עמוק בבוץ – ובחול: מה לעשות כשהרכב מתחפר?

אם בבעלותכם רכב וטרם נקלעתם למצב בו הוא התחפר, יתכן ומדובר רק בעניין של זמן. אנו כמובן לא מאחלים לכם להגיע לרגע זה אך לכל מקרה שלא יהיה, הנה כמה טיפים מאיתנו שיסייעו לכם להיחלץ ממנו בשלום.
מאת: זאב נחמנזו
המחשה: צילום- Shutterstock

החוק הלא כתוב: התחפרתם? המהלך הבא שתעשו ברכב רק יגרום לכם להתחפר יותר, ואם תיוועצו בעוזר חיצוני – יתכן וזה יחמיר את המצב. 

הדבר הנכון לעשות תחילה הוא לקחת נשימה עמוקה ולעצור לרגע שכן אם אינכם מצויים במצב מסכן חיים, בסך הכל מדובר ברכב שהתחפר. זה קורה, זה מעצבן וזה יכול לתסכל אבל בשורה התחתונה זה פתיר, בפרט עבור אילו מכם שברשותם פוליסת ביטוח מקיף הכוללת בין היתר גם שירותי חילוץ וגרירה כך שגם אם לא תצליחו להיחלץ בעצמכם, יש מי שידאג לכם.

אז איך בכל זאת עליכם לנהוג במידה וכבר נקלעתם למצב שכזה? יחידת החילוץ מספקת לכם כמה טיפים יעילים. 

• איך הגענו לפה?

את רוב ההתחפרויות אפשר למנוע מבעוד מועד עם היערכות נכונה וקריאה של תוואי השטח. בוץ שנראה סמיך או חול אוורירי שלא נטועים בהם סימני צמיגים, הם נקודות שעדיף להימנע ממעבר בהן. שטחים שבהם רואים כביש ברור או אבנים בטוחים יותר לנסיעה ועדיין, גם אם אתם נחשבים לנהגים מיומנים ביותר, יכולים לצוץ מהמורה או מפגע שלא הבחנתם בהם או לא הערכתם נכון – וכעת אתם שקועים בתוכם.

• חיכוך ותהייה

ישנם מצבי התחפרות שונים כאשר רובם נובע  בעיקר מהיעדר חיכוך בין הצמיג שהתחפר לבין הקרקע שבתורו מביא לאיבוד אחיזה של הצמיג ובסופו של דבר – לתקיעתו בבוץ או בחול. האינסטינקט והרצון הראשוניים להמשיך ולסובב אותו צפויים לגרום לו להסתובב במקום או במקרה גרוע יותר, לחפור עמוק יותר ולשקוע. לכן, מומלץ תחילה לייצר חיכוך חזק והתנגדות בין הקרקע לצמיג ויש כמה דרכים לעשות זאת.
אם יש בסביבה אבנים בגודל סביר – ולא סלעים כבדים אותם תתקשו להרים או אבנים קטנטנות שתידרשו לסחוב בכמויות, אספו ומקמו אותן תחת וסביב הגלגל. חשוב לציין כי יש לעשות זאת כאשר הרכב אינו מונע והוא יציב לחלוטין וזאת כדי להימנע מפגיעה מיותרת או מתנועה לא צפויה שלו. ככל שיהיה יותר עומס ולחץ סביב הגלגל וככל שהמבנה שיצרתם יהיה יציב ומבוסס יותר, כך יהיה הסיכוי להיחלץ גבוה ומהיר יותר.
לאחר שיצרתם בסיס שעליו ניתן להניע את הגלגל, נסו להניע את הרכב ולנסוע לכיוון הנכון ביותר. הילוך אחורי הוא הילוך כוח גבוה ולעתים נכון יותר להיחלץ לאחור. עשו זאת בזהירות על מנת לא לפגוע ולהיפגע מעצמים שונים במסלול הרכב והרחיקו כל אדם הנמצא בסביבה הקרובה. סיבוב של ההגה מומלץ רק לאחר שהרכב החל לנוע ויכול אף הוא להגביר את החיכוך ולקדם את תהליך החילוץ. במידה והבחנתם כי המנוע עובד אך הגלגל אינו נחלץ, הפסיקו ללחוץ על הדוושה ובדקו שהגלגל עדיין עומד על הבסיס שבניתם לו ושאינו קרס. במידת הצורך – הוסיפו עוד אבנים או אלמנטים שמגבירים את החיכוך ונסו שנית.

עת לאת

פעמים רבות הגלגל השקוע וכן חלקים אחרים בתחתית הרכב, תקועים בתוך בוץ או עומדים על תלולית חול, מה שמצריך פינוי של המפגע. לרוב הפיתרון לכך הוא חפירה במקום ולשם כך רצוי מאוד להיעזר באת או מעדר – אם יש כזה בנמצא, ואם אין, נסו לאלתר כלי או אביזר שיכול לבצע זאת כמו ענף גדול וחזק ואפילו מוט באמצעותו תוכלו להסיר את המפגע. אם ברשותכם את, תוכלו אף להשתמש בו כדי להרים ולמקם אבנים וגורמי חיכוך בסביבת הגלגל כפי שצויין קודם לכן.

הצהרת כננות

אמצעי מבטיח ויעיל ביותר לחילוץ הוא כננת. אם יש כזו בחזית או בחלקו האחורי של רכבכם – צפוי החילוץ להיות קל בהרבה. כל שצריך הוא לאתר משהו גדול, חזק ויציב יותר מהרכב דוגמת עץ גדול, סלע או רכב אחר חזק יותר, לעגן סביבו את הכבל של הכננת, מבלי להתפשר כמובן על בטיחות, להוריד את בלם היד ולאפשר לכננת לעשות את שלה ולמשוך את הרכב החוצה. במידה והכננת מחוברת לרכב אחר, סביר שבעליו ידע להשתמש בה אך הרעיון הוא דומה – למקם את הרכב המחלץ במקום יציב ומאובטח, לעגן את הרכב המחופר בצורה חכמה ובמיקום המתאים (בדרך כלל ישנן טבעות עגינה או חיזוקים אליהם ניתן לחבר את וו הכננת), ולחלץ בזהירות לבטחה.

לסיכום, קיימות דרכי חילוץ רבות נוספות להתחפרות רכבים וביניהן גם כאלו מורכבות יותר כמו שימוש בחבל או הפעלת מומנטום חיצוני שמומלץ להכיר גם כן. לצד זאת, חשוב לנו להדגיש שלושה דברים עיקריים וחשובים במיוחד. ראשית, אל תנסו לחלץ את רכבכם לבד והיעזרו תמיד באדם נוסף, אלא אם מדובר במקרה קיצון ואין איש בסביבה. שנית, בעודכם נעזרים בו, שמרו על תקשורת ברורה ופשוטה ביניכם שכן נוכחות של אדם אחד מחוץ לרכב בעוד האחר יושב בו – היא שם המשחק לחילוץ נכון ומהיר. השלישי והאחרון הוא לוודא שברשותכם מבעוד מועד ביטוח מקיף לרכב כך שבמקרה בו לא הצלחתם לחלץ את רכבכם, צפוי לכסות עבורכם שירותי גרירה וחילוץ. 

חילוץ מהיר ומוצלח. 

 

מזרן יחיד אורטופדי – מה חשוב לדעת לפני שמחליטים?

|

טיפים לחסוך כסף לטווח ארוך שכל אחד חייב להכיר

|