עמק יזרעאל: "העדשייה"- משחקייה קהילתית חדשה לפעוטות בתל עדשים

יוזמה של בת המושב הובילה לפתיחת מתחם קהילתי מודולרי עבור ילדי הגיל הרך במושב, שהוקם בסיוע תוכנית 'משלבים כוחות' של המוא"ז. צילום- דוברות מוא"ז עמק יזרעאל

צורית שמש פייגין, בת 34, תושבת תל עדשים, היא אמא ל-3 ילדים צעירים, תרפיסטית באמנות ומטפלת קוגניטיבית התנהגותית ((C.B.T במקצועה. לפני שלוש שנים, במהלך חופשת הלידה שלה היא הרגישה צורך לצאת מהבית, להשתחרר מהכביסות וממטלות הבית, ולעשות משהו משמעותי עבור עצמה ועבור נשים נוספות הנמצאות במצבה.
היא הקימה את סדנת "יוצרים מלידה"- סדנת יצירה לאימהות ותינוקות בחופשת לידה.
הסדנה התקיימה אחת לשבוע בקליניקה שלה בתל עדשים ושילבה יצירה לצד התינוקות, תוך קיום שיח נשי בנושאים בוערים. התגובות היו מדהימות ומרגשות, מה שהמחיש לה את הצורך העז של נשים לצאת מהבית ולהצטרף לקבוצה, בזמן חופשת הלידה. מאז, מידי קיץ, היא מקיימת סדנאות נוספות.
המידע אודות הסדנה האחרונה של צורית התגלגל למועצה האזורית עמק יזרעאל, ובמפגש שהתקיים בינה לדלית רויטר, מנהלת תחום הטיפול בגיל הרך, נעשה חיבור לליאת בן משה, מנהלת התוכנית 'משלבים כוחות', שתיהן מאגף קהילה ורווחה. התוכנית מעודדת יוזמות חברתיות המבוססות על ערכי התנדבות בקהילה בקרב יישובי העמק, ועלה הרעיון של הקמת מועדון אימהות לצד משחקייה לגיל הרך במושב. צורית לקחה על עצמה את האתגר על אף שהינה בחופשת לידה עם בנה הפעוט.

צורית פייגין. צילום: מושב תל עדשים
צורית פייגין. צילום: מושב תל עדשים

מאחר ובמושב תל עדשים לא קיים מקום סגור בו הילדים יכולים לשחק בחורף, רעיון הקמת משחקייה לגיל הרך קסם לצורית ולגלית חדד, מנהלת היישוב, והן החליטו על שילובו עם מועדון אימהות.
הפרויקט יצא לדרך בעזרתה של טלי קפל, העובדת הסוציאלית של היישוב, שיצרה את החיבורים בין הגורמים ביישוב לבין המועצה, בכדי להתניע את התהליך.
המטרה הייתה להקים מבנה קהילתי מודולרי, שיספק מקום משחק סגור לילדי הגיל הרך בעיקר בימי החורף, יהווה מקום מפגש חברתי בעל ערך מוסף לאימהות בחופשת לידה וישרת גם את ילדי הגנים בשעות הבוקר בשאר ימות השבוע.
לצורך הפרויקט גויס צוות מוביל מהקהילה, בעלי כישורים ייחודים למשימה: נמרוד גרף- אדריכל, שסייע בתכנון המבנה והתאמתו, נטע בלילה- מעצבת גרפית, שסייעה בתחום הפרסומי, נועה גרנות- מנהלת תפעול מכירות, שעזרה בתחום הניהול הלוגיסטי של ההקמה, טליה אלבז- בעלת רוח התנדבות ואמביציה ומיכל פינקין, שהכניסה רוח יצירתית רעננה לעשייה.

צורית פייגין, גלית חדד טלי קפל. צילום: מושב תל עדשים
צורית פייגין, גלית חדד טלי קפל. צילום: מושב תל עדשים

נערך הפנינג קהילתי לטובת הקמת המקום, שהניע את תחילת שיפוץ המבנה, ויום נוסף לטובת יצירת קישוטים למען המשחקייה, בשיתוף הורים וילדיהם- כל זאת, במקביל לגיוס תרומות וצעצועים.
שיפוץ ושדרוג המבנה כלל: תיקוני טיח בקירות, סיוד קירות החדר והמבואה, החלפת בתי תאורה ונורות, חידוש תקרה אקוסטית וסיודה מחדש, ניקוי הציוד, התקנת רצפת לינולאום ועוד. כמו כן, נרכש ציוד נוסף למקום, הותקנו וילונות, הוכן עץ תלת מימדי שמשמש כמעין "עץ משאלות", עליו נתלו עלים עם משאלות הילדים, יצירת לוחות פעילים ומשחקי קיר יצירתיים לטובת ניצול החלל ועוד.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


צורית מספרת כי הדבר שבאמת הדהים אותה הייתה הרתמות אנשי הקהילה: "אנשים רבים מהקהילה היו שותפים לעשייה- אם ברמה הפיזית של השיפוץ, אם בתרומה, אם בחשיבה ובתכנון, אם בנתינה.
מדהים היה לגלות שיש לנו במושב כל כך הרבה אנשים עם לב רחב וההתגייסות הקהילתית של הורים, ילדים ובני נוער שהגיעו לטובת המטרה הייתה מרגשת להפליא!"
גלית חדד, מנהלת היישוב, הוסיפה: "זה למעלה מעשור שמושב תל עדשים קולט תושבי הרחבה ומאותגר בצורך לספק את צרכי האוכלוסייה המתחדשת במושב. בתום הליך הכשרת מבני ציבור, אנו חווים עליית מדרגה בתחום החברתי ביישוב. עתה אנו מתחדשים במשחקייה שתיתן מענה לציבור ההורים לגיל הרך, למפגש ולמשחק, במקום מזמין ומטופח, שהובילו תושבי המקום בהובלתה של צורית ובשיתוף תוכנית 'משלבים כוחות' של אגף קהילה ורווחה במועצה".