מרגש! צאצאי נדבן יהודי שהציל 187 יהודים בפרעות התכנסו במגידו

100 שנה למבצע ההצלה של יצחק אוכברג: טיילת תוקם לזכרו במוא"ז. צילום: מ.א. מגידו

אלפי אנשים מישראל, ארצות־הברית, דרום־אפריקה, קנדה, אוסטרליה ומדינות נוספות נטלו השבוע חלק בכנס וירטואלי בינלאומי לזכרו של יצחק אוכברג ז"ל וזאת במלאת 100 שנה למבצע ההצלה במסגרתו הציל 187 יהודים יתומים מאוקראינה.
בכנס נטלו חלק גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, ח"כ רות וסרמן- לנדה ( כחול לבן) וראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי וכן רבים מצאצאיו של אוכברג. אוכברג נולד בעיר אומן באוקראינה ב־1879. בגיל 17 הוא היגר לדרום־אפריקה ונכנס לעסקי הנדל"ן והספנות וכך התעשר. בשנת 1919 כאשר התחולל פוגרום ביהודי אוקראינה הוא הגיע לאזור ובמשך שנתיים אסף והציל 187 ילדים יהודים יתומים, שחלקם היה עד לרצח הוריהם וחילץ אותם ברכבת לאנגליה, משם הועברו לדרום אפריקה כאשר אוכברג פורש עליהם את חסותו ודואג לכל צרכיהם. הנדבן היהודי הגדיל לעשות כאשר תרם סכום כסף נכבד לקק"ל ששימשו לרכישת האדמות עליהם הוקמו הקיבוצים גלעד ודליה בתחום המועצה האזורית מגידו.
ביום שישי האחרון הגיעו עשרות מצאצאי 'יתומי אוכברג' לאזור בו תוקם הטיילת לזכר מי שבזכותו הם חיים. היתומים עצמם כבר אינם בחיים אולם ילדיהם, נכדיהם ונינהם הגיעו לטקס מיוחד שקיימה המועצה לזכרו.
איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, הסביר כי "אין מקום שמתאים יותר להקמת אתר לזכרו של אוכברג ז"ל, שהציל יתומים מפרעות ומפוגרומים והבטיח להם ולצאצאיהם עתיד ותקווה. הקיבוצים גלעד ודליה קיימים בזכותו, ובכוונתנו להמשיך להנציח את פועלו ולפתח עם צאצאיו טיילת על שמו, שתהווה מרכז של בילוי, ספורט ונופש".
יו"ר קק"ל אברהם דובדבני: "יצחק אוכברג מבחינתנו הוא אישיות דגולה ונערצת אשר בזכות תרומותיו הגדולות לקק"ל הוקמו באותם שנים הקיבוצים גלעד ודליה שהיום אי אפשר שלא להתרגש כאשר באים לבקר ולראות מה קם מאותה תרומה פנטסטית".
ח"כ רות וסרמן לנדה ( כחול לבן): "ביולי 2019, בתחילת דרכי כיועצת אסטרטגית במועצה האזורית מגידו, רתמתי לאגודת הידידים של המקום שהקמתי יחד עם ראש המועצה, את ראשי הוועדה הבינלאומית לזכרו של יצחק אוכברג. כמי שגדלה כילדה בדרום אפריקה, ממנה עליתי בגפי ארצה בגיל 17, סיפורו ותרומתו של הנדבן הדרום אפריקני היהודי נגעה לליבי. במו ידיו הציל מאות ילדים יהודים מאזורי הפוגרומים ומהשינאה באוקראינה של המאה ה-20 ובכך למעשה הפך בראייתי לדוגמא ומופת של מנהיגות ונתינה בהתאמה מוחלטת לערך היהודי של ״תיקון עולם״. מאותו רגע ועד היום אני רואה כבוד רב בהמשך פעילותי למען הנצחת זיכרו של אוכברג במגידו הקסומה".