סיפורי שכנות: בדרך שבין עמק יזרעאל לדטרויט

רב אשר לופטין, מנהל ארגוני ה- JCRC וה- AJCבדטרויט, הגיע ללמוד מהשטח על קיום משותף בעמק יזרעאל

ארגוני ה- JCRC וה- AJC – הם הארגונים בדטרויט שאחראים על מערכות היחסים, ההסברה וקשרי החוץ של הקהילה היהודית עם הקהילות הלא יהודיות בדטרויט וכלפי חוץ ככלל. רב אשר לופטין, הגיע מטעמם לביקור בזק בארץ של 48 שעות.
ביקור החירום הגיע לבקשת הנהלת אזור המערב-התיכון בארה"ב שמקום מושבה בשיקגו, על מנת ללמוד באופן אישי על המתרחש בישראל בנושא יחסי יהודים-ערבים, בעקבות האירועים האחרונים שהתרחשו. הדגש בביקורו הוא הבנת המצב בשטח ולא באמצעות מסרים המועברים על ידי התקשורת לבדה. מטרתו היא להביא את המידע והסיפורים האישיים אליהם הוא נחשף, לקהילות ולתקשורת האזורית בארה"ב.
ביוזמת המועצה האזורית עמק יזרעאל, הרב הגיע לביקור בבית הספר אל-רואאה במנשית זבדה והתקבל בכבוד רב על ידי מנהל בית הספר- מר פריד גריפאת, שסיפר והסביר על בית הספר, שמאגד בתוכו ילדים מיישובים שונים, בעלי רקע שונה ומיוחד בעשייתו החינוכית. תלמידי היסודי הפליאו במופע דרבוקות חגיגי לכבוד האורחים.
במהלך הביקור התקיים שיח עם ראשי רשויות באזור: אייל בצר- ראש המועצה האזורית, מאהר ח'לילייה- ראש המועצה המקומית יפיע, סגן ראש עיריית שפרעם- פארג' חנייפסה, סגנית ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ומ"מ- דליה אייל, סגן ראש המועצה המקומית יפיע, נועה נוף ריין- מנהלת שותפות ביחד, גליל מרכזי-מישיגן ויואב רבן- נציג הפדרציה של דטרויט באזור השותפות.
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, אמר: "אני מודה לרב אשר על ביקורו החשוב. נושא הקיום המשותף הוא מציאות יומיומית אצלנו במועצה ולצד זאת, מה שקרה באזורנו מטריד אותנו. זהו תמרור אזהרה שמראה לנו שעלינו להעמיק את הקיום המשותף בעמק ובחברה הישראלית, להוקיע את העשבים השוטים ולחזק את החיבורים הקיימים ביתר שאת."
סגן ראש עיריית שפרעם פארג' חנייפסה: " יש ביננו לבין שכנינו קשר הדוק. החיבורים ביננו חזקים מהגורמים המפרידים ביננו. אנחנו צריכים להיות קודם כל בני אדם ולהתייחס בכבוד זה לזה- האינטרס של כולנו במדינה הוא לחיות אחד עם השני."
ראש המועצה המקומית יפיע מאהר ח'לילייה: "כל אדם נולד לגורלו, מה שתלוי בנו הוא היחס אותו אנו נותנים אחד לשני- שמתחיל קודם כל, בכבוד הדדי."
הרב לופטין התרשם עמוקות בביקורו ממרקם החיים המשותף באזור עמק יזרעאל, מראשי הרשויות ומההנהגה המקומית, שמצליחים באמצעות כבוד הדדי ויחסי שכנות טובים לחיות יחד באופן מעורר השראה: "הביקור בבית הספר היה חם ומזמין, הילדים היו מרגשים ובית הספר נראה מקום קסום שמעניק לילדים בית חם ואוהב. תודתי מעומק הלב על חוויה מעוררת השראה. מחמם את הלב לדעת שיש מקומות כאלה בארץ ישראל ובעמק יזרעאל, זה מקור גאווה. מחזק מאוד לדעת שאתם כשכנים מצליחים לשמור על יחסי שכנות טובה וקיום משותף אף על פי ולמרות הכל."
מנהלת שותפות ביחד גליל מרכזי-מישיגן נועה נוף ריין: "זו גאווה אמיתית שהאזור שלנו מראה לקהילה השותפה שלנו במישיגן פנים שונות ומורכבות יותר מאלה שהוצגו בתקשורת העולמית בחודש האחרון. פנים של שכנות אמיצה שמחזיקה מעמד גם במשבר שכזה, של מנהיגות מעוררת השראה שנלחמת ולא מוותרת על הקיום המשותף שלנו ושל תקווה, למרות האתגרים הגדולים שכולנו ערים אליהם."