עמק המעיינות: צדק היסטורי – הסכם קרקעות נחתם בין יישובי העמק

ההסכם בא להסדיר באופן סופי ומלא את משבצות הקבע של היישובים ואת כל המחלוקות ביניהם בקשר עם הקרקעות המוחזקות על ידי היישובים. היישובים מסכימים שאין להם יותר כל דרישות או תביעות כלשהן זה מזה בקשר עם משבצות הקבע של היישובים

נציגי הישובים בעמק המעיינות החליטו להסדיר באופן סופי ומלא את נושא משבצות הקרקע בין כל הישובים בעמק, ואת השימוש במים, וחתמו על הסכם המסדיר את כל נושאי המים והקרקע אשר היו שנויים במחלוקת במשך שנים רבות.
יורם קרין – ראש המועצה אומר: "לאורך שנים עמד לנגד עינינו הצורך בהסדרת השותפות בחלוקת המשאבים בין הישובים, לטובת כול התושבים שלנו. הנושא הזה הביא לא אחת למתח, תחושות תסכול וחוסר שיוויון אשר השפיעו על האקלים האזורי, ולכן שמנו לעצמנו את נושא הסולידריות האזורית כחלק מהחזון האזורי וכמטרה מרכזית וארוכת טווח במטרות המועצה האזורית, ופעלנו להגשמתה בנחישות והתמדה. במשך 12 השנים האחרונות פעלנו בתחום המוניציפלי והקהילתי, ביחד עם הנהגות הישובים ויצרנו זמינות ונגישות שווה לשרותי המועצה לכול הישובים והתושבים. בשנים האחרונות, על רקע משבר תיקון 27 לחוק המים, הובלנו ביחד עם הנהלת קבוצת שאן (המפעלים האזוריים) שבו שותפים 16 קיבוצים מהלך מורכב אשר ארך זמן, כשעם סיומו נחתמה אמנה על ידי הנהלות הישובים והושלמו משבצות הקרקע של הישובים שלהם הייתה מכסת קרקע חסרה, נדונו והוסכמו סוגיות בנושאי הקרקע הזמנית בעמק, מחירי המים, כניסת כל יישובי האזור החקלאיים כשותפים באפיקי מים,  וכן הוחלט על הקמת תאגיד תפו"ז, (תאגיד פוטו וולטאי אזורי) שישתרע על כ –  4,000 דונם בריכות מיובשות. אני מודה לשותפים מקבוצת שאן ולמנהיגי הישובים שלנו, על השותפות במהלך ההיסטורי ועל פריצת הדרך האזורית שאין דומה לה, ובטוח שזוהי רק תחילתה של שותפות אזורית צודקת ונכונה יותר שתאפשר את המשך חיזוקו וצמיחתו של האזור שלנו לטובת הדורות הבאים".
גברי אייכנוולד – מנכ"ל קבוצת שאן אומר: "מתוך ראייה אזורית רחבה, חשוב לנו להיות שותפים ולקחת חלק בכל המהלכים האזוריים התורמים לסולידריות אזורית ושיוויון בנושאי הקרקע והמים. נמשיך ונפעל לקיים שוויון בנכסי המדינה כמו קרקע ומים, למען הזדמנות שווה לצמיחה כלכלית לכול הישובים באזור".
ציון דקו, מנהל המגזר המושבי במועצה האזורית אמר: יש תושבים אשר הולכים מזה שנים רבות בתחושה של חוסר שותפות. הסכם הקרקעות וצירוף המושבים הצפוניים (ירדנה ובית יוסף) לאגודת המים אפיקי מים מצטרפים לעשייה המרובה שקיימת במושבים: הרחבות ,פיתוח תשתיות וקהילה ועוד. כל אלה יחד – מצליחים לחזק את תחושת היחד והשייכות לעמק. כמי שמייצג את המושבים בסוגיות רבות ומגוונות , התחושה היא שיש אוזן קשבת לכולם יחד ולכל אחד באופן פרטני. הדיבור השתנה וכולנו כקהילה אחת בעמק המעיינות עושים וחושבים ביחד ,על כך אני רוצה להכיר תודה לקברניטי המועצה והאיזור.
דוד קירמה, יו"ר ועד הישוב שדי תרומות מברך על המהלך ואומר: "הסכם הקרקעות, הוא לא רק הסכם שמסדיר גבולות וקרקעות, הוא הסכם שמתקן עוול של שנים רבות. ההתיישבות המושבית בעמק החלה בשנות ה – 50. בכל אחד משלושת המושבים שהוקמו (רחוב, רוויה, שדי תרומות) היו אמורים להיות 60 משקים של 80 דונם לכל יח' משק. חלק מהקרקעות היו תפוסות, וההשלמה נדחתה עד למציאת קרקע להשלמת החסר. לאורך השנים שעברו מאז – הנושא לא טופל ולא עלה על סדר היום האזורי.ההצעה סוגרת פער בצדק החלוקתי של משאבי העמק. ההסדר הזה, כמו מסירת שטחים לטובת הרחבת בית שאן, מעידים על שינוי תפיסה לגבי חלוקת משאבים צודקת יותר ונכונות לשותפות אמיתית בעמק, את זה יש לזקוף לזכותו של יורם קרין
יעקב יהודה – יו"ר ירדנה אומר: "הסכם המים והקרקעות שנחתם מביא לסיומו את חוסר השיוויון בעמק במשך כ 70 שנה. הסכם זה היה במשך שנים רבות "על המדף" אך לא הגיע לידי הבשלה והטמעה. לאחר שיורם נכנס לרשות המועצה השתנה היחס למושבים והתחלנו לקחת חלק בקבלת ההחלטות במועצה. יורם הצליח להטמיע בקרב קהילת העמק את ערך השיוויון ובזכות כך אנו יכולים היום לברך על המוגמר, ועל כך תודתי".
תאגיד תפו"ז החדש עתיד להשקיע כ 1 מיליארד ₪ בשנים הבאות באנרגיה הסולארית, וע"פ ההסכם שנחתם במעמד כל השותפים, יהנו כל הישובים השותפים בתאגיד מהתמורה שתופק מאנרגיית השמש, הנמצאת בשפע בעמק. הדחיפה למהלך הייתה דווקא בהחלטת המדינה על תיקון 27 לחוק המים, שאיימה להחריב את החקלאות, והביאה לייקור משמעותי במחירי המים המתוקים, דבר שיביא לסגירת כרבע משטחי הבריכות בעמק.
הנהלת העמק ראתה בכך הזדמנות. ובמקביל למו"מ המפרך עם אגף התקציבים, גובש מודל חדש של שיתוף פעולה אזורי. כעת, כאשר כל הישובים חתמו על המפות שלהם, ועל כניסתם לתפו"ז, ראוי לצטט משפט אחד מאמנת הקרקע החדשה, שעליה מתנוססות חתימות כל המושבים והקיבוצים: "הסכם זה בא להסדיר באופן סופי ומלא את  משבצות הקבע של היישובים ואת כל המחלוקות ביניהם בקשר עם הקרקעות המוחזקות על  ידי היישובים. היישובים מסכימים  שאין להם יותר כל דרישות או תביעות כלשהן זה מזה בקשר עם משבצות הקבע של היישובים."