מערך בריאות הנפש של שרותי בריאות כללית במחוז צפון מסכם שנה

המערך הותאם לתקופת מגפת הקורונה והמשיך להעניק שירות מיטבי למבוטחיו ואף הרחיב את פריסת וסוגי הטיפול. צילום: כללית

מרפאות בריאות הנפש (ברה"נ), בשרותי בריאות כללית מחוז צפון והמערך כולו נדרשו מיד עם תחילת מגפת הקורונה להתאים את העבודה למצב החדש שנוצר. לפיכך, לאחר תקופה טבעית של אי-וודאות וחרדה, הותאמה תוכנית עבודה חדשה.
ההתארגנות של מערך בריאות הנפש של כללית לתקופת הקורונה באה לידי ביטוי במספר שירותים חדשים למבוטחים: הראשון, חלק ניכר של הטיפולים הועברו למתכונת של "טיפול מרחוק" – פגישה טיפולית רגילה, אך מבוצעת באמצעים טכנולוגיים – טלפונית או בווידאו (מחוז הצפון הוא היחידי בארץ שקיבל טבלטים לביצוע שיחות וידאו במרפאות ברה"נ).
השני, נפתחה אפשרות למתן ייעוץ "יבש" – מרופא פסיכיאטר לרופא משפחה דרך תיק החולה. השלישי, הוקם מערך ארצי לשיחות תמיכה טלפוניות למבוטחים שסובלים ממתח וחרדה בגלל המגפה (כל מבוטח זכאי ל- 3 שיחות טיפוליות חינם) – השירות נמשך גם היום.
הרביעי, הוקם גם שירות דומה לתמיכה נפשית בעובדי כללית – שעבדו בתקופת המגפה במצב של לחץ פיזי ונפשי מוגבר, בנוסף ללחצים של המגפה במשור הפרטי והמשפחתי. החמישי, מערך לטיפול התנהגותי-קוגניטיבי ONLINE שיש לציין כי פותח עוד לפני המגפה, אך התפתחותו זורזה בשל המגפה.
לצד כל הפעולות הללו נמשכת גם העבודה השגרתית הרב-מקצועית במרפאות ברה"נ עם ביקורים במרפאה, טיפולי פסיכותרפיה פרטנית וקבוצתית, ביקורי בית.

• עשרות אנשי מקצוע ומגוון טיפולים

בתוך כך, למערך ברה"נ במחוז צפון יש היסטוריה ארוכה – הוא הוקם לפני שנים רבות ומאז ועד היום מטפל במסירות במבוטחי הכללית במחוז.
לקראת הרפורמה של העברת האחריות הביטוחית על בריאות הנפש לקופות החולים בשנת 2015 צוות ברה"נ במחוז מינה 36 אנשי מקצוע הכוללים: פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עו"ס, ועובדי מינהל, המחולקים בין חמש מרפאות המעניקות שרות למבוגרים בלבד.
עם כניסתה של הרפורמה פועלים במערך ברה"נ המחוזי 111 אנשי מקצוע, המטפלים במעל 20,000 מבוטחי הכללית.
בשל מאפייניו הייחודיים של מחוז צפון – מרחבים גדולים ופיזור אוכלוסייה – מערך ברה"נ משתדל להביא את שירותיו לכל אזור – הורחבו צוותים של מרפאות קיימות, הוקמו מרפאות חדשות והוקם שירות לבריאות הנפש לקטינים (שלא היה קיים קודם).
היום במחוז יש שש מרפאות ברה"נ למבוגרים, היחידה לטיפול יום, ארבע מרפאות ברה"נ לקטינים ו-10 נקודות של 'לאיזון' הנמצאים במרפאות ראשוניות. שירות זה הוקם ע"מ לעזור לרופא משפחה לטפל במטופלים שלא בהכרח זקוקים למעקב וטיפול פסיכיאטרי, אלא מספיק בדיקה חד-פעמית והמלצות לרופא משפחה. כמו כן קיים שירות יעוץ מרופא לרופא – ללא בדיקת החולה: רופא משפחה שולח הפניה, הפסיכיאטר נכנס לתיק החולה, בודק נתונים (לפעמים מדבר עם רופא משפחה – אך לא עם החולה) ונותן יעוץ.

