"עברנו את פרעה בדיוק היום – נעבור גם את זה ביחד"

האתגרים של הרשות, התחושות, המחוות וההערכה שלו לאן פנינו מועדות – בכל הנוגע למשבר הקורונה המאיים. רגע לפני ההסבה לשולחן הסדר, אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה מספר על השבועות האחרונים והמורכבים בבירת העמק בצל הנגיף, מסביר מה הכי חשוב מבחינתו בעת הנוכחית ("לא להכניס לפאניקה – אך להסביר בתקיפות שאנו נמצאים במצב שבו על כולם להישמר"), משתף על הגעגועים לבני משפחתו ("לא ראיתי את הנכדים כבר זמן רב. זה קורע את ליבי"), וגם: מה הדבר הראשון שהוא מבטיח לעשות כשהמצב יתייצב וישוב לשגרה. קראו ראיון עומק

משבר נגיף הקורונה שהתעצם במרוצת השבועות האחרונים, שינה לחלוטין את היומן של אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה. ניהול העניינים המוניציפאליים השגרתיים של אלקבץ זזו במרביתם הצידה והתחלפו בין רגע בדאגה אמיתית לבריאותם של התושבים ובנייה מיידית של מעטפת עירונית וקהילתית – כזו שמטרתה המרכזית היא ליצור חוסן אמיתי בימים טרופים אלה, יש כאלה שיאמרו הזויים.
קצת לפני ערב חג הפסח ערכנו ראיון עם אלקבץ. בימים כתיקונם היה נשאל אלקבץ על מערכת החינוך בעיר, תשתיות, פרוייקטים, רווחה וספורט, אבל בימים אלה נראה כי שאלות  בנושאים אלה יאלצו להמתין לימים רגועים יותר.

• "כמעט כל מה שתוכנן בוטל"

"זו תקופה מאתגרת מאד לכל ראש עיר", אומר אלקבץ בראשית הראיון, "אף אחד לא תכנן את המגיפה הזאת והכל השתנה. הילדים לא לומדים במוסדות חינוך, האירועים בוטלו ויש דאגה עמוקה למצבם הבריאותי של תושבי העיר, אבל במקביל אני מרגיש שדווקא בתקופה הזאת אנחנו מתחזקים. יש עוצמות מדהימות שמתגלות בתושבי עפולה ברגעי משבר. ראיתי את זה במלחמת לבנון השנייה ואני מרגיש זאת עכשיו ביתר שאת. אנשים מגלים ערבות הדדית מופלאה, דאגה כנה אחד לשני, כל סוגי התושבים מתאחדים ועפולה מאוחדת יותר ממה שהייתה אי פעם. מן הסתם בתקופה הנוכחית רוב רובם של ימי העבודה מוקדשים לנושא הקורונה. כמעט כל מה שתוכנן בוטל. טקסים, ישיבות רבות משתתפים, פגישות שאפשר לדחות- הכל נדחה ומוקדש לקורונה 24/7. יש פגישות עם גורמי רפואה, משטרה, ביטחון ורווחה. אנחנו משתדלים שרוב הפגישות יהיו טלפוניות או מקוונות באמצעות זום כמובן".

מנכ"ל העירייה שלום שלמה יחד עם כוחות צה"ל שהגיעו לסייע בעיר
מנכ"ל העירייה שלום שלמה יחד עם כוחות צה"ל שהגיעו לסייע בעיר

אלקבץ: "מדי יום אנו מקיימים מבצעים לחלוקת מנות מזון, לחלוקת חבילות וסלי מזון לחג, מבצע איתור קשישים מבודדים ועוד וזה הזמן להודות לעובדי העירייה, העמותות השונות והאנשים הפרטיים שמתנדבים. לפעמים אני מצטרף לניידות השיטור העירוניות כדי לוודא שאין אנשים ברחוב. הכי חשוב לי שלכולם יהיה מזון ותרופות וסידורי רווחה ורוב העבודה מתרכזת בכיוון הזה. במקביל, צריך לזכור שיש גם דברים אחרים שלא סובלים דיחוי כמו בניית מוסדות ציבור וחינוך שלא נפסקת גם בתקופה הזאת בה אנו בונים שני בתי ספר חדשים, מרחיבים בית ספר תיכון ומקימים עוד מספר גני ילדים חדשים ברחבי העיר. יש שיחות ועדכונים גם בנושאים האלה- רובם בטלפון או בזום".

