מרכז רפואי העמק: למה לגדל שפם דווקא בנובמבר?

מדוע החליטו רופאים, אחים ואנשי צוות במחלקה ובמרפאה האורולוגית במרכז רפואי העמק בעפולה להצמיח שפם דווקא בחודש נובמבר ?

בחודש נובמבר מציינים בארץ וברחבי העולם את חודש המודעות לסרטן הערמונית אצל גברים. השנה החליט צוות המחלקה האורולוגית במרכז רפואי העמק להצטרף אל המהלך ההסברתי של המחלה ולאמץ את הקמפיין מובמבר" שהומצא באוסטרליה, ושעיקרו לגדל שפם במהלך חודש נובמבר, חיבור של המילים מוסטאש (שפם) ונובמבר.


"סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים והגורם השני לתמותה מסרטן", מסביר ד"ר מיכאל כהן, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי העמק. "ככל שעולים עם הגיל, ככה עולה השכיחות של המחלה. הגידול נוצר כאשר חלק מהתאים בבלוטת הערמונית משנים את אופי גדילתם ויוצרים תאים סרטניים. מכיוון שלמחלה אין תמיד סימנים ברורים, החולה לא ירגיש בהכרח במחלתו. קיימת נטייה לשכיחות מוגברת במידה שגברים אחרים באותה משפחה לקו במחלה. את סרטן הערמונית מאבחנים על ידי בדיקת דם לסמן ייחודי (PSA) ובדיקה של רופא אורולוג מומחה. במקרה של חשד החולים מופנים לביצוע ביופסיה. במרכז רפואי העמק מתבצעת הביופסיה בגישה חדשנית וייחודית המאפשרת שילוב של נתונים מסריקת MRI  בעת הביופסיה בזמן אמת".


לדברי ד"ר כהן, גידול השפם יצר שיח מעניין גם במסגרת בית החולים וגם מחוצה לו, "אנשים שואלים אותנו מה פתאום החלטנו לגדל שפם, וזו הזדמנות להעלות את הנושא למודעות, לשוחח על המחלה ומאפייניה ולבדוק האם הם מודעים לחשיבות של הגילוי המוקדם של המחלה".

מידע נוסף על סרטן הערמונית – אבחון וגילוי מוקדם מופיע באתר המרכז הרפואי העמק www.haemek.co.il
ובפייסבוק של הקרן לפיתוח מרכז רפואי העמק.