מפחיד: אכלה יוגורט לא מפוסטר ונפגעה בעמוד השדרה

תושבת כפר באזור נפגעה לאחר שחיידק הברוצלה תקף אותה. היא טופלה בהליך רפואי ניתוחי ובהמשך אושפזה במחלקה האורטופדית בביה"ח פוריה

סואעד עוואדה, 31, קנתה בסוף פברואר, גבינות ויוגורט ממשפחה שמייצרת מוצרי חלב וגבינה, בכפר בצפון. לדבריה, היא קונה מוצרי חלב מאותה משפחה כבר שנים. אלא שהפעם החלה לסבול מכאבים במפרקים. במשך שבועות ארוכים היא סבלה מכאבים עזים ובעקבות זאת היא עברה בדיקות שונות, אך מקור הבעיה לא אותר. בשבועות האחרונים התברר לה שרבים מבני משפחתה המורחבת נפגעו מחיידק הברוצלה, כתוצאה מאכילת מוצרי חלב וגבינות לא מפוסטרות.
כשסועאד החלה לסבול מחום גבוה, בנוסף לכאבים העזים במפרקים, התעורר חשדה שגם היא נדבקה בחיידק. בבדיקת דם שעשתה במרפאה בכפר, התברר שאכן החיידק תקף אותה. לאחר שמצבה המשיך להתדרדר למרות טיפול אנטיביוטי שקיבלה, היא הגיעה למחלקה האורטופדית במרכז הרפואי– פוריה.

מתאוששת. סואעד עוואדה צילום: מיה צבן
מתאוששת. סואעד עוואדה צילום: מיה צבן

ד"ר מאג'ד גנאים, מנהל המחלקה האורטופדית, מסביר, "סועאד נבדקה על ידי מומחה עמוד השדרה שלנו, ד"ר חמוד כמאל, אשר בחן את בדיקת ה-MRI שלה וגילה שיש כאן מקרה של פגיעה של חיידק הברוצלה בעמוד השדרה שגרם ליצירת מורסה אותה צריך לנקז בניתוח. ידוע על מקרים בעולם שבהם החיידק המסוכן הזה גרם לפגיעה ונזק נוירולוגי עד כדי שיתוק המטופל. למרבה המזל, במקרה של סועאד המורסה אותרה בזמן לפני שנגרם נזק נוירולוגי".

ד"ר גנאים מזהיר: "חלב או גבינה לא מפוסטרים, הם הסיבה העיקרית להדבקת בני אדם. במיוחד במהלך חודש הרמאדן, אנשים צורכים כמות גדולה של מוצרי חלב, לבאנה, וכדומה.

ד"ר אורנה ניצן, מנהלת היחידה למניעת זיהומים, במרכז הרפואי פוריה
ד"ר אורנה ניצן, מנהלת היחידה למניעת זיהומים, במרכז הרפואי פוריה

חשוב שיבינו כמה מסוכן לאכול מוצרים שלא עברו פסטור". וד"ר אורנה ניצן מוסיפה, "כשצורכים גבינות העשויות מחלב מפוסטר, אין חשש להידבק במחלה מכיוון וחיידק הברוצלה מושמד בתהליך הפסטור. לכן, ההמלצה הגורפת היא לקנות מוצרי חלב העשויים מחלב מפוסטר בלבד. חשוב לנו מאוד להעלות את המודעות למחלה בקרב התושבים על מנת למנוע מקרי הדבקה נוספים".

 • על קדחת מלטה

ברוצלוזיס (קדחת מלטה) היא מחלה הפוגעת בבעלי-חיים וגורמת למחלה בבני אדם. לדברי ד"ר אורנה ניצן, מנהלת היחידה למניעת זיהומים, במרכז הרפואי פוריה, חיידק הברוצלה שכיח בישובים ערביים בצפון. הסימפטומים של המחלה הם חום גבוה וממושך,  הזעת לילה וכאבי פרקים. "כאשר העז או הכבשה נגועה  בחיידק ואדם אוכל מהחלב הוא נדבק בברוצילוזיס. החיידק יכול לדגור בגוף האדם תקופה ארוכה, לכן אנחנו יכולים להיתקל באנשים שאכלו לאבנה נגועה בפברואר וחלו רק עכשיו. זו מחלה קשה, הכאבים נמשכים לאורך זמן וההחלמה מאד ממושכת. הטיפול הנדרש הוא לפחות ששה שבועות של שני סוגי אנטיביוטיקה".