• "ברגע שהגיף הגיע לאירופה ויצא מסין הבנתי שחייבים להיערך"

לדברי אלקבץ, הוא הבין שהמצב החמיר מהר מאוד ושיש להיערך בהתאם. בכדי לאושש את ההערכה שלו הוא חושף התכתבות מקבוצת 'הוואטס-אפ' של הנהלת העירייה ובה הוא כותב לאחר גילוי הוירוס בסין, שצריך להתכונן גם בעפולה ומיד: "ברגע שהנגיף יצא מסין והגיע לאירופה הבנתי שחייבים להיערך. לשמחתי ועדת משק לשעת חירום מתכנסות באופן קבוע ובוועדה האחרונה, שבוע לפני פרוץ וירוס הקורונה, אמרתי שצריך להתכונן לא רק למלחמה אלא גם לרעידת אדמה או מגיפה. תיקי החירום נפתחו, תכניות שהכנו מראש הוצאו לפועל ולשמחתי עפולה עוברת את המשבר בצורה טובה. הערכות כללה וכוללת את העברת העירייה למצב 'מלחמה', מצב חירום. מערכת ההסברה שלנו נכנסה לפעולה בשלב מוקדם מאד והוציאה לפועל תכניות של הסברה בימי חירום שכללה קודם כל עדכון יומי של המצב לתושבים. מחלקת הרווחה עברה למצב חירום ופועלת ללא הפסקה בכל התחומים שתחת אחריותה ובעיקר סיוע וליווי של משפחות מטופלות, חלוקת מזון ועוד. אגף שפ"ע פועל למען חיטוי וניקיון של מתחמים ציבורים ותוגברה לקראת הפסח אגף החינוך ששלפו את תכניות הלימוד מרחוק ומלווים את ילדינו מדי יום, צוותי המוקד העירוני שפועלים 24/7, יחידת השיטורי העירוני ומחלקת הפיקוח שפועלים לילות כימים".


"רוב מוחץ של תושבי עפולה פשוט נשמע להנחיות ובריאותו נשמרת. לפעמים אני בעצמי מצטרף לניידות השיטור העירוניות כדי לוודא שאין אנשים ברחוב".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מה היה הכי חשוב לך לבצע אופרטיבית בשלבים הראשונים של המשבר?
"להרגיע ולהסביר. מצד אחד לא להכניס לפאניקה ומצד שני להסביר בתקיפות שאנחנו נמצאים במצב אחר בו על כולם להישמר ולפעול על פי הכללים. פעלנו על פי ההנחיות של משרד הבריאות מתחילת הדרך ואני שמח שרוב מוחץ של התושבים הקשיבו להנחיות".

אילו פעולות היו הכי מאתגרות עבורכם כרשות ולך כראש עיר בפרט?
"במצב כזה הסברה היא הכי מאתגרת כי כל שאר התחומים כבר מתורגלים בחירום ובמשבר הנוכחי התושבים מרותקים לבתים וצמאים למידע בכל רגע. לשמחתי, יש לנו בעירייה צוות הסברה יוצא דופן שעושה עבודה מצוינת בהסברה בעיתונות הארצית, המקומית, ברשתות ובדיגיטל בתדירות מטורפת. לא מעט ראשי רשויות פנו אליי בשבועות האחרונים והחמיאו לי על פעילות ההסברה לתושבים ואני גאה על כך ויש תוצאות להסברה – רוב מוחץ של תושבי עפולה פשוט נשמע להנחיות ובריאותו נשמרת".

