מעמק המעיינות לתענכים: תן נגוע בכלבת תקף במושב פרזון שבגלבוע

עצם התקיפה, מעידה על חשד סביר כי זהו תן נגוע בכלבת. התן נוטרל ע"י חקלאי המושב, ונשלח לבדיקה, ותוצאות המעבדה שהגיעו היום מאוששת את החשד והתן אובחן כחולה בכלבת. צילום: אביחי רן

התפתחות נוספת ומדאיגה בהופעת תנים נגועים באזור הגלבוע והעמקים- בסוף השבוע האחרון, תקף תן משוטט, עגל ששהה ברפת משפחתית, במושב פרזון. עצם התקיפה, מעידה על חשד סביר כי זהו תן נגוע בכלבת. התן נוטרל ע"י חקלאי המושב, ונשלח לבדיקה, ותוצאות המעבדה שהגיעו היום מאוששת את החשד והתן אובחן כחולה בכלבת.
רצף האירועים לאחרונה בהם מעורבים תנים חולי כלבת, הוא חריג ומטריד את תושבי וקברניטי המועצה האזורית הגלבוע. במהלך חול-המועד סוכות כינס עובד נור, ראש המועצה, ישיבת חירום בהשתתפות ראשי מועצות שכנות, ומול כל הגורמים המעורבים, בראשם נציגי רט"ג ומשרד החקלאות והבריאות. חרף ההחלטות שהתקבלו באותה ישיבה, המצב בשטח מדאיג ומחייב בחינה מחדש. לפיכך פנה היום נור בפניה דחופה למנכ"ל משרד החקלאות, להתארגנות יעילה יותר של המערכות, תוך ביטוי תקציבי לרשויות לצורך מבצעי חיסון, שיבואו לצד המשך הטיפול באוכלוסיית התנים, פיזור חיסונים אורליים בשטח, והקמת מכשולים בקרבת הישובים.
מועצה מוא"ז הגלבוע נערכת כעת בהתאם, ותחת הוראות משרד החקלאות והבריאות- יוצאת למבצע של מתן חיסוני דחף עבור כל אוכלוסיית חיות הבית של מושב פרזון. החיסון יינתן במועדון המושב, וכל התושבים המחזיקים בעלי חיים בביתם, מתבקשים להגיע.


מי שננשך או נשרט על ידי בעל חיים, מחויב לשטוף באופן מידיי את האזור במים זורמים וסבון, לחטא בחומרי חיטוי ולגשת ללשכת הבריאות, לבדוק האם יש צורך בקבלת טיפול מונע נגד כלבת. משרד הבריאות בעפולה- טלפון: 04-6099000. לאחר שעות העבודה ובמהלך סוף השבוע יש לפנות לחדר מיון בבית חולים.


המבצע ימשך מחר (ב') במושב מיטב הסמוך, ומחרתיים (ג') במרכז יעל. יודגש כי תושבי אותם ישובים מחויבים להגיע לאחד המוקדים לצורך מתן חיסון לבע"ח. במקביל, צוותים מטעם הווטרינר הרשותי, יחד עם ועדי הישובים, יבצעו פעילות לאיתור חיות בית לא מחוסנות. אותה רפת בפרזון הוכרזה בהסגר, ותאסר תנועת החיות משם (החוצה ופנימה) למשך 90 יום.
עובד נור, ראש המועצה: "מחלת הכלבת היא מחלה מסכנת חיים! אנו חיים באזור חקלאי מובהק, ולא חדש לנו עצם סכנת ההידבקות במחלה, ומנגד היכולות להתחסן ולהימנע מהפצה. כל תושב המחזיק בע"ח לא מחוסן חייב להבין כי הוא מסכן את עצמו, את משפחתו ואת כל הישוב בו הוא מתגורר. אנו נגיע לכל ישוב בו יש צורך לקיים חיסוני דחף ואני קורא לכל התושבים להגיע לחסן את בעל החיים שלהם".

• עיקרי הנחיות  במקרה של נשיכה

בעקבות המקרה במושב פרזון, קוראת המועצה להגברת ערנות וחוזרת על עיקרי ההנחיות של ד"ר שי רודריג, הווטרינר הרשותי: 1.יש לדווח על התנהגות חריגה של חיות בר ובית, למוקד המועצה בטלפון 04-6071122, או באמצעות האפליקציה. בכל מקרה- לא להתקרב לבע"ח. 2. כאמור- להקפיד על חיסון כלבים וחתולים, בהתאם לחוק! בנוסף, אנא הכניסו את בעלי החיים לבית או למקום מוגן שימנע מגע עם חיות בר. 3.כל מי שחושב שחיית המחמד שלו באה במגע עם בעל חיים חשוד מחויב לפנות לווטרינר הרשותי. 4. מי שננשך או נשרט על ידי בעל חיים, מחויב לשטוף באופן מידיי את האזור במים זורמים וסבון, לחטא בחומרי חיטוי ולגשת ללשכת הבריאות, לבדוק האם יש צורך בקבלת טיפול מונע נגד כלבת. משרד הבריאות בעפולה- טלפון: 04-6099000. לאחר שעות העבודה ובמהלך סוף השבוע יש לפנות לחדר מיון בבית חולים.
כזכור, גם ברחבי המועצה האזורית עמק המעיינות נרשמו מספר אירועי תקיפה על ידי תנים, חלקם במהלך חול המועד סוכות.