עבודות שירות נגזרו על נאשם בזריקת בקבוק תבערה לעבר פאב

"אני מברכת על החלטת בית המשפט הנכבד שנתן משקל לשיקולי השיקום של הנאשם על פני עונש של מאסר בפועל", אמרה עו"ד עידית שינו אמיתי

אילונה לינדנשטראוס, שופטת בית המשפט המחוזי בנצרת גזרה בשבוע שעבר תשעה חודשי עבודות שירות על נאשם בזריקת בקבוק תבערה לעבר פאב בעיר בעמק.
האירוע התרחש לפני כשנה וחצי. מעובדות כתב האישום עלה כי הנאשם ביחד עם שני חבריו הגיעו לפאב וביקשו להיכנס לבלות. מכיוון שהנאשם לא נרשם מראש כנדרש, המאבטחים לא איפשרו לו להיכנס והוא עזב את המקום כועס ובלבו גמלה ההחלטה לפגוע בפאב.
בהמשך הנאשם הצטייד בבקבוק זכוכית ריק, מילא אותו בחומר דליק, הכניס נייר סופג אשר שימש כפתילה לתוך הבקבוק ובכך הפך אותו למעין בקבוק תבערה (כלי שמסוגל לפלוט חומר שנועד להזיק לאדם).
לאחר ההכנה הגיע הנאשם לפאב, כשהוא נוהג על אופנוע שבבעלותו, עצר, הצית את הפתילה, החל בנסיעה לכיוון הכניסה, השליך את הבקבוק הבוער לעבר המאבטחים שעמדו בכניסה לפאב והמשיך בנסיעה מן המקום. עמוד ברזל שהיה במקום, הסית את בקבוק התבערה והוא פגע במדרכה סמוך לכניסה לפאב והתלקח, בזמן ששהו בו מבלים רבים. מאבטחים שהיו במקום הביאו מטפים לכיבוי אש וכיבו את הבערה. "במעשיו המתוארים לעיל, שילח הנאשם אש בדבר לא לו במטרה לפגוע בבני אדם", נכתב בעובדות כתב האישום המתוקן.

• "הנאשם נטל אחריות מלאה על מעשיו ומתחרט עליהם בכנות"

השופטת לינדנשטראוס כתבה בגזר הדין כי במעשיו, פגע הנאשם בערכים החברתיים של שלום הציבור ובטחונו, בהיבט של שמירה על חיי אדם ובהיבט הרכושי.
בגזירת העונש כתבה השופטת לינדנשטראוס כי הנאשם הודה בעובדות, לקח אחריות על מעשיו ובכך חסך זמן שיפוטי יקר. עוד היא הוסיפה כי הנאשם הביע צער על מעשיו וביקש סיוע בהליך שיקומו, כשבכוונתו להתחיל ללמוד לימודים אקדמיים.
במסגרת הראיות לעונש, העידה אמו של הצעיר על הרצון והמאמצים שעושה המשפחה בחודשים האחרונים לשם שיקומו. היא גינתה את מעשיו, שלדבריה אינם תואמים את אופי המשפחה, והביעה תקווה כי הנאשם ימשיך את חייו באופן נורמטיבי.
שירות המבחן התרשם כי לא קיימים אצל הנאשם דפוסים עברייניים מושרשים וכן כי ההליכים המשפטיים הנוכחיים מהווים עבורו גורם הרתעה משמעותי מפני התנהגות מפרת חוק בעתיד.
"על פי התרשמות שירות המבחן והתרשמותי מן הנאשם, הוא נטל אחריות מלאה על מעשיו ומתחרט עליהם בכנות ולצד זאת, הוא מבטא מוטיבציה גבוהה לטיפול", כתבה השופטת בגזר הדין: "הוא נהנה מתמיכה והתגייסות משפחתית לטובת שיקומו. בנסיבות אלה, בהחלט ניתן לקבוע כי קיים סיכוי של ממש לשיקומו של הנאשם, שכאמור הוא צעיר ללא עבר פלילי. על פי המלצת שירות המבחן, מאסר בפועל ולחלופין בדרך של עבודות שירות, עלול לפגוע בשיקום הנאשם. בכל הנוגע למאסר בפועל, הדבר מובן ומשכנע. לא כך הוא הדבר בכל הנוגע למאסר בדרך של עבודות שירות. מעבר לכך שלא הובהר כדבעי באיזה אופן יפגע עונש מסוג זה בשיקום הנאשם, נראה כי הטלת עונש כזה תאזן בצורה מידתית יותר מזו שהומלצה על ידי שירות המבחן, בין האינטרס הציבורי, על רקע חומרת העבירה ושיקולי ההרתעה, לבין האינטרס שבשיקום הנאשם. בהתאם להחלטתי הוגשה חוות דעת הממונה על עבודות שירות ולפיה הנאשם מתאים לביצוע עבודות שירות במגבלות והוא הביע הסכמתו לריצוי מאסר בדרך זו".
כאמור השופטת לינדנשטראוס גזרה על הצעיר מאסר בפועל למשך 9 חודשים, אשר ירוצה בעבודות שירות.
כמו כן נגזר על הנאשם מאסר על תנאי של 12 חודשים למשך שלוש שנים, (והתנאי הוא שלא יעבור עבירת הצתה) וקנס בסך של 3000 שקלים או 3 חודשי מאסר תמורתו.
עו"ד עידית שינו אמיתי מעפולה, שייצגה את הנאשם אמרה לאחר גזירת דינו: "אני מברכת על החלטת בית המשפט הנכבד שנתן משקל לשיקולי השיקום של הנאשם על פני עונש של מאסר בפועל".

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|