משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מאיצים את פרויקט הרכבת הקלה חיפה- נצרת

היקף המכרז הזכייני העתידי הוא כ-  3 מיליארד שקלים

חברת חוצה ישראל פירסמה הליך בינלאומי למיון מוקדם (PQ) של הקבוצות אשר ישתתפו במכרז הזכייני של פרויקט הרכבת הקלה חיפה-נצרת שיתפרסם ברבעון הרביעי של2021, בהיקף של כ-3 מיליארד ₪.
הליך המיון המוקדם מתפרסם שלושה חודשים לפני המועד המקורי בו אמור היה לצאת, בעקבות החלטת משרד התחבורה להאיץ את הפרויקט כחלק מן המדיניות להניע את המשק קדימה, בצל משבר הקורונה.
מדובר במגה פרויקט תשתיתי מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, הכולל תכנון והקמת רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את גושי ההתיישבות במטרופולין חיפה וגוש נוף הגליל – נצרת. היקפו הכולל של פרויקט הרק"ל, נאמד בהיקף של  כ- 7 מיליארד ₪.
ההליך שפורסם (שלב המיון המוקדם)פונה לחברות בינלאומית ומקומיות בעלות ניסיון עשיר במתן שירותים דומים בתחום הרכבתי .
המשתתפים בשלב המיון המוקדם נדרשים להציג את מבנה הקונסורציום אשר יהיה אחראי כזכיין על כלל תכולות הפרויקט לאורך תקופת ההקמה והזיכיון שתוגדר במסמכי המכרז הזכייני.


פרויקט הרכבת הקלה משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. אורכו של קו הרכבת הקלה הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, חניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בנוסף נדרשים המשתתפים להציג ניסיון במבחר תחומים מקצועיים וביניהם: ניהול והובלה כקבלן ראשי של פרויקטי תשתיות, ניסיון בהפעלה של פרויקטי רכבות קלות ומטרו, תכנון והתקנה של מערכות רכבתיות (Systems), תכנון והתקנה של מערכות איתות (Signaling), תכנון והקמה של מערכת מסילה (Track),ייצור ואספקה של קרונות (Rolling Stock) ותחזוקה של פרויקטי רכבות קלות או מטרו וכו'.
בנוסף,יידרשו הקבוצות לעמוד בדרישות סף בסיסיות לאיתנות פיננסית תואמת לפרויקט בסדר גודל זה, בהתאם לשורה של תנאים שנקבעו במסמכי המיון המוקדם ובין היתר:תזרים מזומנים שאינו שלילי בשלוש הדוחות האחרונים, והון עצמי גבוה מ- 400 מליון שקלים בשנת הדיווח.
הקבוצות שיאושרו בשלב המיון המוקדם יורשו להשתתף בהמשך במכרז הזכייני – מכרז PPP לתכנון, הקמה, מימון, הפעלה ותחזוקה של קו רכבת קלה בתוואי שבין חיפה לנצרת.
יודגש כי אין הגבלה למספר המשתתפים במכרז וכל קבוצה אשר תוכיח עמידה בתנאי הסף המקצועיים והפיננסיים תוכל לקחת בו חלק. הקבוצות אשר ישתתפו בהליך זה נדרשות להגיש את הצעותיהן עד ליום 17.11.2020 את פרטי ההליך המלאים ניתן למצוא באתר החברה:www.transisrael.co.il תחת לשונית מכרזים ובאתר הייעודי להליך: Lrt.transisrael.co.il (באנגלית בלבד).
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' מסר עם פרסום ההליך: "קידום פרויקט הרכבת הקלה מחיפה לנוף הגליל ונצרת , בצל משבר הקורונה, הוא בשורה למשק בכלל ולתושבי הצפון בפרט. פרסום הליך המיון לקראת המכרז הזכייני הוא אבן דרך חשובה שהופכת את המיזם החשוב הזה למוחשי יותר מאי פעם ומקרבת אותו לשלב הביצועי . מדובר במגה פרויקט אשר יחזק את יישובי הצפון ויתרום לשיפור חייהם של האזרחים. אני סומך על חוצה ישראל שתקדם את הפרויקט במהירות ויעילות".


דן שנבך, מנכ"ל חוצה ישראל מסר עם הפרסום : "אנו גאים לפרסם את ההליך למיון המוקדם שלושה חודשים לפני המועד המקורי ולסייע להנעת המשק קדימה. זוהי  אבן דרך משמעותית בקידום הפרויקט".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במקביל יצאה החברה בהליך לבחירת חברה בינלאומית, אשר תלווה את הפרויקט בתהליכי הבטיחות עד לאישורו להפעלה . אישור זה נדרש על פי החוק כחלק מן ההערכות להפעלה המסחרית של קו רכבת קלה ולצורך קבלת היתר הפעלה ממנהל המסילה במשרד התחבורה.
בשל מיעוט החברות העוסקות בתחום זה תפנה החברה לרשימת מציעים בעלי מומחיות בתחום ברחבי העולם. תקופת ההתקשרות עם החברה הזוכה תהא עד שנה לאחר תחילת ההפעלה המסחרית של הפרויקט כולו.
פרויקט הרכבת הקלה משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. אורכו של קו הרכבת הקלה הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, חניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ-32 קרונות בתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. על פי התחזית, מספר הנוסעים יהיה 100,000 ביום, ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבין-עירוני תעמוד על כ-100 קמ"ש.
נוסעי הרכבת הקלה ייהנו משירות תחבורה רציף ונגיש בתוך המטרופולין וממנו לכל חלקי הארץ בזכות קישוריות משופרת לאמצעי תחבורה אחרים. חיבור זה יחזק את היישובים שבקרבת התוואי, יפתח את המרחב האזורי וישפר את איכות חיי התושבים והסביבה.
חוסאם בשארה, יו"ר דירקטוריון חוצה ישראל, מסר עם הפרסום : "עם פרוץ משבר הקורונה הוכרזה החברה כספק שירות חיוני ונרתמה לקידום והאצת הפרויקטים שבאחריותה ולהשתלבות במאמץ להבראת המשק. מדובר במגה פרויקט המהווה מנוע צמיחה מרכזי, בתחום תשתיות התחבורה"
דן שנבך, מנכ"ל חוצה ישראל מסר עם הפרסום : "אנו גאים לפרסם את ההליך למיון המוקדם שלושה חודשים לפני המועד המקורי ולסייע להנעת המשק קדימה. זוהי  אבן דרך משמעותית בקידום הפרויקט. במקביל אנו מקדמים במרץ את סיום התכנון הסופי והוצאת הפרויקט לביצוע. לחוצה ישראל ידע וניסיון  רב בפרויקטים זכייניים גדולים ומורכבים אשר מאפשרים לה לנהל את הפרויקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות.