"עסקים מתארחים" – יריד נודד של עסקים מקומיים במועצה האזורית עמק יזרעאל

האשכול המזרחי בהובלת המועצה האזורית עמק יזרעאל הוקם במטרה לפתח את אזור יישובי מזרח המועצה ולייצר שיתופי פעולה בין היישובים הסמוכים. כחלק מפעילות זו, התנדבו נציגים מהאזור לייצג את בעלי העסקים ביישובם ולקדם פרויקטים עסקיים משותפים בקרב כלל תושבי האזור.
בכל יישוב הוקמה קבוצת בעלי עסקים ונערך מיפוי ממנו עלו הצרכים העיקריים בקרב בעלי העסקים: היכרות ויצירת נטוורקינג עם בעלי עסקים נוספים מהאזור, חשיפה לקהלים נוספים והרצון להיות חלק מקהילה, לתרום ולהיתרם.
בשנה האחרונה, במיוחד לאור משבר הקורונה, הצרכים והמצוקה של בעלי העסקים גברו ובעקבותיהם קמו לא מעט פרויקטים ויוזמות למען העסקים המקומיים, ביוזמה ובהובלה של מחלקת יישובים במועצה ובליווי 'מעברים בעמק', כמו תוכנית "BOOST לעסקים"- ליווי אישי של מנטורים מהתחום העסקי לבעלי עסקים באזור.
היוזמה להקמת "יריד עסקים מתארחים" ביישובים, הגיעה מאלה סרוגו מגזית ורונן שניידר מעין דור, שהבינו שלמרות הסמיכות הגיאוגרפית בין היישובים עין דור וגזית, תושביהם לא מכירים את העסקים הפועלים בהם. מכיוון שכפר קיש נמצא בצמידות להם, הם ביקשו לצרפו ליריד וכך הצטרפה אליהם יעל בודואן והמועצה האזורית גליל תחתון. יחד, שלושתם היו הצוות המוביל, בליווי ותמיכת מחלקת יישובים, 'מעברים בעמק' ומאירה צור, יזמית מציפורי.
הם יזמו את הפרויקט משלב גיוס העסקים ליריד, דרך גיוס היישובים, מתן מיקום ותשתית מתאימה ועד להקמה בפועל של האירוע. ביריד היו זה לצד זה בעלי עסקים מתחומים שונים; קולינריה, אמנות, מטפלים, מנחי חוגים וסדנאות, ייעוץ פיננסי וביטוח ועוד. כולם הוזמנו לקבל חשיפה לעסק שלהם.
ההשתתפות בפרויקט הייתה ללא עלות, שכן מדובר בפרויקט של עסקים למען עסקים, תחת מעטפת הקהילה בה הם חיים.
מארגני הפרויקט סיפרו בהתלהבות: "מדובר בצעד ראשון שמטרתו לחבר את בעלי העסקים ואת הקהילות השכנות יחדיו, מתוך הבנה שכולנו חיים באותו אזור ולכולנו אינטרס ויכולת לפתח אותו."
אחד מבעלי העסקים שהשתתף ביריד אמר: "איזו קבלת פנים הייתה לנו! גם מצוות 'מעברים בעמק' המדהים, ממאירה צור ומהמועצה. כמה עידוד, עזרה, תמיכה ונטוורקינג בין הקהילות. זה לא מובן מאליו."
מיכל ניר ארבץ מנהלת האשכול המזרחי במחלקת ישובים במועצה: "היריד הוא תוצר של פעילות שנמשכת כשנתיים, שמטרתה בניית תשתית של עסקים שכנים באשכול המזרחי הפועלים למען עצמם בשיתוף הקהילה בה הם חיים. כל הכבוד לרונן אלה ויעל, שהובילו את העסקים ביישובם עד ליצירת היריד המקסים הזה ועל ההבנה שהחבירה המשותפת מהווה מכפיל כוח."
אייל בצר ראש המועצה, אמר: "מרגש לראות קהילות חזקות מתגייסות כדי לתמוך בעסקים המקומיים הפועלים בהן. החיבורים השונים שנוצרו, ההדדיות וההיכרות בין התושבים והעסקים המקומיים, הם אלה שיביאו לחיזוק הכלכלה המקומית ולפיתוחה."