"העמק": תינוקת בת שנה ניצלה מחנק בזכות בדיקה יחודית

"במקרה הנוכחי, בזכות הערנות של ההורים ששמו לב לשיעול המשונה ולצפצופים, הצלחנו לתפוס את הבעיה בזמן", אמרו בבית החולים

רינה אגבאריה, פעוטה בת שנה, הגיעה השבוע למחלקה לרפואה דחופה בילדים במרכז רפואי העמק בעקבות קשיי נשימה וצפצוף בריאות. בבדיקות נמצאה קליפה של גרעין בריאה הימנית שסיכנה את חייה והייתה עלולה לגרום לחנק.
אביה של הפעוטה סיפר: "היה לנו יום עמוס ומרגש, היינו בחתונה של קרובי משפחה. בסיום החתונה אשתי הלכה יחד עם הילדים לבית הוריה ואני נשארתי לסייע בסידורים לאחר החתונה. השעה הייתה מאוחרת והבנות היו עייפות כי הן רגילות לישון מוקדם. מרוב ההמולה וההתרגשות שהייתה בבית הסבתא לאחר החתונה, איש לא שם לב שהפעוטה בלעה קליפה של גרעין".
"כשהגעתי לאסוף את אשתי והילדים, אשתי עדכנה אותי שהילדה התחילה להשתעל והשיעול לא מצא חן בעינינו. שמעתי צפצוף משונה ונדלקה לי נורה אדומה. הגענו למיון הילדים במרכז רפואי העמק, ובהתחלה בצילום לא ניתן היה לראות את הגרעין. הרופאים אמרו שעל הילדה לעבור בדיקת ברונכוסקופיה תחת טשטוש והרדמה", סיפר האב.

ד"ר סלים מזאוי, מנהל מחלקת אף אוזן וגרון במרכז רפואי העמק
ד"ר סלים מזאוי, מנהל מחלקת אף אוזן וגרון במרכז רפואי העמק

לדברי ד"ר סלים מזאוי, מנהל מחלקת אף אוזן וגרון במרכז רפואי העמק, ברונכוסקופיה היא בדיקה שמאפשרת הסתכלות בדרכי הנשימה על ידי החדרת צינורית שבקצה שלה יש מצלמה דרך האף או הפה לתוך דרכי הנשימה. הבדיקה מתבצעת תחת טשטוש ועושים אותה גם במקרים בהם יש צורך לאתר ולהוציא גוף זר אשר עלול לחסום את דרכי האוויר. לדבריו, קליפות של פיצוחים הן מאוד מסוכנות, לא תמיד ניתן לזהות אותן בצילומים והן עלולות להוביל לדלקות ריאה ואף לחנק.
"במקרה הנוכחי, בזכות הערנות של ההורים ששמו לב לשיעול המשונה ולצפצופים, הצלחנו לתפוס את הבעיה בזמן מבלי שיגרם נזק בלתי הפיך והתינוקת שוחררה לביתה במצב טוב.
חשוב להרחיק ילדים עד גיל 5-6 מפיצוחים. על ההורים להשגיח ולהסביר לילדיהם שאסור להכניס גופים זרים לפה", מחדד ד"ר מזוואי את כללי הזהירות כדי למנוע תאונות ביתיות של ילדים.