עפולה בוערת בעקבות מכירת 48 מגרשים לערביים ישראלים

תושבי העיר ערכו היום מחאה ספונטנית בסמוך לאתר בו שווקו המכרזים בשכונת עפולה עלית. תושבת השכונה: "במקום לסייע לזוגות צעירים מבריחים אותם מהעיר. אני יודעת על בעלי דירות שמתכוונים למכור את ביתם לפני שערך ביתם יירד משמעותית". יצחק מירון: "זה טיפה בים ולא ישנה את הצביון". צילום אבי סבבה בצפון

בעיר עפולה קמה היום קול זעקה רמה בעקבות 48 מגרשים שיצאו לאחרונה למכרז על ידי הרשות למקרקעי ישראל, במורדות עפולה הצעירה בשכונת עפולה עלית, ונמכרו לערביים ישראליים. מתוצאות המכרז עולה כי 43 מגרשים נמכרו לאזרחים ערביי ישראל, חלקם תושבי הכפר יפיע הסמוך לנצרת וחמישה נוצרים. מתוצאות המכרז עולה כי לא נרכש ולו מגרש אחד על ידי יהודי.

הידיעה על תוצאות המכרז גרמה כאמור למהומה רבה בעפולה ומספר תושבים בשכונה אף הכריזו בריש גלי כי בקרוב ימכרו את בתיהם, מחשש לירידת ערך נכסיהם ומחוסר רצון לגור בעיר מעורבת.

 

• "כולם פה חוששים"

ליאת, תושבת השכונה סיפרה היום לעמקניוז: "במקום לסייע לזוגות צעירים מבריחים אותם מהעיר. אני יודעת על בעלי דירות שמתכוונים למכור את ביתם לפני שערך ביתם יירד משמעותית. כולם פה חוששים. אנחנו לא גזענים, אלא רק מתלוננים על העובדה שלא נותנים עדיפות לבני העיר, כאלה שעשו שירות מלא ומשמעותי בצבא. אף אחד בכלל לא ידע או שמע על המכרזים הללו".

 

• "זו מלחמה על האדמה והבית שלנו"

בעקבות הידיעה נערכה היום הפגנת מחאה קטנה בשכונה, סמוך לבית הספר נופים. בין מארגני המחאה היה גם איתי כהן שסיפר לעמקניוז: "המחאה שערכנו היום, בה השתתפו כמה עשרות מתושבי העיר היא יריית הפתיחה במאבק שלנו. כבר בקרוב נערוך הפגנה בכדי להשמיע את קולנו והוא יישמע למרחקים.
לא ייתכן שאני וצעירים נוספים בני העיר לא נשמע ולו חצי דבר על המכרזים הללו. מישהו כנראה פה העדיף להסתיר אותם. התוצאות פשוט לא הגיוניות ועל זה צעקתנו. אני יכול לספר שגייסנו כבר עורך דין שילווה אותנו במאבק הזה ובשיחה ראשונית עמו הוא ציין בפנינו שיש אפשרות לשנות את פני הדברים. כולי תקווה שזה אכן יקרה. זו מלחמה על האדמה והבית שלנו.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אני נולדתי, גדלתי והתחנכתי בשכונה הזו בה גרים עד הים אימי וכל בני משפחתי. עם פרסום הידיעה הזו אנשים כבר החלו לשקול הצבת שלטים למכירה, כך, פשוט ביום אחד. זה לא ייתכן. בעיריית עפולה חייבים להתעורר ויפה שעה אחת קודם. הם חייבים להבין שעניי עירך קודמים.
נכון שהם לא משווקים ומקיימים את המכרזים, אבל הם היו יכולים לחשוף את המכרזים המדוברים בקרב הציבור בעיר, שגם כך משווע לאפשרויות דיור או לדאוג לשינוי הקריטריונים. מעבר לכך, האם מישהו היה נותן ליהודי כזה או אחר לרכוש מגרש בכפר ערבי?, אין מצב שזה היה קורה לעולם".

