עמק יזרעאל: החל מבצע ההצלה של המקווה עתיק בן 2,000 שנה

החלו עבודות העתקת המקווה שבן 2,000 שנה שהתגלה בצומת יפתחאל. צילום- דוברות המועצה האזורית עמק יזרעאל

לאחרונה נחשף גילוי ארכיאולוגי מפתיע של מקווה מרשים בן 2,000 שנה, במרחק של פחות מקילומטר מקיבוץ חנתון. הגילוי נחשף כתוצאה מעבודות של נתיבי ישראל, לקראת סלילת כביש חדש שיתחבר ממזרח עם כביש 79 , באזור צומת יפתחאל.
מקווה הינו מבנה המאפשר טבילה במים שיכול להיות טבעי (מעיין) או בנוי על ידי אדם. טבילה של כל הגוף הינה חלק מהותי מחוויה דתית המוזכרת בתנ"ך ומתוארת בפירוט רב בתלמוד. מדובר במנהג עתיק וייחודי המתקיים באותה צורה כבר 2,000 שנה.
תושבי חנתון אשר היו שותפים לגילוי, היו מוטרדים מהעובדה שעתידו של המקווה להיות מוסתר מעיני כל, היות ומיקומו היה באזור בו נתיבי ישראל צפויים להמשיך בעבודתם.
על כן, הם הציבו לעצמם מטרה- להציל את המקווה העתיק מהריסה, בשל בניית הכביש המתוכנן. הם תכננו לעשות זאת באמצעות העברת הפריט הארכאולוגי החשוב, ללב קיבוצם.

•הצלת המקווה בכוחות משותפים של תושבי חנתון, רשות העתיקות, נתיבי ישראל ומוא"ז עמק יזרעאל

השבוע החל מבצע ההצלה המרגש! בכוחות משותפים של התושבים, רשות העתיקות, נתיבי ישראל והמועצה, החלו העבודות להעתקת המקווה. הוא יועבר לחנתון, שם ישמרו אותו ויאפשרו למבקרים לבוא, לראות וללמוד על העבר.
בנוסף, יש כוונה בחנתון להקים פארק ארכאולוגי, המשלב גת יין עתיקה שנחשפה בחנתון לצד ממצאים שונים של רשות העתיקות. מקום זה יהפוך למרחב חינוכי המשרת את הסביבה ומבקרים מכל רחבי העולם.
ראש המועצה האזורית, אייל בצר: "המקווה העתיק, מספר סיפור שלם על היסטוריית המקום ואנו רואים חשיבות ואחריות רבה בשימורו. כך, למבקרים במקום תהיה הזדמנות ללכת על שבילים, בינות צמחייה יפיפייה וללמוד על התגליות הארכאולוגיות החשובות שנמצאו באזורנו."