינוך בעפולה. המיפוי שמתכנן יעזור לדבריו למנהלים ולמחנכים לטפל בכל הילדים, החל מרמת התנאים הסוציאליים והמשפחתיים ועד הרמה הלימודית שלהם.
"בלחיצת כפתור אני נכנס לבית ספר ויודע מה מצבו הלימודי, החברתי והרווחתי של כל ילד", הוא מספר ונונו, "זה יהיה ברמה של פינצטה.
עכשיו, אם אני מחנך כיתה שיש בה 10 ילדים שמוגדרים 'ילדים בסיכון', אני אדע למה אני צריך להתייחס הרבה לפני התחום הלימודי.
לדוגמא, אם בבית ספר מסוים יש מספר תלמידים שלא מכינים שיעורי בית אז מטפלים בזה נקודתי, אבל אם יש המון שלא מכינים שיעורים אני אומר בוא נטפל בזה בשיח עם ההורים, שיח עם המורים. המיפוי הזה, שפועל על פי מודל ייחודי שאין כמותו בישראל, יצא לדרך עוד
בקדנציה הקודמת והמשכתי את זה עכשיו. דרך המיפוי נוכל להגיע ליעד ההכלה של מקסימום תלמידים מהעיר עפולה".

• לא רק נדלן: נערכים להסכם הגג גם במערכת בחינוך

בשבועות האחרונים נחשפו הסכמי הגג של עיריית עפולה ומשרד האוצר שצפויים להוביל את העיר בעוד פחות מעשור לסטאטוס שיגדיר את בירת העמק כמטרופולין החמישי בישראל. בתוכנית: בנייה של 11.000 יחידות דיור, תשתיות חדשות והשקעה של תקציבים אדירים בכדי לעמוד בפיתוח המואץ של העיר. הצפי הוא שבשנת 2025 העיר תכפיל את עצמה ברמת האוכלוסייה. למרות שמדובר בתכנית עתידית רחוקה, ונונו וצוותו נערכים לאתגר שהוצב לפתחם עם תכנית אסטרטגית מובנית וקונקרטית. הוא מגבה את התוכניות בספר עב קרס עם פירוט של התוכניות הפיזיות והפדגוגיות לשנים הבאות.
ללא קשר להסכם הגג העיר עפולה עברה בשלוש השנים האחרונות מהפכה של ממש עם בנייתם של 21 גני ילדים, בניית בית ספר 'יהלום' ברובע יזרעאל והרחבת בית החינוך 'תדהר' בשכונה המערבית. בקנה נמצאת השלמת קמפוס תיכון 'אלון', בניית בית ספר לחינוך מיוחד ברובע יזרעאל, הרחבה ושידרוג בית ספר 'גוונים' והקמת קריית החינוך הממלכתית דתית. ונונו משוכנע שהיסודות שהוא וראש העיר מניחים היום מבחינה פיזית ופדגוגית, יחד עם פורום המנהלים ומינהל החינוך, יהיו איתנים ביותר ויובילו את מערכת החינוך גם כשעפולה תהפוך להיות המטרופולין הצפוני.