עולמו הקטן של משה

משה זמטר ז"ל היה אמן מיניאטורות מחונן, שיצר עד גיל 93. שלושת ילדיו ממשיכים לשמר את זכרו במוזיאון המיניאטורות ביקנעם- מפעל הנצחה קסום ומרגש, שמספר את סיפורו של האמן היצירתי – שהעולם הקטן הפיח בו חיים. צילום: ענת אורלנד

לראשונה בישראל הוקם בשנת 2016 מוזיאון מיניאטורות קסום של אמן אחד, יצירתי במיוחד, שגם בגילו המופלג, המשיך לשמור את חדוות היצירה. משה זמטר ז"ל, הלך לעולמו לפני שנה בגיל 97, לא לפני שהגשים את חלומו להציג את יצירותיו המיניאטוריות המופלאות במוזיאון משלו. בגיל 62 כשיצא לגמלאות כמנהל כספים, בחברת כלמוביל, הוא החל ליצור מיניאטורות. הכול התחיל מוילון נצרים ישן, שממנו נוצר הכיסא המיניאטורי הראשון שלו.
זמטר שהיה יצירתי במיוחד נהג להשתמש בחומרים ממוחזרים מהטבע ומחוף הים, בגרוטאות, אלטע זאכן, וחומרים מתכלים. צדפים, חלוקי נחל, אבנים, פקקים, פרחי חוביזה, כפתורים, ואפילו פיסטוקים וגרעינים, היוו חומרי גלם לדמויות והדגמים שיצר. והכול בדיוק מירבי, בשימת דגש על הפרטים הקטנים, ובסבלנות אין קץ.

• לונה פארק מיניאטורי שמתעורר לחיים

כדי ליצור את הדגמים שמחולקים לפני נושאים כמו: בתים שונים, חנויות, דתות, מוזיקה, אמנות וכו', הוא שאב השראה מתמונות, וכן מדמיונו הפורה. הנוסטלגיה היוותה עבורו השראה גדולה כשבנה את דגם כיתתו בגרמניה, או את דגם מטבחה של סבתו. על כל דגם הוא עמל במשך חודשיים, ובשנה היה יוצר בין 6-8 דגמים. "מוזיאון המיניאטורות – עולם קטן גדול", שפתחו זמטר ושלושת ילדיו, אורי זמיר, עדנה יהב, וענת אורלנד, שוכן בפארק ההייטק החדש של יקנעם עלית, והוא משתרע על כ – 150 מ"ר, ומוצגים בו כ – 140 דגמים מיניאטורים שמוצגים בויטרינות, ומחולקים לפי נושאים. כמו כן ישנה פינת מכירה מיוחדת של דגמים שהתיר למכור, תצוגת כלי עבודה שנהג להשתמש בהם ביצירותיו, וכן מכונות הכריכה הישנות ששימשו אותו בעבודתו השנייה ככורך ספרים. בדגמים מסוימים אף מסביר זמטר את תהליך יצירתו והחומר שממנו השתמש.

מבט על המוזיאון. צילום: ארתור דריגנט
מבט על המוזיאון. צילום: ארתור דריגנט

לאחד הדגמים שמוצגים במוזיאון ה"לונה פארק", הוא אף יצר חיים. הדגם שמבוסס על פטיפון ישן, וחלקי משחק ילדים, "מכאנו", שהביא מגרמניה, (הלגו של היום), הוא ממונע, ומבקרי המוזיאון מוזמנים ללחוץ על הדוושה ולצפות בלונה פארק ססגוני ופעיל.
מבקרי המוזיאון שמגיעים, פרטיים, וקבוצות, יקבלו הסבר מפורט, מילדיו, על סיור מקסימלי וממצה במוזיאון, תוך שימת דגש על הפרטים הקטנים בדגמים, ולאחר מכן יסיימו בצפיית סרט בן 10 דקות על תולדותיו ועבודתו של זמטר. במוזיאון מתקיימות גם סדנאות לילדים, למבוגרים ולקבוצות, בהשראת המודלים במוזיאון, בתיאום מראש. לרשות משתתפי הסדנא שעלותה 100 שקלים וכוללת את הסיור במוזיאון, עומדת עגלה מלאה בחומרי גלם ממוחזרים ששימשו את זמטר, שהיא כמו חנות ממתקים לילדים, ומשתי קליפות פיסטוק, הם יוצרים את היצירה שאותה ייקחו למזכרת הביתה. זמטר הקפיד להגיע עד יומו האחרון למוזיאון, והיה שותף פעיל בו. שלושת ילדיו ממשיכים לשמר את זכרו במפעל הנצחה קסום ומרגש, שמספר את סיפורו של אמן שהעולם הקטן הפיח בו חיים.

עלות כניסה למוזיאון מגיל 4 ומעלה 30 שקלים.