נוסטלגיה: 28 שנים מלאו למסירת מפתח העיר עפולה לרבי מליובאוויטש

לקראת שנת תשנ"ב הציע הרב שלמה סגל – שליח הרבי לעפולה, לראש העיר דאז צדוק נאווי – להצטרף אף הוא בשם העיר עפולה ולהעניק את מפתח העיר לרבי- כאות כבוד לאנשים הראויים לכך. צילומי ארכיון: באדיבות בית חב"ד

בעפולה ציינו השבוע 28 שנים למסירת מפתח העיר לרבי מליובאוויטש. מפתח העיר הינו מפתח הניתן על ידי ראשי ערים כאות כבוד לאנשים הראויים לכך ולאורך השנים הרבי קיבל עשרות מפתחות מערים ברחבי העולם.
בהתוועדות ערב ראש השנה תשכ"ג (1962) נמסר לראשונה מפתח עיר בארץ הקודש לרבי. היה זה מפתח העיר קריית גת, הרבי הקדיש לכך שיחה מיוחדת ולאחר-מכן כשיצא מההתוועדות, אחז באופן בולט את המפתח בידו.
מעבר לנתינת הכבוד שבמעשה, הרבי ראה בכך ענין רוחני חשוב – מסירת הבעלות של המקום לרשות הקדושה. וכך אמר הרבי לאחד מראשי הערים שהגיש את המפתח: "תודה רבה. על-פי ההלכה, בנתינת מפתח – מעניקים את הבעלות על העיר ועל העניין שזה המפתח שלו. בכלל אני מתחשב בדעת הציבור, לכן לא אתערב בהנהלת המושב, רק אדגיש הדגשה מיוחדת שיש לעמוד חזק בכל העניינים של שלימות התורה, וזה תלוי גם כן בשלימות הארץ ובשלימות עם ישראל על-ידי החזקת התורה… תודה רבה לכל תושבי המקום, וללכת מחיל אל חיל. בשורות טובות, הצלחה רבה".

עובדיה עלי מעניק את המפתח עם הרב סגל לרבי מליובאוויטש
עובדיה עלי מעניק את המפתח עם הרב סגל לרבי מליובאוויטש

לקראת שנת תשנ"ב הציע הרב שלמה סגל שליח הרבי לעפולה, לראש העיר דאז צדוק נאווי להצטרף אף הוא בשם העיר עפולה ולהעניק את מפתח העיר לרבי.
ראש העיר נענה ברצון ומדיבור למעשה מינה את קודמו בתפקיד ומי שכיהן אז כסגן שר הביטחון עובדיה עלי להיות מי שיגיש בשם העיר ותושביה את מפתח העיר לרבי.
לקראת חג שמחת תורה הצטרפו עלי ורעייתו רות לרב שלמה סגל לנסיעתו לרבי ובהושענא רבה – ערב חג שמחת תורה במהלך חלוקת הדולרים הידועה שהנהיג הרבי, הוגש המפתח המיוחד לרבי.
הרבי הודה בחיוך על מסירת מפתח העיר, בירך שיהיה בהצלחה רבה ואמר לעובדיה עלי: "כסגן שר הביטחון של ארץ ישראל אתה אחראי על ביטחונם של עם ישראל גם בתפוצות וכו'".
הרבי העניק לכל אחד מהמשלחת העפולאית פיסת 'עוגת דבש' עטופה בשטר של דולר לברכה ולהצלחה, ואיחל: 'שנה טובה ומתוקה'.