סבאבא ברשת: קהילה דיגיטלית לאזרחים ותיקים

מגדל העמק נבחרה לשמש כרשות המובילה את הפיילוט של משרד הרווחה באמצעות המדור לאזרחים ותיקים. צילום: דוברות עיריית מגדל העמק

בשנים האחרונות אנו עדים למגמות של עלייה בתוחלת החיים והתעצמות תהליכי הזדקנות האוכלוסייה בישראל ובעולם. שיעור גבוה מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים חווה קשיים רגשיים ובדידות רגשית וחברתית. התפרצות נגיף ה"קורונה" הביאה להעצמת תחושת הבדידות בקרב רבים מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים, זאת בשל הצורך לשמור על ריחוק חברתי וקהילתי ואף ריחוק מבני משפחה, תוך שינוי של אורח החיים וסדר היום שהיה עד להתפרצות הנגיף.
ההתמודדות עם השלכות נגיף ה"קורונה" והניסיונות לתת מענה לצרכי האזרחים הוותיקים, הביאו להבנה כי נדרש לחזק את נושא הקהילות ההיברידיות, המשלבות מפגשים פיזיים ודיגיטליים, בקרב האזרחים הוותיקים, אשר באפשרותן להפיג את הבדידות ולהביא לחיזוק הקשרים החברתיים והקהילתיים, ובמקביל לחזק את האוריינות הדיגיטלית של האזרחים הוותיקים.
לאור זאת, משרד הרווחה יזם הקמת קהילה דיגיטלית לאזרחים הוותיקים במסגרתו תוקם פלטפורמה שתאפשר הקמה ושימור קהילות של אזרחים ותיקים עצמאיים המתגוררים בקהילה, שחבריהן יפגשו הן באופן דיגיטלי והן באופן פיזי, זאת על בסיס גיאוגרפי או תוכני, וישתתפו בחיי הקהילה באופן אקטיבי (ולא באופן פאסיבי של האזנה לתכנים בלבד), במטרה לצמצם את תחושת הבדידות ולהגדיל את מעגלי ההשתייכות של חבריהן במסגרת מפגשים עם קבוצת השווים, ובכך לסייע בהפגת הבדידות, תוך התמודדות עם האתגר הטכנולוגי.
מגדל העמק נבחרה לשמש כרשות המובילה את הפיילוט של משרד הרווחה באמצעות המדור לאזרחים ותיקים באגף לשירותים חברתיים המשמש כגוף מתכלל עירוני של השירותים לוותיקים בעיר.
המפגשים הדיגיטליים מתקיימים על בסיס שבועי ומשתתפים בו עשרות ותיקים מהעיר. הוותיקים נהנים מהרצאות משובחות ממיטב המרצים, הרצאות שפותחו רק עבורם. בסיום ההרצאה מתקיים שיח מקרב בין החברים בהנחיית הודיה זגדון רכזת מענים לאזרחים ותייקים, שעברה הכשרה מיוחדת בתחום הקהילות הדיגיטליות. הקהילה נפגשת גם באופן פיזי על קפה ומאפה במסעדה בעיר לחיזוק  הקשר והשייכות של חברי הקהילה. הקהילה בנויה כך שבהמשך הוותיקים עצמם יובילו את הקהילה בעצמם ותיווצר מנהיגות מקומית.
רחל זיסו, אזרחית ותיקה, אשת חינוך שיצאה לגמלאות , היא חברה קבועה ופעילה בקהילה הדיגיטלית: "פרויקט מבורך וייחודי. אני מאוד אוהבת את המפגשים ומחכה להם. נהנית מהשיח עם רכזת הקהילה ושאר חברי הקהילה. ההרצאות המעשירות והמעניינות נבחרו בקפידה עבורנו וכל אחד יכול למצוא בהם עניין. מברכת על הפרויקט והמעורבות החברתית והקהילתית".
ברכה בן סדון מנהלת המדור לאזרחים ותיקים אמרה: "קהילה דיגיטלית הינו מיזם החדשני נועד לחבר את האוכלוסייה הוותיקה  לשירותי מחשוב מתקדמים, ובכך לפתוח ערוץ תקשורת מידי בין המבוגר ובין חבריו לקהילה ומחוצה לה, לאנשי הצוות המקצועי, מטפלי הקהילה וכמו גם עם הצוות המקצועי במדור לאזרחים ותיקים".
אלי בקסיס, סגן ראש העיר הממונה על הרווחה סיכם: "במגדל העמק נעשתה מהפיכה שירותית בתחום האזרחים הוותיקים. פרויקט הקהילה דיגיטלית  מאפשר העצמת חוסנה של אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בשעתה הקשה, לצד בניית תשתית מניעתית ארוכת טווח למלחמה בבדידות, שתישאר כזירת התמודדות בקרב האזרחים הוותיקים גם אחרי שהקורונה תיעלם מהעולם".