המון מחוות נחשפו בעיר בתקופת האחרונה, אילו הכי ריגשו אותך?
"ואוו, פשוט אין ספור, רובם בכלל לא פורסמו כדי לשמור על צנעת הפרט. יש בני נוער שעושים קניות למבוגרים או פותרים להם בעיות טכניות באמצעות הטלפון, יש מישהי שהתרוקנו לה הסוללות במכשיר שמיעה ומיד קיבלה חדשות, יש קשיש שביקש שישוחחו איתו מדי יום כי הוא לבד ומפחד, יש חלוקת ספרים מהספרייה העירונית לבתי התושבים, תלמידים שימחו את חברם ביום הולדתו באמצעות מסיבת הפתעה בזום, יש מורה שלנו למוזיקה ששרה שיר להורים שלה שיצאו למרפסת ואף עין לא נותרה יבשה ועוד ועוד. תושבי עפולה מוכיחים שהם קודם כל בני אדם ואני מתרגש מזה כל פעם מחדש".


"יש מורה שלנו למוזיקה ששרה שיר להורים שלה שיצאו למרפסת ואף עין לא נותרה יבשה. תושבי עפולה מוכיחים שהם קודם כל בני אדם ואני מתרגש מזה כל פעם מחדש"… "אני חושב שהמשבר נותן לכולנו הזדמנות להבין מה באמת חשוב, עד כמה הדברים הפשוטים חסרים לנו, עד כמה המגע והחיבוק והחום חסרים"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


האם נחשפת לחששות של עובדי עירייה לתפקוד שוטף וביצוע משימות בשל הנגיף המאיים?
"לא נתקלתי אפילו בעובד אחד שלא רוצה לפעול מחשש לנגיף. ההיפך, רוח הרצון לעשייה של העובדים מדהימה אותי. כאן זה אולי המקום להודות לסגניי חביב פרץ, שלמה מליחי ועו"ד צורי כהן, לחברי הקואליציה על הסיוע וכן לחברי האופוזיציה שמעודכנים כל העת במצב וחלקם אף ביקש לסייע. כמובן גם למנכ"ל העירייה שלום שלמה, למנהלי אגפים ומחלקות, ליו"ר וועד עובדים, לעובדים עצמם, לשחקים, לחברה הכלכלית ולכל המתנדבים על העשייה הרבה במהלך המשבר הזה שפקד אותנו".

האם זיהיתם עלייה משמעותית בפנייה לגורמי הרווחה?
"אכן ישנה עלייה בפניות. את רוב הפונים אנחנו מכירים אבל בהחלט יש גם פונים חדשים וזה טבעי במצב כזה. אגף הרווחה זה האגף הרגיש ביותר והכל נעשה שם בתבונה ורגישות יוצאי דופן תוך שמירה על מקצועיות וצנעת הפרט מקביל לדאגה עמוקה למי שצריך".

חיילי צה"ל תומכים בעיר עפולה
חיילי צה"ל תומכים בעיר עפולה

מה גילית על תושבי עפולה בתקופה זו?
"שהם קודם כל בני אדם עם לב ענק. ככה, פשוט. הם קודם כל בני אדם וזה מה שיפה בהם. יצאנו השבוע למבצע התרמה לרכישת סלי מזון לחג הפסח תחת הכותרת 'עפולה הולכת יד ביד' והצבנו יעד צנוע של 30 אלף שקלים כדי לאפשר גם לאזרחים הקטנים לתרום מליבם. תוך יומיים הגענו לסכום ואנשים עדיין ממשיכים לתרום, יש יותר מרגש מזה?".

