מפעלים למכירה

מי מוכר מפעלים כיום, כיצד מתמחרים מפעל, כיצד מוצאים מפעלים למכירה? ועוד. המחשה: צילום- pexels

ישראל, עם השנים, הפכה למעצמת הייטק לצד יצרנית של חלקים רבים לתעשיית ההייטק והביוטק. לא בכדי מפעלים בתחומים אלה צברו מוניטין שהגיע אל מעבר לגבולות המדינה. עם זאת, אחרי עשרות שנים, חלק מהמפעלים המשפחתיים שגדלו נמכרים לבעלים חדשים שממשיכים את פועלו של היזם שהקימם. היום, ניתן למצוא אינספור מפעלים למכירה שהופכים לעסקים משגשגים במיוחד.

• מי מוכר מפעלים כיום?

מבט מהיר בלוחות המציעים מפעלים למכירה מגלה כי ישנם תחומים רבים בהם ניתן להתמקד. למשל רק בחודש דצמבר 2021 הוצעו מפעלים בתחום של פנלים מבודדים לבניה מהירה המבוססים על שיטת בנייה איטלקית, בית מלאכה לחריטה וכרסום, בתי מסחר ומפעלים בתחום העצים והבנייה ומפעלים נוספים בתחומי עיבוד שבבי, אריזה ועוד.

כיצד מתמחרים מפעל?

המפעלים הללו מתומחרים על בסיס הפעילות העסקית שלהם בשנים האחרונה והרווחים שהצליחו לייצר. נהוג לחשב את הרווחיות של המפעל, הנגזרת מהכנסותיו ומהוצאותיו השוטפות ולראות האם יש דרך נוספת להשביחו. למשל, מפעל שעד כה יצר רק פס מוצרים אחד יכול להתפתח למפעל המייצר מספר קווי מוצרים נוספים במקביל.
חשוב לדעת כי כל תחום מתומחר באופן שונה מעט, משום שהוא פונה לקהלי יעד אחרים. חלק מהמפעלים מייצרים מוצרים לשוק הסיטונאי בישראל, ואחרים מפעלים לוגיסטיקה מורכבת של שילוח מוצרים מעבר לים ברחבי הגלובוס. ניהול נכון של המפעלים האלה, ושימוש בידע שהצטבר בהם יכול להבטיח פעילות ארוכת שנים לאדם שיבחר להמשיך את הפעילות השוטפת של המפעל.

מי קונה מפעלים כיום?

רכישה של מפעלים יכולה להתבצע הן על ידי אנשי עסקים המחפשים לרכוש פעילות קיימת ולשמש כשותפים שקטים לאדם בעל ניסיון בתפעול מפעל דומה, והן על ידי בעלי מפעלים בתחום משיק. למשל, אדם שמפעיל מפעל ליצור מכונות דפוס, יכול לרכוש מפעל של צבעים המשמשים למכונות אלה ולצמצם משמעותית את עלויות השיווק. מדוע? משום שהוא פונה לאותו קהל יעד: בתי דפוס.
אנשים שמפעילים מפעל אחד למוצרי אריזה, יכולים לרכוש מפעל נוסף בתחום ולצמצם את התחרות. כך, הם חולשים על נתח שוק רחב יותר ביום אחד.

• מהנדסי תעשייה וניהול בעלי הון יכולים ליישם את לימודיהם במפעל משלהם

כיום, יש עוד קהל יעד אחד שצבר הון ויכול לקבל את המימון לרכישת מפעל ולהשבחה שלו. מהנדסי תעשייה וניהול מומחים, בעלי נכסים היכולים לשמש כערבון, מסוגלים כיום לקבל הלוואה מהבנק ולרכוש מפעל משלהם. הם מסוגלים לזהות את החוזקות והחולשות של המפעל, ולשנות תהליכים קיימים כדי להפכו לריווחי יותר.

מפעל כהשקעה נדל"נית

חשוב לדעת כי התייעלות בתחומי תעשייה יכולה להוביל גם לעסקאות השבחה קצרות טווח המסוגלות להניב רווחים רבים. לדוגמה, אנשי עסקים המעוניינים להשביח את המפעל, להגדיל את פעילותו ולאחר מכן למכור אותו במחיר גבוה יותר מזה זבו נרכש מספר שנים קודם. אם מתייחסים למפעל עצמו כנכס נדל"ני המסוגל לייצר הכנסה שוטפת, מדובר בעסקה משתלמת ביותר.

מהן הסיבות שמובילות בעלי מפעלים לרצות למכרם?

קיימות מספר סיבות עיקריות למכירה של עסק בכלל, ומפעלים בפרט. הסיבה הראשונה היא רצון לעבור לתחום עיסוק אחר. בעלי מפעלים שעסקו בתחום במשך מספר עשורים, צברו הון וכעט מעוניינים להשקיע את הסכום הזה בתחום שקרוב יותר לליבם.
סוג נוסף של מוכרים הוא בעלי משפחה שרוצים לצאת לגמלאות ואינם מוצאים בן משפחה או מכר שהם סומכים עליו שיוכל להמשיך את העסק. במקרה הזה הם יכולים להישאר כמנהלים שקטים ולהעניק לאדם אחר את הניהול, או לחילופין להפוך את ההשקעה במפעל לאורך חייהם לאמצעי הכנסה מיידי לפרישה מוקדמת.
הסוג השלישי של המוכרים הוא בעלי מפעל שנקלע לקשיים תזרימיים. יתכן והשוק התחרותי מנע מהמפעל לנסוק, ניהול כושל מנע ריווחיות או חוסר ניסיון פיננסי הוביל את המפעל להפסדים. במקרה זה, בעלי הון המסוגלים לבצע את השינויים הדרושים במפעל יכולים לרכשו ולהתחיל להפוך אותו לריווחי עבורם.
הסוג הרביעי הוא בעלי מפעלים המעוניינים לסגור פעילות מתחרה. כיצד הם עושים זאת? חלק מרוכשי המפעלים בוחרים לסגור את המפעל ולהעביר את המיכון הקיים בו למפעל אחר בבעלותם, תוך העברת העובדים למשרות דומות במפעל אחר בו הם עובדים. בדרך זו הם סוגרים מותג מתחרה ומעבירים את לקוחות המפעל שרכשו לבעלותם. למעשה, בפועל הם רוכשים את הפעילות של המפעל השני, ואת הציוד שלו, ומממשים את השטח בו הוא ממוקם כנכס למכירה.

כיצד מוצאים מפעלים למכירה?

חשוב לדעת כי מפעלים למכירה לא מפורסמים בכל אתר מכירות רגיל, וקשה גם למצוא מתווכים העוסקים בתחום. ישנם לוחות הכוללים מודעות כלליות מאד. אם אתם מחפשים מפעלים כאלה, כדאי למצוא אתרים המתמחים בשיווק של עסקים קיימים, ולהשוות בין המפעלים השונים המפורסמים בהם.
לסיכום, רכישה של מפעל קיים יכולה להניב רווחיות ותזרים מזומנים מידי, זאת בהשוואה להקמת עסק חדש הדורש הוצאות בסכום גבוה וסבלנות רבה עד שהמפעל הופך להיות רווחי. אם אתם נכנסים לתחום לראשונה, כדאי לבחון את העסקה שלכם היטב וליצור תוכנית עסקית מתאימה להפעלה יעילה של המפעל כשיעבור לבעלותכם.

הכתבה באדיבות ברוקרלי השקעות