נשארנו עם משקעים: סיכום השבוע הגשום בעמק

מזג האוויר הסוער ברחבי העמקים הוביל לזרימות מרשימות בנחלים, הצפות, סגירת כבישים, חילוצים מורכבים וגם: לנפגעים ולנזק ברכוש. עובד יבין, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי מזהיר את הציבור: "הציבור בהחלט מוזמן לצאת ולהנות ממופעי הזרימות – אבל לא לנסות בשום אופן לחצות את הערוצים". אחרינו המבול?

גשם גשם בא: המערכת החורפית העצמתית שפקדה בשבוע האחרון את ישראל, נתנה את אותותיה גם ברחבי היישובים ברחבי העמקים.
כוחות הביטחון וההצלה, הרשויות והגופים האמונים על משק המים התמודדו עם אתגרים נוכח השיטפונות העצומים והממטרים, בעיקר ביום ראשון השבוע. הכמויות האדירות של גשמים גם גבו מחיר והובילו לנזקים רבים.

• גשמי ברכה

רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, החולשת על ניהול השטחים הפתוחים, מערכות הניקוז והנחלים בכ- 15 רשויות מקומיות באזור, דיווחה על זרימות מרשימות באגני ההיקוות של נחלי החרוד, תבור, יששכר והירדן הדרומי בעקבות מערכת הגשמים שפקדה אותנו בתחילת השבוע וצפויה לחזור בסוף השבוע הקרוב.
נחל חרוד ללא ספק היה המרשים אבל גם המדאיג ביותר וביום ראשון אחר הצהריים הודיעה רשות הניקוז כי אין לנוע על ציר דרך נוף נחל חרוד, שבין עפולה לבית שאן. משטרת בית שאן התגייסה לסגור את הדרך עם צוות הרשות, על מנת למנוע מסקרנים ונהגים להגיע לאזור.

מחלף נבות ביום הסערה צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
מחלף נבות ביום הסערה
צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

מנכ"ל הרשות, עובד יבין, שסייר בנחלים ועקב מקרוב אחר ההתפתחויות, ציין כי: "במהלך היום התחזקו הזרימות בנחלים, ולאור המידע שהיה בידינו, החלטנו לסגור את הדרך, למען ביטחון הציבור. יחד עם זאת, לא נרשמו אירועים חריגים, כל מערכות הניקוז עבדו והצליחו לספוג את המשקעים ולנתב אותם, כך שפעולות ההגנה על השטחים הפתוחים הוכיחו את עצמן, בד בבד עם ניתוב המים לנחלים, למאגרי החקלאות ובסופו של מסלול- לנהר הירדן הדרומי".

• "זרם הולך ומתגבר"

גלבוע קמינסקי, מנהל השטח והפיקוח ברשות, הוסיף כי: "אשתקד וגם השנה הוצאנו סחף מנחל חרוד, הוא נוקה וטופל, כך שכל המערכות תפקדו. נתיב המשקעים עבר בתחילתו באזור בית החולים העמק בעפולה ועד לירדן הדרומי, כשלאורך הנחל מתחברים אליו ערוצי ויובלי נחל חרוד, ביניהם שיזפים, יוסף, נחום ובכל נקודה כזו של מפגש ניתן לראות את הזרם הולך ומתגבר. במערכת האחרונה חזינו בזרימות רצופות ומתמשכות שמילאו את החרוד".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כך למשל, אומרים ברשות הניקוז, באיגום נחל שזיפים במפגש נחל חרוד, הממוקם מתחת לגשר הרכבת החדש במחלף נבות, לא נרשמו השנה הצפות, זאת לאחר שטרם ביצוע עבודות רשות הניקוז במסגרת הקמת מסילת הרכבת, סבל האזור מהצפות חוזרות.

• "רכבת של עננים"

מרק פרל, ממונה אגרומטורולוגיה באגף לשימור קרקע וניקוז במשרד החקלאות והכפר, מסביר את תופעת הגשמים החולפים:  "מדובר ברצועת עננים שחלפה מעל האזור, המכונה 'רכבת'. לא מדובר בעוצמות גבוהות של משקעים אלא בגשם חקלאי טוב אבל הפעם הוא נמשך זמן רב, מה שייצר את מופעי הזרימות בנחלים. מבחינת עוצמות, מדובר בקצב סביר ורצוף, שסיפק זרימות טובות. עוד מאפיין של מערכת הגשמים האחרונה הוא שתא השטח לא היה מקומי אלא השתרע על כל המרחב. ניתן להבחין במגמה כללית של מעבר  לעוצמות גשם יותר חזקות ופחות ימי גשם, כלומר אירועי סופות מול ימים יבשים".

קניון הבזלת -נחל חרוד צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
קניון הבזלת -נחל חרוד. צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

ברשות המים מציינים כי: "שינויי האקלים משפיעים על אזורנו בצורה דרמטית. מעבר פחיתה הולכת ומתמשכת בכמויות הגשמים המגיעות לאזורנו לאורך הזמן, השפעת השינויים באה ביטוי גם בריבוי אירועי שיטפון (כשיש גשם) מחד, וריבוי שנות בצורת מאידך. באזורנו במיוחד – מים זה לא מובן מעליו".

• "שמרו על השטחים החקלאיים"

על פי נתוני רשות הניקוז ומשרד החקלאות, נרשמו בתחנות המדידה במרחב כמויות משקעים מרשימות במשך 24 השעות שבין שבת לראשון בלילה. בגזית שבעמק יזרעאל ירדו 70 מ"מ, במרחביה שבפאתי עפולה נרשמו 79 מ"מ, ברמת צבי שבגלבוע נרשמו 71 מ"מ ונתונים דומים נרשמו בעין חרוד עם 70 מ"מ. באזור עמק המעיינות נרשמו המשקעים הנמוכים ביותר במרחב, בתחנת המדידה ביישוב ירדנה, עם 52 מ"מ.  ענת ברזילי, מהנדסת רשות הניקוז, מסבירה כי: "תחנות המדידה מאפשרות לבצע ניטור גשמים, במטרה לחזות ולהתכונן לאירועי קיצון בשטחי הרשות". בימים אלו מוקמת תחנת מדידה חדשה בכוכב הירדן, במימון רשות הניקוז ובשיתוף משרד החקלאות.

שטפונות במגידו. צילום דוברות מגידו
שטפונות במגידו. צילום דוברות מגידו

יבין נערך למערכת הגשמים הבאה הצפויה לפקוד את המרחב, וקורא לציבור לנהוג באחריות: "הציבור בהחלט מוזמן לצאת ולהנות ממופעי הזרימות בנקודות התצפית, ויחד עם זאת יש להקפיד על נקודות תצפית בטוחות, לא לנסות בשום אופן לחצות את הערוצים וכן, לעקוב אחר הפרסומים והעדכונים בטרם היציאה לשטח. אני קורא למטיילים ולתושבים לשמור על השטחים החקלאים, להימנע מנסיעה בדרכים לא מוסדרות ולהשאיר נקי אחריהם. כמו כן, השבוע חזינו בעשרות צבים שיצאו מנחל חרוד וחצו את הכביש- יש לשים לב לחי ולצומח ולהימנע מפגיעה באוצרות הטבע".

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|