סרן ענבר ימין מגן נר: "אנחנו מסייעים ומעניקים מענה לאזרחים בשעת אסון – זה הדבר הכי גדול שאפשר לעשות"

סרן ענבר ימין, (במקור מהיישוב הקהילתי גן נר בגלבוע), בוגרת כפר הנוער ויצו ניר העמק, החלה את שירותה הצבאי כלוחמת, יצאה לקצונה ומשרתת בצה"ל כקצינת נפה רשותית בענף עורף בפיקוד מרכז – האחראית בין היתר על רשויות רבות. בראיון לעמקניוז היא מספרת על התפקיד, השירות בסטטוס לוחמת והרצון לעמוד במשימות המאתגרות – בצל תקופת נגיף הקורונה המאיים. צילום: דוברות צה"ל

כמדברים על שירות משמעותי בצה"ל אפשר להציג את המסלול שעברה סרן ענבר ימין כמודל להשראה. סרן ימין, הייתה לאורך כל שירותה החל מגיוסה ועד לתקופת הזמן הנוכחית – ממוקדת מטרה, משימתית ונכונה לכל אתגר.
היא בת 23, במקור מהיישוב הקהילתי גן נר שבגלבוע. את לימודיה התיכוניים סיימה בכפר הנוער ויצו ניר העמק, בית ספר שמטמיע את ערך השירות המשמעותי בצה"ל בדי.אן.איי שלו. בתום לימודיה היא התגייסה לשרת בצה"ל כלוחמת ובהמשך יצאה למסלול קצונה.
סרן ימין עתידה לסיים בקרוב את תפקידה כקצינת נפה רשותית (קנ"ר) (בענף עורף בפיקוד המרכז). בתפקידה היא אחראית על הרשויות ביתר עילית, אפרת, גוש עציון, הר חברון וקריית ארבע.
בעקבות תפקידה, היא עברה להתגורר בבירה ירושלים בשנתיים האחרונות. תחומי האחריות לה כוללים סיוע רציף לרשויות בימי בשגרה, קיום תרגילים משותפים ופעילות אינטנסיבית בחירום.

• פועלים בחירום ושגרה

החל מחודש מרץ, עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל, מנעד המשימות שלה התרחב באופן גורף והוא כלל בין היתר סיוע בהקמת מרכז שליטה לפינוי חולים, חלוקת מארזי מזון למשפחות והקמת מתחמי בדיקות לאיתור הנגיף.
"התחלתי את שירותי בצה"ל כלוחמת בחטיבת החילוץ וההדרכה", מספרת סרן ימין בראיון: "שירתי שם במשך כשנתיים, תחילה כמפקדת כיתה. התפקיד כלל הגנה על אנשים וביצוע פעולות הגנה, כגון מעצרים, ובמקביל גם חילצנו, סייענו והענקנו מענה לאזרחים בשעת אסון. זה הדבר הכי גדול שאפשר לעשות. בהמשך יצאתי לקצונה. התפקיד הנוכחי הוא בעצם התפקיד השלישי שלי במספר", מספרת סרן ימין: "התפקיד במהותו כולל הכנה השירות למצב חירום, הפקת ועריכת תרגילים והדרכה לקראת מצבי חירום שונים".

 איפה פגשת את האתגרים החשובים באמת במהלך ביצוע התפקיד?
"האתגר המשמעותי הוא ההבנה שאנחנו מתמודדים מול אזרחים בשונה משאר התפקידים הצבאים, בין אם מדובר בממשק הבין אישי לאופן ניהול שונה משאר המערכת הצבאית מבחינה בירוקרטית".

 איזה מקום תפס נגיף הקורונה בפעילותכם בעת הנוכחית?
"אין ספק שיש שלל אתגרים בתקופה המורכבת הזו. כמו כולם גם אנחנו התמודדנו עם ערים אדומות, וגם עם אתגרים של אנשי מקצוע שנכנסים לבידוד או חיילים שנכנסים לבידוד. אפשר לומר שהאתגר המרכזי היה בגל הראשון. לא ידענו מול מה אנחנו עומדים. יחד עם זאת בתקופה זאת הקמנו את מרכז העורף של פיקוד מרכז, שמטרתו היא לסייע לרשויות מקומיות שהזדקקו לעזרה מיידית. הם קיבלו מאיתנו סיוע במענקים, באיסוף מזון וחלוקת מזון גם באמצעות מתנדבים אזרחיים, וכמובן ובפינוים של נדבקים. מנקודת ראותי זה אחד מהנושאים המשמעותיים והמרכזיים בהם עסקנו".

התחלת את שירותך הצבאי כלוחמת בחטיבת החילוץ וההדרכה. האם הרגשת יחס שונה מצד הסובבים אותך על רקע מגדרי?
"מעולם לא. גם המפקד האישי שלי וגם המפקד מחלקה שלי תמיד נתנו לי תחושה שמעריכים אותי ודוחפים אותי קדימה. מעולם לא הרגשתי שמזלזלים בי או לא נותנים לי יחס מכבד עקב המגדר שלי".


"קודם כל לא לפחד, לא לתת לחששות או לאמירות של אנשים אחרים משמעות. אפשר להגיע רחוק מאוד בשירות הצבאי ואפילו להגשים חלומות"

הפז"ם הצה"לי של סרן ימין כולל חמש שנים על מדים, תקופה ארוכה לכל הדעות, אך הנתון הזה לא מונע ממנה להרגיש תחושת סיפוק אמיתית כשהיא מסתכלת אחורה וצופה אל פני עתיד: "אני חושבת שתחושת הסיפוק שקיבלתי בתפקיד הזה היא מטורפת. אני גם באמת לא רואה תפקיד שאוכל להשפיע כמו שהשפעתי בתפקיד הזה.
מה בנוגע לעתיד?
"מבחינת תוכניות קדימה הכל כרגע בבנייה בגלל שנגיף הקורונה שינה מן הסתם את התוכניות אך הכיוון המרכזי הוא להתחיל במסלול של לימודים אקדמיים".
איזה טיפ מרכזי היית מעניקה למתגייסים חדשים ובייחוד למתגייסות ששואפות לשרת בצה"ל כלוחמות?
"קודם כל לא לפחד, לא לתת לחששות או לאמירות של אנשים אחרים משמעות. אפשר להגיע רחוק מאוד בשירות הצבאי ואפילו להגשים חלומות. הכול תלוי במסירות ובנחישות שלך".
יצוין כי בסוף החודש נובמבר מתקיים גיוס לחטיבת החילוץ וההדרכה בצה"ל.