"אני רוצה שאנשים שנמצאים במקום שחור, ידעו שאפשר לפתוח דף חדש"

אחרי שנים של עבודה במרכז הארץ, בהן היא ייצגה את הבנקים הגדולים בישראל, החליטה עורכת הדין דיאנה פז לחשב מסלול מחדש, ללכת בעקבות הלב ולפתוח משרד עורכי דין שיעניק תקווה אמיתית לחייבים שנקלעו למצב כלכלי קשה: "אני רוצה שאנשים שנמצאים במקום שחור, ידעו שאפשר לפתוח דף חדש, נקי מחובות", היא אומרת. בראיון אישי היא מספרת על החיבור המיוחד לעמק, על חשיבות הליווי המשפטי ועל התהפוכות הכלכליות האקוטיות שמחולל וירוס הקורונה, כולל בקרב אוכלוסיות אמידות. צילום: רביב שטיין

הסיפור של עורכת הדין דיאנה פז, מגיע מהלב. גם מבחינה אישית וגם מבחינה מקצועית.
הלב הוא זה שהביא אותה לעזוב את מרכז הארץ, בו גדלה ולעבור לגור בעמק, והלב הוא שדחף אותה לפתוח משרד עורכי דין  בעפולה ולהביא בשורה ותקווה לאנשים בעלי חובות. דווקא עכשיו, בתקופה הכה מורכבת כלכלית לרבים מאיתנו בעקבות וירוס הקורונה, מבהירה ומעודדת עו"ד פז כי: "אסור להתייאש, ולהכל יש פתרון".
עורכת הדין דיאנה פז, 35 תושבת היישוב הקהילתי גן נר בגלבוע, עורכת דין ומגשרת, בעלת תואר ראשון ושני במשפטים, נשואה לאיש הרדיו חנוך מועלם יוסף, ואמא לריי בן ה 11 חודשים.

• "התחברתי מיד לנופים הציוריים של העמק"

במשרדה החדש והמרשים שפתחה בעפולה, כשעל הקיר תלויות שלל תעודות הסמכה, מספרת עורכת הדין דיאנה פז איך מצאה את עצמה במקום בו היא נמצאת כיום.

עורכת הדין דיאנה פז יחד עם בעלה איש הרדיו חנוך מועלם יוסף
עורכת הדין דיאנה פז יחד עם בעלה איש הרדיו חנוך מועלם יוסף

"מעולם לא העליתי על דעתי שאמצא את עצמי גרה כאן בעמק, ואפתח משרד עו"ד עצמאי בעפולה. אני שתמיד הייתי במרכז הארץ- חיה, עובדת, נושמת תל אביב, לבסוף מצאתי את עצמי – כאן, בעמק.
כשהכרתי את חנוך, הייתי מגיעה אליו בסופי שבוע ישר לאחר העבודה במשרד בתל אביב. היינו מטיילים המון, נהנים מהנופים ומכל מה שיש לעמק להציע. חנוך, איש העמק ברמ"ח איבריו חשף בפניי את סוד קסמו של המקום. התחברתי מיד לנופים הציוריים, לטבע, לשדות, לירוק בעיניים ולאנשים החמים שגרים כאן", מספרת עו"ד פז.


"מעולם לא העליתי על דעתי שאמצא את עצמי גרה כאן בעמק, ואפתח משרד עו"ד עצמאי בעפולה. אני שתמיד הייתי במרכז הארץ- חיה, עובדת, נושמת את העיר הגדולה, לבסוף מצאתי את עצמי – כאן, בעמק"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"את דרכי המקצועית, לאחר ההתמחות בבית משפט השלום בתל אביב, התחלתי במשרד עורכי דין ותיק ומוכר בתל אביב, בו ייצגתי את הבנקים הגדולים במדינה. במשך שנים הענקתי לבנקים ייעוץ וליווי משפטי שוטף, להתנהלותם מול חובות החייבים. כמו כן ליוויתי תיקי חייבים מטעם המנהל המיוחד וכונס הנכסים הרשמי (הממונה), שעיקר תפקידו של גוף זה הוא לפקח על התנהלות תקנית של החייב המצוי בהליך פשיטת רגל.
ניסיון זה, הוא שמאפשר לי היום לתת את ההכוונה והייעוץ הטובים והנכונים ביותר עבור כל חייב השואף לפתוח דף חדש בחייו- נטול חובות", מדגישה עו"ד פז.

• "זה יכול לקרות לכל אחד"

לצד הניסיון והידע הרב שרכשה, ידעה עו"ד פז שיום אחד היא תצא לדרך עצמאית, תפתח משרד עורכי דין ותייצג את החייבים עצמם: "אותם אנשים כמוני וכמוך שפשוט נקלעו למצב כלכלי מורכב, ולכן צברו חובות", היא מסבירה, "לרוב מדובר באנשים שמקור פרנסתם הצטמצם עקב מחלה פתאומית שמנעה מהם להמשיך להתפרנס באותה הצורה. הכרתי בן אדם מאוד חרוץ, שעבד קשה ובנה עסק משגשג, שנפגע בתקופה של מבצע צוק איתן, מה שהוביל אותו ליטול הלוואות, אותן התקשה להחזיר והגיע למצב כלכלי מאוד קשה. זה יכול לקרות לכל אחד, בכל גיל, גם לי וגם לך, לטובים ביותר".

