נגרם לכם נזק בעקבות מפגע בשטח ציבורי? דעו את זכויותיכם!

אם נפגעתם בשטח ציבורי כגון קניון, סתם ברחוב אן בכל שטח שנמצא תחת אחריותה של רשות מקומית או ציבורית, כדאי שתדעו מהם זכיותיכם במקים אלו. עו"ד שרון גליק עושה לכם סדר בתחום ונותנת לכם טיפים מה כדאי לעשות במקרה של פגיעה על ידי מפגע בשטח ציבורי.

במידה ונגרם לכם נזק (גופני/נפשי/כספי) כתוצאה ממכשול בשטח ציבורי בתחום אחריותה של רשות מקומית ו/או רשות ציבורית, הרי שיתכן מאוד שהנכם זכאים לקבל פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לכם.

• רשלנות

יש לבדוק היכן ארע הנזק. כך לדוגמא ניתן לתבוע את החברה שבבעלותה נמצא הקניון ו/או השטח הציבורי שבו ארעה התאונה ו/או המוסד לביטוח לאומי ו/או חברת הביטוח שמבטחת בביטוח תאונות אישיות ו/או בביטוח תלמידים
הפסיקה מטילה אחריות בגין רשלנות רשות ציבורית על מפגעים בדרכיה ועליכם להוכיח את הרשלנות של הגורם שבבעלותו השטח שארע הנזק.
החוק קובע כי על רשות ציבורית, לרבות עירייה, מוטלת החובה: "לדאוג לתיקונו, ניקויו, הזלפתו, תאורתו וניקוזו של רחוב שאינו רכוש הפרט, וכן למנוע ולהסיר מכשולים והסגת-גבול בו".


עליכם לצלם את המפגע ורצוי לצלם כמה תמונות מכמה זוויות שונות. לצילום המפגע יש כמה יתרונות.  עליכם להוכיח גם כי קיים קשר סיבתי בינה לבין הנזק שנגרם


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


דוגמאות להתנהגות רשלנית הינן הימנעות מתיקון אבני מדרכה רופפות, הותרת כתמי שמן על הרצפה ללא סימני אזהרה, שטיפת הרצפה במים מבלי לייבשה ומבלי להציב שלטי אזהרה, הצבת עמודים לא מסומנים כראוי, הימנעות מסימון של מדרגות, אי פינוי פסולת ועוד.
אמנם בית המשפט עמד על כך כי, כבישים ודרכים אינם משטח סטרילי, אך יחד עם זאת מחובתה של רשות ציבורית לעשות כל הדרוש לשמירה על בטחון הציבור בתחומיה.
בפסיקה נקבע כי: "כאשר קיים מכשול מהותי כגון בור במדרכה או הבדלי גובה פתאומיים הנובעים מסדק שעין אדם לא יכולה להבחין בהם מראש, אלו הם סיכונים שאינם בגודל הרגיל והמקובל אותם יכול וחייב אדם לצפות. במקרה שכזה תהא העירייה נושאת באחריות משפטית לכך שלא יהיו מהמורות, בורות וסדקים מהותיים שיביאו לכך שאדם יכשל בהליכתו ויפגע הרי שאין לצפות שעוברי אורח בערים יהלכו כשראשיהם מושפלים ועיניהם בקרקע."

• קשר סיבתי

עליכם להוכיח גם כי קיים קשר סיבתי בינה לבין הנזק שנגרם. דהיינו, עליכם להראות גם כי כתוצאה מהמפגע נגרמה לכם הנפילה לדוגמא והפגיעות שבעקבותיה.

• קביעת גובה הפיצוי

לאחר שבית המשפט הדן בתביעה יחליט שהנתבעת התרשלה ושיש קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין התאונה והנזק, יהיה עליו לקבוע את גובה הפיצוי המגיע לתובע בשל הנזק הזה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הוכחת גובה הנזק תיעשה באמצעות קבלת חוות דעת של מומחים רפואיים מתחומים שונים שיבדקו את התובע וכן באמצעות התיעוד הרפואי והמסמכים שצברתם החל ממועד התאונה ועד ההווה – ועל כן חשיבותם הרבה.

• "תמונה אחת שווה אלף מילים"

עליכם לצלם את המפגע ורצוי לצלם כמה תמונות מכמה זוויות שונות. לצילום המפגע יש כמה יתרונות, כך בין היתר במידה והמפגע יתוקן תוכלו להוכיח כי המפגע היה עובר לתיקון ויהיה קל יותר להוכיח כי מדובר במפגע אשר דרש תיקון אשר לא בוצע וכך זלזלו בבטיחות של העוברים ושבים.

• עדים

עליכם לאסוף נתונים על עדים שראו את המקרה ולרשום שם ומשפחה, מספר תעודת זהות ודרכי יצירת קשר.

• טיפול רפואי

בקבלת הטיפול הרפואי, עליכם לוודא כי הרופא ירשום היכן וכיצד ארע הנזק. עליכם לשמור את מלוא התיעוד הרפואי וכן גם קבלות בגין הוצאות שנדרשתם להוציא בעקבות אירוע התאונה.

אם יש לכם שאלה נוספת, או שהנכם זקוקים לעזרתנו, אנו כאן לרשותכם ואנו ממליצים להתייעץ בהקדם ועד כמה שאפשר סמוך למועד אירוע התאונה. נשמח לסייע לכם למצות את זכויותיכם.

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|