מרכז בריאות הילד בעפולה דואג לבריאות הילדים גם בחופש הגדול

השמש הישראלית מסוכנת לעור גם בעונות המעבר ואפילו בחורף, והיא מסוכנת במיוחד לילדים. הנזק שבא לידי ביטוי בגיל המבוגר הכולל בתוכו הזדקנות מוקדמת, כתמי שמש ובמקרה הגרוע – סרטן העור הוא תוצאה של כמות החשיפה בגיל הילדות. לכן, שימוש נכון במסנני קרינה עשוי להפחית את הנזקים הנגרמים בעקבות חשיפה לקרינת השמש, ובמיוחד את הסכנות לפתח  כוויות, סרטן עור והזדקנות מוקדמת של העור והתייבשות עם עליית חום. צילום: FREEIMAGES

"הציבור לא יודע ששיזוף הוא למעשה סימן לנזק של העור. אין דבר כזה שיזוף "בריא". בשנתיים הראשונות לחייהם של תינוקות ההגנה הטבעית של העור פחותה מכיוון שהעור דק יותר, וההגנה הטבעית מפני נזקי שמש, היא פחותה בהשוואה לילדים מעל גיל שנתיים" מסבירה ד"ר נדיה לומלסקי, מנהלת מרכז בריאות הילד בעפולה.
קרני השמש הן בלתי נראות וקיימות בכל עונות השנה. אנו חשופים לכמעט 90% המגיעות לכדור הארץ בין השעות 9:00 בבוקר ועד 16:00 אחר הצהרים.
לדברי ד"ר לומלסקי "אנחנו לא רואים או מרגישים את קרני השמש וחשיפה רבת שנים גורמת לנזק לעור המתבטא בהזדקנות מוקדמת של העור, כמו  נקודות חן מתרבות משנה לשנה, כתמים ונגעים קדם סרטניים, סרטן העור, קטרקט, היווצרות אבני כליות".

• כללי הגנה

– חשוב להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש בשעות 10:00 – 16:00.

ד"ר נדיה לומלסקי
ד"ר נדיה לומלסקי

– יש לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, ללבוש חולצה עם שרוולים ארוכים גם בים ובבריכה

–  למרוח על העור מסנן קרינה בעל מקדם הגנה מינימום  SPF50 . חשוב להקפיד למרוח את מסנן הקרינה 20 עד 30 דקות לפני החשיפה לשמש. יש לחזור על המריחה כל שעתיים ואם מזיעים יש למרוח יותר.  בילדים רצוי למרוח גם מתחת לבגדים אלא אם משתמשים בבגדים המסננים קרינה( מצוין על תווית הבגד).

–  יש להשתמש במסנן קרינה עמיד במים במידה ושוהים במים.

–  לשהות בצל ככל הניתן ושתייה מרובה

"חשיפה מבוקרת לשמש חשובה לבריאותנו. לילדים, אני ממליצה על חשיפה בשעות הבטוחות בלבד. בשעות האחרות יש לשלב בין כל אמצעי ההגנה יחד. הדרך היחידה להגן על עורם של תינוקות הוא לבוש מלא, בד אוורירי, באזורים שהעור חשוף לשמש יש להשתמש בתכשיר הגנה המיועד לתינוקות עד גיל שנתיים ומעל גיל שנתיים במקדם הגנה רגיל, על פי המלצת איגוד רופאי הילדים ורופאי העור" מסכמת ד"ר לומלסקי.