נפגעתם בתאונת דרכים ונגרמו לכם נזקי גוף? דעו את זכויותיכם

כל נהג במדינת ישראל מבוטח בביטוח חובה על פי חוק. ביטוח זה נועד לכסות נזקים גופניים שונים העלולים לקרות לו, לנוסעים שברכבו או לעוברי אורח שהרכב פגע בהם, במקרה של תאונת דרכים.
הזכאות לפיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים אינה קשורה לשאלה מי אשם בתאונה. גם נהג שאשם בתאונה זכאי לפיצוי.
כמו כן, יש לשים לב לכלל ייחוד עילה, דהיינו, לא חשוב מי אשם בתאונה ולא ניתן להוכיח את הנזק בדרכים המקובלות, אלא חייבים לנהל התביעה במתווה הייחודי שנועד לכך בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה- 1975 (חוק הפלת"ד).

• את מי תובעים?

עם התרחשותה של תאונה, זכאים נפגעי התאונה או בני משפחותיהם לתבוע את החברה המבטחת בביטוח חובה את הרכב שבו שהה הנפגע בעת התאונה.
אם מדובר בהולך רגל שנפגע, יש להגיש תביעה נגד חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע. אם הרכב אינו מבוטח, ניתן להגיש תביעה נגד אבנ"ר (איגוד ביטוח נפגעי רכב).

• ארבעה ראשי נזק לתביעה – ניתן לתבוע מחברת הביטוח פיצוי לפי 4 ראשי הנזק עיקרים

א. כאב וסבל:  ראש נזק זה בא לקראת הנפגע ומתחשבים בסבל ובעוגמת הנפש שנגרמו לנפגע כתוצאה מתאונת הדרכים. נלקחים בחשבון סוג הפגיעה, גילו של הנפגע, האם נקבעה נכות (יש גם שיקול דעת למקרים שלא נקבעה נכות) והאם אושפז.
ב. הפסדי כושר השתכרות לעבר ולעתיד ואובדן השתכרות: לרוב מדובר בראש הנזק הגדול והמשמעותי ביותר. נלקחים בחשבון תקופות אי הכושר להם נדרש הנפגע, אחוזי הנכות הזמנית והצמיתה והפסדי שכר שנגרמו  בפועל.
החישוב נעשה לפי שכרו של הנפגע (או פוטנציאל השתכרותו והכל עד שילוש שכר ממוצע במשק), הנכות התפקודית ומוכפלים במקדם היוון אקטוארי לנתונים של הנפגע.
ג. הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד והוצאות נייידות: תשומת לבכם כי ניתן לקבל חזרה הוצאות רפואיות שנדרשתם אליהם. הוצאות בגין טיפול רפואי הנדונים הינם הוצאות שהוציא ואשר צפוי הנפגע להוציא בעתיד, בגין טיפולים, עזרים רפואיים, אשפוזים וניתוחים. נפגע תאונת דרכים זכאי לפיצוי בגין כל הוצאות נסיעה אשר נגרמו לו בגין תאונת הדרכים. המדובר בהוצאות בגין נסיעה בתחבורה ציבורית, מוניות, התאמת רכב חדש לנכה וכיו"ב, הכל בהתאם למצבו הרפואי של הנפגע.
ד. פיצוי עבור עזרת צד ג' לעבר ולעתיד (עזרה שניתנת על ידי הזולת): באם הנפגע נזקק לעזרה בעבודות משק הבית וכדומה חשוב לדעת כי לעיתים הגם שהעזרה הניתנת היא על ידי בן משפחה והיא אינה ניתנת תמורת שכר, הרי שהיא שוות כסף וניתן לתבוע פיצוי גם בגין כך, באם מצבו הרפואי של הנפגע מצדיק עזרה שכזו.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


רישום פרטי הרכב המעורבים– יש לרשום את פרטי הרכב המעורב בתאונה. אם מדובר בתאונת שרשרת בה מעורבים כמה רכבים יש לרשום את כל הרכבים שמעורבים. פרטי הנהגים, הפוליסה ואם ישנם עדים לתאונה מומלץ לקבל גם את פרטיהם.
אישור משטרה– לצורך כיסוי הטיפול בנפגעי תאונות הדרכים, מבקש בית-החולים אישור משטרתי על מעורבות בתאונה. את האישור מעביר
בית – החולים לקופות החולים הנושאות בעלות הטיפול.
לקבלת אישור משטרה יש לפנות ליחידת אגף התנועה של משטרת ישראל באזור שבו ארעה התאונה.
תיעוד רפואי– יש לשמור את המסמכים הרפואים כתוצאה מהתאונה, לרבות דו"ח ביקור בחדר מיון, אישור מחלה, תעודות סיכום ביקור, הפניות וכיוצ"ב.
חשוב שתאמרו לרופא בדיוק ממה אתם סובלים כתוצאה מהתאונה, גם על מנת שיוכל לטפל בכם בצורה הטובה ביותר וגם על מנת שתוכלו להוכיח לחברת הביטוח בדיוק מה הפגיעות שלכם.


אם תאונת הדרכים היא תאונת עבודה, נדרשת התנהלות שונה לחלוטין. במקרה כזה, מעמד הנפגע וזכויותיו משתנים וגם אופן הפעולהה הנדרש ויש לפעול בהתאם לנסיבות התאונה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הוצאות– יש לשמור כל מסמך או קבלה עבור הוצאה כספית שנגרמה עקב הפגיעה בתאונת הדרכים ולצרף בהתאם אל תביעתכם.
פינוי באמצעות אמבולנס– נפגעי תאונות דרכים שפונו באמבולנס ממקום התאונה, זכאים למימון הוצאות הפינוי מקופת החולים המבטחת, או מחברת הביטוח, בהתאם לנסיבות המקרה.
באם הובהלתם אל בית החולים ונזקקתם לאשפוז כתוצאה מהתאונה תהיו זכאים למימון מלא מקופת החולים שבה הנכם מבוטחים. ללא מקרה של אשפוז חברת הביטוח שיש לה חבות ביטוחית לתאונה תשא בעלויות פינוי האמבולנס.
תאונת עבודה– אם תאונת הדרכים היא תאונת עבודה, נדרשת התנהלות שונה לחלוטין. במקרה כזה, מעמד הנפגע וזכויותיו משתנים וגם אופן הפעולה הנדרש ויש לפעול בהתאם לנסיבות התאונה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


חוקרי ביטוח– חוקר הביטוח פועל אך ורק לפי אינטרסים של חברת הביטוח. השיחה עמו עלולה לגרום לכם נזק ויש להמנע מלשוחח עימו.
תשלום תכוף– בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קיים מנגנון ששמו "תשלום תכוף". במקרים דחופים שבהם הנפגע נדרש לקבלת תשלם מיידי להוצאותיו, אזי כבר בתחילת ההליך ידרש תשלום על חשבון הסכום שיפסק בסופו של הליך התביעה.
על חברת הבטוח לאשר תשלום תכוף. במידה ולא יועברו כספים כנדרש, יפנו הניזוק או משפחתו בתביעה לתשלום תכוף לבית המשפט.
המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אלו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|