מעבירים/מקבלים נכס בעסקת מתנה? דעו את זכויותיכם!

בטור אישי, מרחיבה שרון גליק הפעם על חוק המתנה, אשר מסדיר את סוגיית הענקת מתנות

מתנה כהגדרתה ניתנת ללא תמורה מצד מקבל המתנה, הסכם זה יערך בע"פ או בכתב. הסכם מתנה מאפשר כמה וכמה הטבות וכך בין היתר: 1. מאפשר למעניק המתנה, ליהנות מהטבות מס. 2. העברת דירה במתנה בעוד בעל הדירה עודנו בחיים יכולה למנוע סכסוכי ירושה עתידיים בין היורשים. 3. העברת דירה במתנה יכולה להבטיח זכויות של ילדים מנישואין קודמים ויכולה לחסוך טענות של בן זוג חדש לדירה קיימת.

נכס מקרקעין

הקניית הזכות במקרקעין חייבת להתבצע ללא תמורה כל שהיא. העברה של דירה הנעשית כנגד תמורה חלקית לא תיכנס להגדרה המשפטית של המונח "מתנה", ולכן סעיפי הפטור במס שבח ורכישה הקבועים בחוק לעניין עסקאות מתנה לא יחולו במקרה כזה. עסקת העברת דירה ללא תמורה בקרב בני משפחה, היא פעולה משפטית שכיחה יחסית, אך עדין הינה צעד משמעותי, בהיותה כרוכה בהעברה במתנה של נכס בשווי כספי גבוה, כאשר עשויות להיות לכך השלכות עתידיות, לרבות היבטי מס, ולפיכך יש לבצעה בקפידה. יצוין כי רק לאחרונה שונתה הגדרת המושג: "קרוב" לצורך הענקת מתנה וקבלת פטור ממס, וחשוב להיוועץ עם עו"ד על מנת לבצע את העסקה בצורה החוקית והמיטבית ביותר.

כסף במתנה

מתנות ניתן לתת במזומן או שיק וכאשר מדובר בסכום משמעותי רצוי גם שיערך הסכם בכתב בכדי שלא יהיה בעתיד ויכוח האם המתנה ניתנה כמתנה או כהלוואה.

בתנאי

הסכם מתנה יכול להיות מותנה בעשיית פעולות טיפוליות ו/או אחרות מנותן המתנה היינו – המתנה מותנית.  עסקת העברת דירה במתנה יכולה להיות בת-ביטול או בלתי ניתנת לביטול.

מיסוי

לפי החוק, חובה לדווח על העסקה בתוך 30 יום למיסוי מקרקעין. במסגרת עסקה של העברה ללא תמורה של דירה במתנה מיחיד לקרובו זכאי הנעבר לפטור חלקי בתשלום מס רכישה, והחיוב הוא לפי שליש ממס הרכישה הרגיל. עסקה של העברת דירת מגורים מיחיד לקרובו כהגדרתם בחוק מיסוי מקרקעין (לדוגמא הורים לילדיהם) מזכה את המעביר בפטור ממס שבח. חשוב לשים לב לתקופת צינון בחוק. נעיר כי עסקת העברת דירה במתנה מהורה לילד קטין לא תוריד את הדירה ממניין מספר הדירות הנחשבות בבעלות ההורה, בהיות שכאמור הילד הקטין משויך לאותו תא משפחתי (אלא אם המדובר בילד נשוי), וזאת כל עוד טרם מלאו לו 18 שנה.

חשוב מאוד

בהסכם מתנה במקרקעין, יבדוק בית המשפט בקפדנות יתרה את גמירות הדעת של נותן המתנה. בהסכם כגון זה, עקרון ההגנה על אינטרס ההסתמכות של מקבל המתנה פחותה וחשיבות גמירות הדעת וכוונתו האמיתית של נותן המתנה גדולה הרבה יותר. משום כך יקפיד בית המשפט ויבדוק האם הביטוי החיצוני של הכוונה להעניק מתנה, היינו הסכם המתנה במקרקעין, מבטא נאמנה את רצונו האמיתי ואת גמירות דעתו של המעניק במועד עריכתו.

לסיכום

לפני ביצוע עסקת העברה ללא תמורה של מקרקעין כדאי לבצע בדיקות משפטיות מקדימות, לרבות תכנון מס נכון ומיטבי, אגב היוועצות עם עורך דין המתמחה במקרקעין, כדי להבין את ההשלכות ו/או התוצאות האפשריות של העסקה, ובכך למנוע טעויות, אי-הבנות ובעיות חמורות בעתיד. את הסכם מתנה ניתן לבטל בדרכים המנויות בחוק ובפסיקה. שוקלים לבצע עסקת מתנה בין קרובים? בואו ותהיו גם אתם לקוחות מרוצים.

*אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.

 

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|