נפגעתם בעקבות השירות הצבאי? דעו את זכויותיכם!

חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט – 1959 מזכה את הנפגע בשירות צבאי בזכות להגיש תביעה ולקבל פיצוי כספי. עו"ד שרון גליק מרחיבה בטור אישי על החוק, כיצד לנהוג במידה ונפגעת בצבא, ומהם זכויותיך

כל פגיעה אשר נגרמה בעקבות השירות הצבאי, מזכה את הנפגע בזכות להגיש תביעה לאגף השיקום של משרד הביטחון ולקבל פיצוי כספי בהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו. זכות זו קמה לחיילי צה"ל מכוחו של חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט – 1959.

• קשר סיבתי

נטל ההוכחה על קיומו של קשר סיבתי, מונח על כתפיו של החייל הנפגע. קצין התגמולים אליו מוגשת התביעה יבחן האם ישנו קשר סיבתי בין הפגיעה ממנה סובל החייל לבין השירות הצבאי. הקשר הסיבתי הוא פרמטר מרכזי בתביעה.
קביעה כי קשר סיבתי אינו מתקיים תוביל לדחיית התביעה. באפשרותכם להגיש ערר על החלטה זו לוועדה מיוחדת היושבת בבתי משפט השלום ועל החלטתה של הוועדה הזו תוכלו לערער לבית המשפט המחוזי.

• טופס תביעה להכרה לקצין תגמולים

חשיבות רבה לכתוב בטופס זה ואני ממליצה מאוד כבר בשלב זה להתייעץ עם עו"ד. עליכם לרשום פרטים אודות השירות היום ובעבר ולפרט את פרטי השירות שבמהלכו נפצעתם, לצרף תעודות רפואיות, שמות של עדים לאירוע וחתימה על טופס ויתור סודיות רפואית אשר מאפשר העתקת תיק רפואי שלכם מגורמים רבים, לרבות קופת חולים, רופאים, מוסד לביטוח לאומי וכיוצ"ב. טופס זה חתום בהצהרה שלכם כי הפרטים נכונים. למקרים של תאונות דרכים יש דגש מיוחד שגם אליו יש לתת תשומת לב מיוחדת.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• ועדה רפואית

החייל יציג בפני הוועדה את מצבו: יסביר מאלו פגיעות הוא סובל, באלו נסיבות הן התרחשו, כיצד הן משפיעות על תפקודו וכיוצ"ב. לרוב, נדרשת אף חוות דעת מומחה רפואי בתחום הפגיעה וישנה חשיבות גם לזהות המומחה אשר כותב את חוות הדעת.ועדה הרפואית קובעת את אחוזי הנכות אשר נותרו כתוצאה מהפגיעה. במידה ואינכם שבעי רצון מההחלטה של הוועדה הרפואית בדרג הראשון, ניתן להגיש ערעור. רצוי ואף מומלץ להגיע עם עו"ד לוועדה.
תשומת לבכם כי לא כל שיעור קביעת נכות מזכה בפיצוי. נכות בשיעור מעל 10% תעניק מענק נכות חד פעמי ונכות בשיעור מעל 20% תעניק קצבה חודשית.

• החמרה

ככל שמצבכם הורע, באפשרותכם להגיש תביעה להחמרה אשר תשקף את מצבכם העדכני.

• חופשה

גם במקרה זה יהיה החייל זכאי להגיש תביעה ובלבד שהפגיעה ארעה במהלך 14 הימים הראשונים של החופשה, למעט מסגרת פעילות אחרת בגינה ניתנה לו תמורה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• התיישנות

תביעות למשרד הביטחון מתיישנות לאחר כשלוש שנים ממועד שחרורו של הנפגע מהשירות.

יצוין בהקשר זה, כי קצין תגמולים רשאי להאריך את תקופת ההתיישנות הנ"ל במקרים ספציפיים, כגון היותה של הפגיעה חבלה אשר נרשמה ותועדה סמוך למועד הנטען על ידי הנפגע ובאחת מהרשומות המתנהלות על ידי המדינה או מוסד ציבורי.
תשומת לבכם לקיומן של אפשרויות תביעה נוספות. לעיתים ניתן לקבל פיצוי מגורמים נוספים דוגמת חברת ביטוח.

• לסיכום

הליך קבלת הפיצוי ממשרד הביטחון אינו הליך פשוט כלל וכלל. אנו ממליצים להתייעץ עם עו"ד למיצוי זכויותיכם ואנו כאן עבורכם.

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|