עמק יזרעאל: מקווה בן 2000 שנה נחשף במפתיע

מסביב למקווה העתיק ייבנה פארק ארכאולוגי- חינוכי. צילום: סטיב גריי

לאחרונה נחשף גילוי מפתיע של מקווה מרשים בן 2,000 שנה במרחק של פחות מקילומטר מקיבוץ חנתון. הגילוי הוא חלק מחפירה שנעשתה באתר הארכיאולוגי של חנתון בשנת 2019, הממוקם צפונית לצומת יפתחאל ודרומית-מערבית לתל חנתון. החפירה נערכה לקראת סלילת כביש חדש שיתחבר ממזרח עם כביש 79.
קהילת חנתון מעוניינת לשמר את העבר, להתחבר להווה ולחלום על העתיד. על כן, היא הציבה לעצמה מטרה להציל את המקווה העתיק מהריסה, על ידי בניית הכביש המתוכנן שמתרחשת בימים אלו. הם יעשו זאת באמצעות העברת הפריט הארכאולוגי החשוב הזה, ללב קיבוצם. בכך הם מעוניינים ליצור שיח בין דורי בין עברה העתיק והיהודי של הגליל, להווה המודרני.
המקום המיועד להצבת המקווה הינו סמוך למרכז שמיא ביישוב: מקווה פעיל וליברלי המושך מבקרים מישראל ומהעולם. החיבור בין העבר להווה יביא לידי ביטוי את המסורות היהודיות בגליל.
בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות ובתמיכתה של המועצה האזורית עמק יזרעאל, תוכניתם היא להקים פארק ארכאולוגי, המשלב גת יין עתיקה שנחשפה בחנתון לצד ממצאים שונים שרשות העתיקות הסכימה להלוות להם, לטובת הצבתם בפארק. מקום זה יהפוך למרחב חינוכי המשרת את הסביבה ומבקרים מכל רחבי העולם.
התוכנית כוללת הוצאתו של המקווה מאבן הסלע בו היא חצובה, הרמתו והעברתו כיחידה אחת, למיקום הצמוד למקווה של חנתון. הפעולה תבוצע בשיטה שתשמור על המבנה העתיק וכן תאפשר לאנשים לבקר את המקווה בצורה בטוחה.
מסביב למקווה העתיק ייבנה פארק ארכאולוגי – חינוכי, בו למבקרים תהיה הזדמנות ללכת על שבילים, בינות צמחייה יפיפייה וללמוד על התגליות הארכאולוגיות החשובות שנמצאו במרחב הגליל.

טיול כחול בשבת: אל פריחת התורמוסים בשיאה

|