מקדימים תרופה למכה: כך תאגיד מי נעם מצליח למנוע זיהומים שיפגעו בסביבה

התאגיד מטפל במי השפכים באזורים באחריותו באמצעות הטכנולוגיה פורץ דרך לניהול ושיפור איכות השפכים בישראל. המחשה. צילום: מי נעם

ניהול מי שפכים, מי ביוב בשפה פשוטה, משפיעים על חיינו בצורה דרמטית אך מרבית האזרחים לא מודעים להשפעות המיידיות וארוכות הטווח, כמו חשיפה לרעלנים, השפעה על הירקות והפירות שאנו אוכלים ואפילו ההשפעה על הים והנחלים בהם אנו רוחצים.
מאז כניסתו של חוק "תאגיד המים והביוב", פועל תאגיד מי נעם לניהול וטיפול מי השפכים באזורים הנמנים תחתיו. לפני קצת יותר משנה, יצר קשר התאגיד עם חברת Kando, לה טכנולוגיה פורצת דרך לניהול ושיפור איכות השפכים בישראל. בזכות המערכת החדשנית, ניתן לאתר את הזיהומים שמקורם במפעלים, רפתות, אזורי תעשייה ומקרי בחן נוספים שעלולים להשליך באופן ישיר על תושבי הסביבה.
במידה והתגלה זיהום באחד ממתקני הטיהור (מט"ש) שעלול להשפיע על איכות הקולחין, תופסק באופן מידי אספקת מי ההשקיה לחקלאי האזור. השלכות הכלכליות כתוצאה מעצירת אספקת מי ההשקיה הן ברורות. חקלאי הסביבה יאלצו לרכוש מי השקיה ממקורות אחרים, יקרים יותר, כך שבסופו של דבר, אנו האזרחים, נרכוש פירות וירקות בעלות גבוהה יותר.
על פי נתוני רשות המים, ישראל חווה עלייה מתמדת בכמות השפכים העוברים לטיהור, כאשר מעל 85% מהם חוזרים לשימושים שונים, בעיקר לחקלאות.
כיום, בחינה ופיקוח על מי השפכים בישראל, נעשים לרוב על ידי דגימות ידניות המבוצעות ע"י התאגידים באופן עצמאי. על פי דו"ח קולחין ושפכים של רשות המים שפורסם בחודש ינואר האחרון, כמות השפכים הגולמיים מכל המקורות מוערכת בכ-517 מלמ"ק וכ-95.5% מכמויות השפכים מחוברות למערכות איסוף. ההערכה היא, כי כ- 10%-20% מהשפכים המוזרמים למערכות הביוב הינם שפכים תעשייתיים. מי השפכים שלא מטוהרים, מוזרמים באופן לא מבוקר לחקלאות, לים, ואף לספיגה בקרקע, כך שאין עליהם שליטה ובקרה.
זאב שוורץ, מנכ"ל תאגיד מי נעם: "מיום הקמתו של התאגיד, אנו שמים לנגד עיננו את טובתם של התושבים לפני הכל. שיתוף הפעולה עם חברת Kando, עוזר לנו לקבל נתונים שלא היינו חשופים אליהם קודם לכן. יש לנו עיניים בכל מקום ובכל זמן, השינוי הזה הוא עצום עבורנו. הבעיות המורכבות ביותר הן ההשלכות של הזיהומים על המט"ש והסביבה. בזכות ייעול של התאגיד ועם השימוש בטכנולוגיה, אנו רושמים פחות אירועים ברשת הביוב. כמו כן התאגיד השקיע משאבים גדולים גם בהקמת מט"ש חדש בעיר עפולה ומהווה את אחת ההשקעות המשמעותיות שנאמדת בכמה מיליונים".