"באנו חושך לגרש" – סיקור הוידאו המלא של מחאת הקרקעות בעפולה

מובילי המאבק בפרשת מכרזי רשות המקרקעים במורדות עפולה הצעירה ערכו אמש הפגנה מלאת זעם, אמוציות ורגשות. למרות שציפו ל-2000 משתתפים הגיעו רק כמאתיים מתושבי העיר לקחת חלק בהפגנה בה השתתפו גם רבים מחברי המועצה- קואליציה ואופוזיציה כאחד. בין המשתתפים היה גם יעקב דדון, אביה של שלי ז"ל, "ההחלטה הזו עושה עוול לעיר עפולה", אמר דדון. ראש העיר יצחק מירון שזכה להאשמות רבות וקריאות גנאי מצד התושבים אמר בתום ההפגנה: "קבלת הפנים לא הפתיעה אותי"

כמאתיים תושבים, רובם מעפולה עלית, התכנסו ביום ראשון בערב, בסמוך לבניין העירייה במטרה להביע את מחאתם כנגד תוצאות המכרזים במורדות עפולה הצעירה. כזכור, 27 מגרשים לבניית 45 יחידות דיור נמכרו במכרזים של מנהל מקרקעי ישראל לערבים ישראלים. בעקבות זאת קמה המחאה הגדולה. מובילי המחאה צפו כי אלפיים תושבים יגיעו ליטול בה חלק, אך בפועל השתתפו בה כאמור רק כמאתיים וחמישים מתושבי העיר לערך. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "דין עפולה כדין עפולה עלית וגבעת המורה", "עפולה לא תהיה נצרת 2", "לא בחרנו להיות יהודים, זכינו להיות יהודים", "באנו חושך לגרש" ועוד.

מובילי המחאה איתי כהן ועדיאל אילוז הדגישו כי ההפגנה הייתה רק צעד ראשון, בשורה של צעדים עתידיים, במטרה להוביל לביטול תוצאות המכרזים. בין היתר מתכוונים מובילי המחאה לארגן הפגנות מול משרדי מקרקעי ישראל וכן בכנסת ישראל. לדברי השניים, חלק ניכר מהמחאה מופנה כלפי עיריית עפולה והעומד בראשה, בשל העובדה כי לא נעשו פעולות מספקות לחשיפת המכרזים, בפני תושבי השכונה ותושבי העיר.

מאות המפגינים התגודדו מול בניין העירייה וקראו, בין היתר, קריאות נגד העירייה והעונד בראשה
מאות המפגינים התגודדו מול בניין העירייה וקראו, בין היתר, קריאות נגד העירייה והעונד בראשה

• יעקב דדון: "את שלי דקרו 17 פעמים, ועכשיו דוקרים אותנו עוד 47 פעם"

בין המפגינים היו גם יעקב ואילנה דדון, הוריה של שלי דדון ז"ל, שנרצחה בדקירות סכין בידי ערבי ישראלי מכפר אעבלין, ומתגוררים במרחק כמה עשרות מטרים מהשכונה בה צפויים להיבנות המגרשים. יעקב דדון היה בין המפגינים הראשונים שהתייצבו להפגנה ובמהלכה הוא אמר: "ההחלטה הזו היא כמו פיגוע שני בעבורי. את הבת היקרה שלי דקרו 17 פעמים, ועכשיו דוקרים אותנו עוד 47 פעם. הם עושים עוול לכל עפולה. אני לא אתן לזה לקרות. על גופתי המתה. לא אתן שיגיע היום שאפתח את חלון ביתי ואראה עשרות שכנים ערבים מולי".

חצי שעה לאחר תחילת ההפגנה ירד ראש העיר יצחק מירון לשוחח עם התושבים, אך הוא נתקל בקריאות קשות מצד מרבית המפגינים. מירון ניסה להסביר לתושבים הנזעמים כי כל תוצאות המכרזים נתונים לאחריות רשות מקרקעי ישראל, אך דבריו לא נשמעו לנוכח קולות המחאה.

"ההפגנה הינה אקט מחאתי למחדל המכרז", אמר עדיאל אילוז, ממובילי המחאה, "בכדי לתקן את עיוות המכרז אנחנו רוצים לרתום את כל חברי מועצת העיר ובמיוחד את ראש העיר עצמו למאבק. אנחנו מבקשים מכבוד ראש העיר שיצטרף אלינו בכדי לשמור על צביונה היהודי של העיר. אין ספק שזהו צו השעה לתושבי עפולה, חברי המועצה וראש העיר בכדי לא להפוך לנצרת עלית מספר שתיים. רק ביחד נוכל להבטיח את עתיד ילדנו. אנו בעד חיים משותפים מתוך כבוד, הערכה וסובלנות, אך באחריותנו לפעול שכל אוכלוסייה תפעל במרחב הטבעי שלה, עם הקודים התרבותיים והערכים הלאומיים דתיים שלה".