 

• מירון: "קרה פה משהו חריג ולא פרופורציונאלי וזה לא מסמן את הבאות"

יצחק מירון, ראש עיריית עפולה התייחס לפרסום הזוכים במכרז ואמר: "אנחנו רוצים לשמור על ציביונה של העיר. כרגע, מתוך 48000 תושבים יש בעיר רק 400 תושבים ערבים שזה חצי אחוז. המספרים הללו לא ישתנו הרבה גם עם יתווספו עד 48 משפחות. זה טיפה בים ולא ישנה את הציביון. מצד שני, אנו מתגאים שעפולה משמשת מרכז ליישובים באזור- גם לקיבוצים והמושבים וגם לתושבי המגזר שחיים עימנו בדו קיום ראוי. היינו שותפים למכרז רק בידיעה, לא בפרסום, לא בקביעת הכללים ואנחנו גם לא יכולים כמובן לקבוע מי ייזכה ויגור שם. החוק לא מאפשר לנו לעשות הבחנה וטוב שכך. קרה פה משהו חריג ולא פרופורציונאלי וזה לא מסמן את הבאות. צריך לזכור שמדובר בשכונה עתידית בה ייבנו בעתיד 2900 יחידות דיור".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

בתגובה רשמית של עיריית עפולה נכתב כי: "הקרקעות ששווקו הן בבעלות מנהל מקרקעי ישראל והם הוציאו אותם למכרז על פי חוק. בנסיבות העניין לרשות אין סמכות או אמירה במכרז מעין זה", לשון התגובה.

החשש של תושבים רבים בעפולה היא שעפולה בדרך להיות עיר מעורבת, בדיוק כפי שקרה בנצרת עלית והוביל תושבים רבים ממנה לקבוע את משכנם בבירת העמק. שמעון, תושב רובע יזרעאל כיום ותושב נצרת עלית בעבר סיפר: "המקרה הנוכחי מזכיר לי בדיוק את מה שקרה בנצרת עלית. זה מתחיל בכמה מאות תושבים אבל אט אט מגיעים בעקבות המאות אלפים. אני מאמין שעדיין אין בשלות בעפולה לגור לצד ערבים, כמו שאין בשלות שיהודים יגורו בכפרים ערביים".

 

• אלקבץ: "אני חושב שהמכרז פסול"

הסערה בעיר הובילה לתגובה גם של אבי אלקבץ, ראש העיר הקודם ויו"ר האופוזיציה במועצה העיר שמתכוון להעלות את הפרשה לראש סדר היום בישיבת מועצת העיר הקרובה. לדבריו של אלקבץ, לעיריית עפולה היו כלים למנוע את התוצאות הנוכחיות. אלקבץ הוסיף כי נכון לעת הנוכחית, מעבר לדו קיום הקיים אין מקום לערבב בין המגזרים במגורים, "אני חושב שהמכרז פסול וייתכן שנערכה בו קנוניה. לכן צריכים לפעול לביטולו ובמקביל לחקור אותו".

 

• מליחי: "אני מבין לבם של התושבים"

הטענות והמחאות הרבות הגיעו גם לפתחו של שלמה מליחי, חבר מועצת העיר שמזוהה מאוד עם השכונה בה הוא מתגורר, "כמובן שקיבלתי אינספור פניות מתושבי עפולה בכלל ותושבי עפולה בפרט", אמר היום מליחי, "כולם הביעו בפניי חששות ודאגות מהצפוי לבוא. הסברתי להם שלעיריית עפולה אין את היכולת להשפיע על המכרזים, אך מצד שני הבטחתי להם שכבר בימים הקרובים אפנה לחברי כנסת ושרים מהליכוד במטרה לבחון כיצד ניתן לתת עדיפות במכרזים לתושבי העיר. אני מבין לליבם של התושבים ומבטיח שאעשה הכול בכדי שהשכונה תשמור על צביונה. צריך לזכור ש-2900 יחידות דיור, גם של בתי קרקע וגם של בניינים אמורים להיות משווקים באזור בו שווקו המכרזים הנוכחיים", סיכם מליחי.