מה דעתך על הנתונים שחשף מכון ויצמן  ובהם עפולה "מככבת" כעיר המצויה בסיכון גבוה להתפרצות קורונה? הנתונים מטרידים אותך?
"לשמחתי, אנחנו כבר עשרה ימים מאז פורסם כי בעפולה תתרחש התפרצות של קורונה בקרב תושבי העיר אך לשמחת כולנו זה לא קרה ומכון ויצמן כבר פרסם טבלה חדשה ובה עפולה לא הופיעה כלל. אגב בדקנו את הנתונים מול מכון ויצמן מיד עם פרסומם והתברר לנו שהמכון שלח שאלונים לתושבים לפני כשלושה שבועות – בדיוק ביום שהתגלתה חולת הקורונה הראשונה בעיר וככל הנראה החולה הראשונה שנדבקה בהדבקה קהילתית, מה שיצר לחץ בקרב התושבים וזה חלק מהפסיכוסמטיה של המצב. לשמחתי התברר שמדובר רק בתסמינים ולא התגלתה התפרצות קורונה בעיר".

מנקודת ראותך, לאן פנינו מועדות בכל הנוגע להתמודדות עם הקורונה?
"אני מודאג מאד בקשר למצב הכלכלי הנוכחי ואחרי שיסתיים המשבר. העולם כולו במשבר גדול שימשך תקופה ארוכה ואני דואג מאד למי שאיבד את פרנסתו בעקבותיו. נעשה הכל על מנת להשיב את החיים למסלולם, בדגש על סיוע לבעלי עסקים שנפגעו. אנחנו כבר שוקדים על תכניות היום שאחרי".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כראש עיר שמגיע מתחום הכלכלה, האם להערכתך למשבר הקורונה יהיו השלכות כלכליות ופיננסיות על מצבה של העירייה?
"אני מתאר לעצמי שכן, אבל אני סומך על אנשי הכספים שלנו שפועלים כיום ויפעלו בעתיד למזער את הנזקים כמה שיותר ואני מאמין שיהיה בסדר".

ברמה האישית אתה נמצא בהמון אינטראקציות עם תושבים, אין לך חשש להידבק?
"רוב האינטראקציות עם תושבי מתבצעת דרך הפלטפורמות הדיגיטליות או בטלפון. כאשר אני יוצא לשטח אני מקפיד הקפדה יתרה לשמור על ההנחיות של משרד הבריאות".

 ישיבת "זום" עירונית
ישיבת "זום" עירונית

איך התקשורת שלך עם המשפחה? למה אתה הכי מתגעגע?
"לא ראיתי את הנכדים כבר הרבה זמן. זה פשוט קורע את ליבי ואני מתגעגע בלי סוף".

מה הכי חסר לך בעבודה השגרתית?
"בעיקר הביקורים בגני הילדים ובבתי הספר. משם אני שואב את כוחי אבל מכיוון שאני לא יכול לבקר שם, אז כבר ביום הראשון כאשר גני הילדים הושבתו עשיתי להם 'שעת סיפור' בפייסבוק שהפכה ללהיט ארצי ואני שמח שעוד ראשי רשויות ואפילו נשיא המדינה הלכו בעקבות המיזם".

מה יהיה הדבר הראשון שתעשה כראש עיר אחרי שנשתחרר מהסגר והמצב יתייצב?
"אצא לבקר במרכז יום לקשיש ובגן ילדים ואארגן מסיבה גדולה לתושבים. נקרא לה מסיבת סוף קורונה".

לסיום: מה אתה מאחל לתושבים לפסח?
"בימים אלה המושג חירות, עליו מתבסס חג הפסח, רלוונטי יותר מהכל ולכן אאחל להם קודם כל אחרי הבריאות גם חירות אישית. אני חושב שהמשבר נותן לכולנו הזדמנות להבין מה באמת חשוב, עד כמה הדברים הפשוטים חסרים לנו, עד כמה המגע והחיבוק והחום חסרים. אנחנו מתגעגעים לחירות שלנו ואחרי המשבר בע"ה נדע להעריך אותה יותר. כמו שעברנו את פרעה בדיוק היום – נעבור גם את זה ביחד".

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|