המחאה הסוערת הגיעה ירדה גם לפסים אלימים, מה שגרם למספר נפגעים שקיבלו טיפול במקום
המחאה הסוערת ירדה גם לפסים אלימים, מה שגרם למספר נפגעים שקיבלו טיפול במקום

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• מירון: "חשבתי שזה נכון להגיע ולדבר עם אותם תושבים, להעביר מסר  ולהרגיע"

בלהט ההפגנה, איבדו מארגני המחאה את השליטה על המפגינים ואלו זעמו והטיחו מילים קשות בראש העיר יצחק מירון שהגיע לשוחח עמם. לאחר מספר דקות, בהם צעד לצד המפגינים ולא הצליח לומר דבר, שב מירון לבניין העירייה בחסות שוטרים, מאבטחים ופמלייתו.
המפגינים בתגובה צבאו על דלתות חזית העירייה והלמו בהם בחוזקה, תוך כדי שהם קראו קריאות גנאי לעבר ראש העיר שהתראיין באותה עת לתקשורת. במהלך ההתפרעות נפצעו שתי נשים ונזקקו לטיפול רפואי של מד"א גלבוע. במקביל עצרה המשטרה אדם בן 30 בחשד להפרת הסדר הציבורי.


"לא אנחנו פרסמנו את המכרז", אמר מירון לקראת תום ההפגנה, "בגלל ההצעות התואמות שהוגשו ביקשנו חוות דעת משפטית שתבהיר האם נפלו פגמים במכרז המדובר. אני מבין שחלק מסערת הרגשות של התושבים לא נובעת סתם מפגמים במכרז, אלא גם ממי שזכה במכרז. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שבה גם אם נרצה או לא, לכל אדם יש זכות לגור הכין שהוא בוחר, כל עוד הוא אזרח מדינת ישראל. עפולה לא תהיה שונה בעניין הזה.


"לא אנחנו פרסמנו את המכרז", אמר מירון לקראת תום ההפגנה, "בגלל ההצעות התואמות שהוגשו ביקשנו חוות דעת משפטית שתבהיר האם נפלו פגמים במכרז המדובר. אני מבין שחלק מסערת הרגשות של התושבים לא נובעת סתם מפגמים במכרז, אלא גם ממי שזכה במכרז.

אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שבה גם אם נרצה או לא, לכל אדם יש זכות לגור הכין שהוא בוחר, כל עוד הוא אזרח מדינת ישראל. עפולה לא תהיה שונה בעניין הזה. לגבי המכרז הספציפי הזה, העניין ייבדק. כפי שציינתי, בנוגע למכרז, אנו ניקח חוות דעת משפטית של מומחה בתחום הזה, בכדי שיבדוק האם יש עילות לפסילת המכרז".

ראש העיר גם התייחס לתגובות הנזעמות של התושבים, בעת שירד מבניין העירייה ואמר: "קבלת הפנים לא הפתיעה אותי. תיארתי לעצמי שמי שהגיע להפגנה הזו הם אנשים שהביעו את דעתם ברשתות החברתיות מזה כמה ימים. אני בכל אופן חשבתי שזה נכון להגיע ולדבר עם אותם תושבים, להעביר להם את המסרים ובעיקר להרגיע". מירון גם התייחס לתמונה שלו כשהוא עטוי כאפייה ואמר: "אני כמובן מגנה את פרסום התמונה אך מצד שני אני לא חושב שצריך להתרגש מהעניין הזה יותר מדי. אני לפחות לא מתרגש. היד היום קלה מאוד על המקלדת ברשתות החברתיות ואנשים מרשים לעצמם לעשות דברים".

ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, עונה לתקשורת לאחר שחזר לעירייה מן ההמון הזועם, מלווה ומוגן ע"י שוטרים
ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, עונה לתקשורת לאחר שחזר לעירייה מן ההמון הזועם, מלווה ומוגן ע"י שוטרים

• נעצר לאחר שהפר את הסדר הציבורי

בהודעה של המשטרה נמסר: ״בעקבות מחאה בעיר עפולה של תושבי העיר, נחסם לתנועה רחוב יהושוע חנקין מול בניין העירייה. שוטרי תחנת העמק בפיקודו של מפקד התחנה נצ״מ איתן מנשה נערכו במקום. משטרת ישראל אפשרה לציבור המפגינים לנצל את זכותו הדמוקרטית ולהביע את מחאתו. המשטרה מאפשרת לבטא את חופש הביטוי והמחאה תחת התנאים של כיבוד החוק ובתנאים שאינם פוגעים בשגרת חיים תקינה ובסדר הציבורי״. עוד הוסיפו במשטרה כי תושב בן 30 נעצר בחשד להתפרעות והפרת הסדר הציבורי.

גם שי שטרן מערוץ 10 הגיע לסקר את ההפגנה וכמוהו כתבים רבים מהתקשורת הארצית
גם שי שטרן מערוץ 10 הגיע לסקר את ההפגנה וכמוהו כתבים רבים מהתקשורת הארצית

• "המשך ההפרדה והקריאות להסתגרות רק מחזקות את אווירת השנאה"

עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות מסר: "אנו מברכים על צעדים מן הסוג הזה שמעניקים הזדמנות שווה לכל האוכלוסיות בחברה כמו במכרז לשיווק קרקעות בעפולה עילית. צעד זה שמאפשר לאזרחים הערבים בארץ לחיות בישובים המוגדרים כישובים יהודים, הנו צעד חיובי ומבורך בכיוון חיזוק האפשרות לחיים משותפים בארץ. המשך ההפרדה והקריאות להסתגרות רק מחזקות את אווירת השנאה והאלימות ולבטח לא תורמות לאווירה הכללית הקשה בה אנו מצויים בימים אלה".