הסתיים מסע 'דרך ארץ'- לזכרם של חמשת בני עמק יזרעאל שנפלו במלחמת לבנון השנייה

המסע 'דרך ארץ' מתקיים זו השנה ה-15, והשתתפו בו – 150 בוגרי שכבת י"א מיישובי המועצה. צילום- מורן ני

כ- 150 בוגרי שכבת י"א מיישובי המועצה האזורית, השתתפו במסע "דרך ארץ" שנערך בשבוע החולף (18 – 20 באוגוסט).
מסע 'דרך ארץ' הוא מסע לזכר חמשת בני העמק שנפלו במלחמת לבנון השנייה: סמ"ר יונתן הדסי, סמ"ר אורן ליפשיץ, סרן גלעד שטוקלמן, סמ"ר יניב טמרסון וסרן צור זרחי.
המסע הערכי החל כיוזמה של חברי הנופלים לפני כ- 15 שנים, במטרה להנציח את חבריהם בדרך חיה, ליצור שיח בגובה העיניים בין המדריכים לבין הנערים שמתחילים את שנת הי"ב שלהם, לדבר איתם על ההתלבטויות, על מה שמעניין אותם ועוד.
צוות המדריכים הורכב גם השנה, ברובו מחניכי המסעות בשנים קודמות, עובדה אשר נתנה תחושה של סגירת מעגל מרגשת עבור כולם, זו ההמשכיות עליה חלמו מייסדי הפרויקט.
הצוות כלל 20 מדריכים: חיילים וחיילות בסדיר או בקבע, משוחררים צעירים, סטודנטים, 12 אנשי מנהלה: בוגרי י"ב, שנת שירות, חיילים וצעירים ועוד – כולם לוקחים חלק בהתנדבות.
קדם למסע תהליך ארוך שהתחיל כבר בחודש מרץ, של איתור מדריכים, צוות מנהלה, פגישה של נציגי המדריכים בבתי הספר, קיום ישיבות תוכן, מפגש עם ההורים השכולים, טיול ההכנה, פגישות מדריכים ביישובים עם בוגרי יא, ועוד ימים רבים של הכנות.
היום הראשון למסע מוקדש להכרות עם הנופלים ועם גבול הצפון, בערב התקיים טקס מרגש בהשתתפות המשפחות השכולות וראש המועצה. היום השני עסק בחיזוק הקשר ותחושת המחויבות למדינת ישראל, והיום השלישי עסק בעידוד הנוער לעשייה חברתית, ציבורית, קהילתית ועוד.
שלושת ימי המסע הפיזי הם תהליך שלם אל מסע פנימי, המביא את החניכים והמדריכים להתמודדות עם דיונים בנושאים שונים ומגוונים.
יפתח ישראלי הוביל את המסע השנה. הוא עצמו היה חניך בשנת 2011, חלק מצוות המנהלה בשנת 2013 ומדריך בשנת 2018.
"יש משהו מיוחד במסע הזה שקשה להסביר אותו במילים. משהו שגורם לכולנו לחזור כל שנה לקחת חלק ולנסות להעביר, אפילו במעט, את החוויה האישית של כל אחד ואחת מאתנו.
המשמעות המילונית של צמד המילים "דרך ארץ" היא נימוסים, מנהגים מקובלים, התנהגות נאה מתוך כבוד. חז"ל אמרו: "עשרים ושישה דורות קדמה דרך ארץ לתורה" ובעיניי אין דרך טובה יותר לזכור את יונתן, אורן, גלעד, יניב וצור, דרך ערכים אלו אשר הולכים ונעשים נדירים יותר ויותר. ערכים של אהבת הארץ והאנשים על שלל גווניהם ודעותיהם! תודה גדולה לצוות המדריכים והמנהלה, למועצה וכמובן לכם- החניכים!"
יאיר שטוקלמן, אחיו של גלעד ז"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה, הדריך השנה במסע. "המסר שציוו לנו הנופלים במותם הוא לעשות שירות משמעותי, לקחת אחריות, לתת מעצמך יותר וזה מה שהיה לי חשוב להעביר לבני הנוער במסע השנה", סיפר יאיר.
מורן ניר: "זו השנה ה- 15 בה ניתנה לי הזכות להיות חלק מפרויקט 'דרך ארץ', כל שנה מרגש מחדש לחוות את העוצמה, להיות לעזר למוביל, לצוות המדריכים ולמנהלה. לראות ולשמוע את בוגרי העמק מעורבים ותורמים לחברה, שואפים לשירות משמעותי ומקיימים את האמרה 'ואהבת לרעך כמוך'. כשתחזרו תבינו! כמילות הסלוגן של 'דרך ארץ' האומרות הכל."
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, נכח בטקס וברך את המשתתפים במסע: "חמש עשרה שנים של המסע לזכר הבנים. מסע "דרך ארץ" הוא לא רק עוד טיול. הוא אחד האמצעים הממחישים את חשיבות האזור ואת הנכונות והמאמץ שהושקעו בשמירה עליו. במהלך המסע ניתן דגש על ערכי ההתנדבות, האחריות והחברות שהנחו את יונתן, אורן, גלעד, יניב וצור וחבריהם. בשנים האחרונות וגם עכשיו, אנו מבינים עד כמה הביטוי "דרך ארץ" מהותי בכל היחסים בין האנשים המהווים את החברה שלנו. עד כמה חשוב לשמר את הערך הזה לבניית עתיד טוב יותר לכם – בני הנוער – ולכולנו."