• שירותים ייחודיים

בשנים האחרונות הוקמו שירותים ייחודיים במחוז.
הראשון, היחידה המחוזית למיון וניתוב הפניות ברה"נ, אשר בודקת כל הפניה, יוצרת קשר עם רופא מפנה במידת הצורך, ומנתבת הפניות למקום הכי מתאים למטופל (היחידה הוכיחה את יעילותה ובקרוב שרות זה יוקם בכל הארץ).
השני, יעוץ מרופא לרופא דרך קליקס שמתואר לעיל.
השלישי, מרפאת לאיזון וירטואלי -בדיקה חד-פעמית של המטופלים דרך וידאו לצורך מתן המלצות והכוונה הן למטופלים, הן לרופאי משפחה.
הרביעי, מרפאה פסיכיאטרית דחופה – היחידה המחוזית למיון הפניות מאתרת מופנים שמבחינת מצבם זקוקים לבדיקה דחופה יחסית – אך לא זקוקים לבדיקה מיידית במיון או אשפוז. דוגמא טובה – דיכאון אחרי לידה
החמישי, יחידה להתערבות במשבר- בשיתוף פעולה עם צוות של בית חולים העמק בעפולה. המטרה: לקבל אנשים במשבר ללא אבחנה של מחלת נפש על מנת לתת להם טיפול מהיר וקצר (פסיכיאטרי ופסיכותרפיה) כדי לעזור להם לצאת ממשבר ולחזור לתפקוד.
השישי, יחידה לביקורי בית – פועלת בנוף הגליל ומגדל העמק ומבצעת ביקורי בית למטופלי מרפאות ברה"נ בערים אלה.

• ממשיכים להתפתח

למרות הפיזור המרחבי של המחוז, כל מרפאות ברה"נ עובדות בתור שירות אחיד ומלוכד על בסיס אותם נהלים ודרכי העבודה, ולפי אותם הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים.
בנוסף לעבודה הטיפולית בתוך מרפאות ברה"נ המערך נותן משקל רב לעבודה ייעוצית, קשר זמין ושיתוף פעולה מתמיד עם הרפואה הראשונית – כולל הרצאות בנושאי בריאות הנפש, יעוץ אישי זמין, מפגשים עם צוותי מרפאות ראשוניות, השתתפות בפורומים מקוונים של מנהלי מרפאות ורופאי משפחה
המערך הוכר להתמחות בפסיכולוגיה קלינית ובפסיכיאטריה – ז.א.שאנחנו מקבלים מתמחים לפסיכולוגים קליניים ופסיכיאטריה ומכשירים אותם עד שהם מקבלים תואר מומחה.

• שירותים חדשים בקרוב (כעת בהקמה)

1.  מרפאה לבריאות הנפש של אישה – המרפאה תרכז את כל הטיפולים הנפשיים הספציפיים לנשים: הפרעות ותגובות נפשיות הקשורות להריון, לידה, לידה שקטה, אובדן ילדים וגיל מעבר.
2. יחידה להתערבות מקוונת במשבר בילדים.
3. כמו כן, הוקם ומתרחב יעוץ פסיכיאטרי במסגרת מרפאת להטא"בים המחוזית,

• מתוכננת פתיחה בשנה הבאה

1. טיפול יום פסיכיאטרי נוסף בטבריה
2. מרפאת OCD – לטיפול ייעודי בסובלים מהפרעה כפייתית
3. יחידה לאבחון וטיפול באוטיזם.
בכללית הדגישו: ״למרות ההישגים הנ"ל, עדיין יש מקום לשיפור: אנחנו עושים מאמצים רבים לקצר את תורים, לפתוח שירותים נוספים ולהרחיב שירותים קיימים, זאת כמובן בהתאם לתקציב שיגיע מהמדינה ומהנהלת הקופה, מסכם ד"ר לאוניד ברואודה, פסיכיאטר ראשי ומנהל מערך בריאות הנפש של מחוז צפון בכללית".