"מתי נראה ירידה במספר המאומתים בגל האומיקרון? זו אכן שאלת מיליון הדולר"

ביצוע החקירות האפידמיולוגיות, קידום הפרויקטים להעלאת המודעות למחלות זיהומיות, ההתמודדות עם האומיקרון, והעבודה התובענית סביב השעון. לרגל יום ההצדעה לרופא והרופאה שצוין השבוע, אתר עמק ניוז עושה לכם הכרה עם ד"ר ח'וזיימה חמאיסי אבו סיביה, מנהלת חמ"ל קורונה בשרותי בריאות כללית במחוז צפון שמדברת על האתגרים, האינטנסיביות היום יומית שדורש התפקיד הבכיר שלה ולמה חשוב לשמור על אופטימיות, גם בימים מורכבים אלה. צילום: בוריס קוזניץ

בשנתיים האחרונות, מאז הגיח נגיף הקורונה לחיינו, גוברת ההערכה לפועלם של הרופאים בישראל. המסירות, המקצועיות, ההתמודדות עם התחלואה הגוברת וגלי המאומתים העולים והיורדים, במציאות כמעט בלתי אפשרית, רק העלתה את קרנם של הרופאים והרופאות, וכלל הצוותים הרופאים.
השבוע גם צוין יום ההצדעה לרופאות ורופאי ישראל, יום בו הציבור הרחב מדגיש את תרומתם של הרופאים לחיי הקהילה ומביע את הערכתו.
במסגרת היום החשוב קיבלנו השבוע הצצה לתפקידה החשוב והמשמעותי של ד"ר ח'וזיימה חמאיסי אבו סיביה, מנהלת חמ"ל קורונה ורכזת תחום מחלות זיהומיות, בשרותי בריאות כללית במחוז צפון.

• המשימה: שמירה על בריאות הצוותים והמטופלים

ד"ר חמאיסי אבו סיביה, בת 38, אם לשתיים, נשואה לאמיל, פסיכולוג במקצועו. היא מתגוררת בכפר דבוריה שלמרגלות הר תבור, בו היא גם עובדת במרפאה עצמאית. את לימודי הרפואה היא סיימה בטכניון והתמחתה במרכז רפואי העמק בעפולה (בתחום רפואת המשפחה). בהמשך סיימה התמחות במחלות זיהומיות. ד"ר חמאיסי אבו סיביה חברה בוועדה מקצועית המייעצת למשרד הבריאות למיגור הקורונה במגזר הערבי – ובוועדת היגוי של הדסק הערבי של משרד הבריאות.
במסגרת עבודתה היא משמשת כרופאה במרפאת מחלות זיהומיות ומקבלת מטופלים במרפאת רקתי טבריה ומרפאת מגדלי נצרת.
היא גם עובדת גם כרופאת חמ"ל מן המניין ועסוקה בקבלת ושחרור חולים.
בתפקידה הבכיר בארגון היא אמונה על תחום המחלות הזיהומיות ומניעת זיהומים, קידום פרויקטים להעלות מודעות למחלות זיהומיות והטיפול בהן, הובלת תוכניות מניעת זיהומים במחוז ובמקביל היא יועצת בתחום מחלות זיהומיות לרופאי המשפחה ולצוותים רפואיים. בשנתיים האחרונות היא כאמור מנהלת את חמ"ל הקורונה המחוזי, תפקיד שמביא עמו גם תחומי אחריות רבים והוא כולל בין היתר ניהול והובלה של 20 אנשי צוות מכל הסקטורים (שאחראים ללוות את המאומת לקורונה ולעקוב אחר מצבו מרגע האימות ועד לשחרור). החמ"ל מבצע חקירות אפידמיולוגיות לצוותי הכללית במחוז בעת חשיפה למאומת ומצוי בקשר רציף עם חמ"ל כללית הארצי ולשכת משרד הבריאות המחוזית.
ד"ר חמאיסי אבו סיביה מרכזת את כל הנחיות משרד הבריאות ואחראית להפצתם והטמעתם בקרב הצוותים הרפואיים במחוז והעברת מסרים לעובדי המחוז בדבר מוגנותם ושמירה על בריאות הצוות והמטופלים.

