מעצבים את הבית ? כך תבחרו את חומרי הגמר

התחלתם תהליך שיפוץ, בחרתם אלו קירות לשבור, עיצבתם את מטבח חלומותיכם, ראיתם ספה שאתם מאוד אוהבים אבל רגע לפני, אתם מבינים שיש לבחור תחילה את סוג הריצוף, את האריחים לחדר הרחצה, את דלת הכניסה ו….התחלתם להתבלבל….
ריצוף אבן או פרקט?, קרמיקה במקלחת עד התקרה או שילוב עם שליכט צבעוני?, דלת כניסה מעץ או מתכת ובכלל איך כל זה ישלב עם המטבח שבחרנו ועם הספה שרצינו?

אינסוף אפשרויות בשימוש בחומרי עיצוב הבית
אינסוף אפשרויות בשימוש בחומרי עיצוב הבית

אנחנו חיים בעולם של אינסוף אפשרויות, פתרונות וסגנונות. עולם שמגיש עבורנו את כל היכולות האפשריות להגשמת חלומותינו. איך למעשה נצליח לבחור מתוך כל המגוון הרחב את החומרים הנכונים עבורנו?

חשוב להבין, בחירת חומרי הגמר נותנת את הדגש על עיצוב הפנים של בית או העסק, על הסגנון שאנו רוצים להקנות לחלל סביבתנו הפרטית  ולכן בחירתו של חומר כזה או אחר תעשה בהתאם לסגנון שבו החלטנו לעצב את הבית או הנכס שלנו.
כיצד נדע אלו חומרים לבחור שיתאימו לסגנון העצובי שבחרנו והאם הם באמת יצליחו להעביר את הרגשותינו או את מה שאנו רוצים לשדר וליצור?

• מה הם חומרי גמר?

חומרי הגמר הם למעשה החומרים בהם אנו משתמשים לאחר שעבודת הבנייה הסתיימה. לדוגמא:  חיפוי הריצוף (שיש, אבן או פרקט או בטון), חיפויים למקלחות (אריחי בטון, פסיפס או קרמיקות), גבס (ירוק או ורוד), ריהוט (שולחן מעץ או מתכת, בוצ'ר או זכוכית) וכדומה.

חומרי גלם לעיצוב הבית
חומרי גלם לעיצוב הבית

חשוב לדעת! בבואנו לבחור את חומרי הגמר, מומלץ שנשאל את עצמנו מה היינו רוצים להרגיש בבית?, מה העסק רוצה לשדר?
איזה מסר אנחנו רוצים להעביר? ולאחר שהבנו מה אנחנו רוצים לחוש אנחנו בוחרים את חומרי הגמר

• האם החומר יכול להשפיע על התחושה שלי?

כשם שהאדם הוא בעל תכונות אופי, כך גם החומרים בעלי תכונות ייחודיות שמאפיינות אותם.

למשל:  עץ מחבר אותנו אל האדמה, הוא בעל שורשיות חזקה וקרקוע ולכן הוא משדר עבורנו חמימות, טבעיות ומשפחתיות. האבן מעבירה תחושת עוצמה ויציבות והמתכת נתפסת כחומר תעשייתי קר אך מאוד חדשנית ומודרנית.

כאשר אנו עומדים בפני בחירת החומרים, אנו צריכים לשאול את עצמנו- מה החומר משדר עבורנו, איזו קונוטציה הוא יוצר עבורי, מהן התחושות שהייתי רוצה ליצור או להרגיש בחלל הפרטי שלי ואיך הוא יכול להשפיע עליי או על האווירה.

חשוב מאוד להיות מודעים לכל תכונותיו של החומר ורק על פיהם לבחור בזה המתאים לשימוש הרצוי. למשל: כאשר אנו בוחרים לעשות שימוש בעץ מלא – כדאי לקחת בחשבון שעץ מתרחב או מתכווץ בתנאי מזג אויר מסוימים ולכן יהיה חשוב לקחת בחשבון את שימושו והצבתו בחלל.

לא כל סוג עץ מתאים לכל שימוש
לא כל סוג עץ מתאים לכל שימוש

כמו כן יש לקחת בחשבון כי לא כל עץ מתאים לכל שימוש .לדוגמא: בחדרי רחצה נשתמש בעץ טיק שידוע כי הוא עומד בתנאי לחות ומים בגלל השמן הרב שבו, לחיפוי מדרגות פנים לרוב לנבחר בעץ אלון – עץ קשה וחזק אך נוח לעיבוד. כאשר רוצים ליישם רצפת בטון מוחלק בתוך הבית יש לקחת בחשבון שהבטון מקבל את השתנות הזמן וסופג כתמים בהעדר טיפול ותחזוקה נכונה בסילר.

יש לתת את הדעת גם בבחירת חומרי הגמר של עיצוב הרהיטים. צביעת ריהוט בצבע בתנור (שלייפלייק) צריכה להילקח בחשבון מול הפרקטיקה – כיוון שהצבע מאוד רגיש ל"מכות" ולכן פחות מומלץ בבית עם חיים דינמיים.

חומרי הגמר יכולים להביע בדיוק מה שאנו רוצים לחוש בבית, אך בחירה לא נכונה של חומרים או חוסר מודעות עלולה לתת תוצאה הפוכה.

בהצלחה…

עדי זילברברג
מתכננת ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב חלל וזרימה במרחב
ניתן לפנות בשאלות וקביעת פגישת ייעוץ במייל: adizilberberg@gmail.com
או בטלפון 050-2600627

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|