 עורכת הדין דיאנה פז במשרדה
עורכת הדין דיאנה פז במשרדה

במה עוסק ומתמחה המשרד?
"המשרד עוסק בכל תחום חדלות פירעון על רבדיו: פשיטות רגל ליחידים (לא חברות), הוצאה לפועל, בנקאות, הסדר עם נושים לסילוק חובות וכן דיני צוואות".

האם באמת כה חשוב להיעזר בעורך דין לאדם, שגם ככה מצוי בחובות?
"הסתייעות בעורך דין למי שמתמודד עם חובות ונושים שונים, מול  מוסדות הבנקים, ההוצאה לפועל ובתי המשפט היא קריטית והכרחית. מדובר בעולם שלם של מושגים, מונחים וכללים שזרים לאדם מן היישוב, שאינו עורך דין ואינו מהתחום. לצערי נתקלתי לא אחת במקרים בהם אנשים בעלי חובות לא פנו לעורך דין מפאת החשיבה כי אולי ניתן יהיה להתמודד לבד או להסתייע בבן משפחה, שבדיוק התחיל ללמוד משפטים או אפילו להסתייע בעורך דין חבר ילדות, אלא שהוא אינו עוסק בתחום ביום יום- והתוצאות היו קשות מנשוא עבור החייבים. אדם היודע כי נקלע לחובות, גם אם טרם נפתחו נגדו תיקים בהוצאה לפועל ואף אם טרם קיבל מכתב התראה בדבר קיום חוב, צריך לקבל ייעוץ משפטי הנכון עבורו. כפי שאדם הסובל מכאבי גב לא יפנה לרופא שיניים, אלא לאורתופד כך גם בתחום עריכת הדין. חשוב מאוד לפנות לעורך דין בעל ניסיון וותק בתחום, שיידע במדויק להכווין את החייב להתנהלות המשפטית הנכונה -ספציפית עבורו ויאתר  את הפתרון הנכון לו".


"בתקופת הקורונה אנשים רבים נותרו ללא פרנסה, ללא יכולת לשלם משכנתא, להחזיר הלוואות שנטלו ואף ללא יכולת לשלם חשבונות שוטפים".
"כפי שאדם הסובל מכאבי גב לא יפנה לרופא שיניים, אלא לאורתופד כך גם בתחום עריכת הדין. חשוב מאוד לפנות לעורך דין, שיידע במדויק להכווין את החייב להתנהלות המשפטית הנכונה -ספציפית עבורו ויאתר את הפתרון הנכון לו"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לא קל לאדם מן היישוב להתמודד עם גופים גדולים, כמו הבנקים,  שיש להם מחלקות משפטיות ושלל עורכי דין. וכאן היתרון של עורכת הדין דיאנה פז שייצגה את אותם גופים גדולים בעבר וכעת עברה לייצג את הצד השני- החייבים, ומעניקה להם כעת ליווי וייצוג משפטי הן בעברית והן ברוסית- לאוכלוסייה דוברת הרוסית.
בתקופת הקורונה אנשים רבים הוצאו לחל"ת, רבים נותרו ללא מקור פרנסה, האם משרדך ערוך להעניק מענה לאנשים "נפגעי קורונה"?
"מגפת הקורונה בהחלט חוללה תהפוכות כלכליות גם בקרב אוכלוסיות אמידות ויציבות יותר. אנשים רבים נותרו ללא פרנסה, ללא יכולת לשלם משכנתא, להחזיר הלוואות שנטלו ואף ללא יכולת לשלם חשבונות שוטפים. משרדי בהחלט ערוך להעניק ייעוץ וליווי משפטי לאנשים נפגעי הקורונה: הוא מסייע, בין היתר, להגיע להסדר עם נושים שונים, להתמודד מול חובות בהוצאה לפועל וכן לפנות להליכי פשיטת רגל (חדלות פירעון). כל מקרה לגופו ואין פתרון אחד שנכון לכל אדם, אבל כן חשוב לקבל ייעוץ נכון ופרטני לבעיה הספציפית, שיכול להקל ולכוון לנתיב הנכון, גם כשהכול נראה שחור וחסר תקווה. אני רוצה שאנשים שנמצאים במקום שחור, ידעו שאפשר לפתוח דף חדש, נקי מחובות. אני אף פעם לא דוחפת את החייב לפתוח בהליך פשיטת רגל. ככל שיש דרך חלופית אחרת הנכונה עבורו, אני תמיד אעדיף אותה. הייעוץ המשפטי שלי הוא בהתאם לתמונת המצב והנסיבות של כל חייב, בסוף הבחירה לאיזה נתיב לפנות היא של החייב עצמו בלבד".

לאחרונה, נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ח-2018, זהו חוק חדש בענף. מה דעתך עליו?
החוק החדש מביא איתו בשורה, ומטרתו היא שיקום החייב כלכלית. החוק החדש מאפשר, בין היתר, שלא לבדוק ולבחון עוד בטרם כניסת החייב להליך פשיטת רגל האם התנהל החייב בתום לב או שמא התנהלות חסרת תום לב (כמו למשל יצירת חובות עקב הימורים) היא זו שהביאה את החייב למצב כלכלי מורכב. שאלה זו אינה רלוונטית עוד בשלב זה של ההליך, ואינה מהווה עוד תנאי למתן היתר לפתיחה בהליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל). כלומר, החוק החדש מאפשר גם לחייבים שיצרו חובות שלא בתום לב להיכנס בשערי הליך פשיטת רגל, ורק במהלך ההליך עצמו ייבחן תום ליבו של החייב שלפני ההליך ובמהלכו. בעיניי החוק החדש ייטיב עם החייבים".