• "האתגר הוא לעקוב אחר השינויים"

גל התחלואה הנוכחי הופך את לוח הזמנים הקשוח של ד"ר חמאיסי אבו סיביה ממילא – לתובעני עוד יותר. למרות זאת היא מקפידה בראשית הראיון להבהיר: "אני עובדת סביב השעון וזמינה תמיד לכל שאלה".
במקרה שלה, נוכח מספרי המאומתים המטרידים, האינטנסיביות שדורש תפקידה הוא פועל יוצא וכורח של המציאות. "התחזיות שמתפרסמות בימים האחרונים מצביעות על מגמה בה מדינת ישראל צפויה לחוות את גל התחלואה הגדול ביותר שידעה מאז פרוץ המגפה", מסבירה ד"ר חמאיסי אבו סיביה: "הרוב המוחלט של המאומתים, מטופלים בקהילה, ולכן נוצרים עומסים רבים על הצוותים הרפואיים במרפאות הקהילה. זאת בנוסף לתחלואת החורף שנמצאת איתנו וממש בשיאה. כולנו מתמודדים עם ריבוי הנחיות והתאמתם לקצב ולמצב התחלואה המתגבר. האתגר הוא לעקוב אחר השינויים וההנחיות המשתנות והטמעתם בקרה הצוותים והמטופלים כאחד".

איך מצליחים לייצר יציבות בתקופה מאיימת ורוויות חוסר ודאות שכזו?
"במהלך השנתיים האחרונות בנינו וביססנו שגרות עבודה שאיתם אנו עובדים גם בתקופה זו. יש לי קשר ישיר עם הנהלת המחוז והצוותים הרפואיים במחוז ואנו מקיימים ישיבות סטאטוס תכופות וסיעור מוחות כיצד נוכל לבצע באופן מיטבי את עבודת החרום לצד עבודת השגרה".

לאן פנינו מועדות בגל הזה?
"עיקר מאמצינו מופנים לאיתור מוקדם של תחלואה באוכלוסייה בסיכון ומתן מענה רפואי, טיפול ומעקב בהתאם. יחד עם זאת הסברה מאסיבית ועידוד התחסנות בקרב כלל האוכלוסיות".

באילו דרכים אתם פועלים להגביר את אחוזי ההתחסנות?
"לצד החיסונים במרפאות ובישובים, עומדים לרשות המטופלים מתחמי חיסונים בערים גדולות עפולה, טבריה וקרית שמונה, המעניקים חוויית לקוח מהירה, נוחה, בזמינות גבוהה עד שעות הערב המאוחרות וגם בשישי ושבת. אנו מגיעים עם החיסונים גם למרפאות קטנות בכל ישוב, קיבוץ וכפר"

עד כמה את חשה שהצוותים הרפואיים שחוקים? איפה זה בא לידי ביטוי?
"הצוותים אכן חווים שנתיים קשות ומתמודדים בגבורה בכל התקופה מאז פרץ נגיף הקורונה לשגרה שלנו".

האם בתקופה כל כך עמוסה במאומתים ומבודדים מצליחים לתגבר את הצוותים במרפאות?
"הצוותים מתגייסים ועושים כל שביכולתם כדי לתת מענה בשתי החזיתות: קורונה וניהול המרפאות בשגרה. זה לא פשוט אבל אנחנו מתמודדים בכדי לעמוד במשימה".

מהי הדרך הכי טובה מנקודת ראותך לעבור את התקופה הזו?
"להתחסן ולהתמגן".

התרופה החדשה לטיפול בקורונה? האם לדעתך היא 'גיים צ'יינג'ר' או עוד כלי במאבק בנגיף?
"התרופה היא עוד כלי העומדת לרשותנו. אני אומרת תמיד שעדיף רפואה מונעת מאשר טיפול במחלה".

מתי להערכתה תהיה הקלה במספרים?
"זו שאלת מיליון הדולר, לפי התחזיות הגל הנוכחי לא אמור להיות ארוך".

האם יש תסריט אופטימי לסיום המגיפה לאחר הגל הנוכחי?
"צריך לשמור על אופטימיות. אם נשמור על הנחיות ועל רמת חיסון גבוהה אני מאמינה שנעבור גם את הגל הזה".