מנצחת את המגבלה בכל יום מחדש

ריטה חנא מתמודדת עם שיתוק מוחין, אך זה לא הפריע לה להצטיין בכל התחנות לאורך חייה ולהתקבל לעבודה במכללת נצרת עילית

ריטה חנא יושבת במשרדה במכללת נצרת עילית – יזרעאל. לצדה ההליכון, והיא מרוכזת בסריקת חומרים. יש בה קסם מיוחד, לבבי, שובה, כובש. ריטה רהוטה, מספרת בשפה קולחת את מסלול חייה והתחנות בהן עברה עד שהגיעה לעבוד במכללת נצרת עילית – יזרעאל, אשר פתחה זרועותיה לקבלה כעובדת מן המניין.
סיפורה של ריטה הוא סיפור של נחישות, של עוצמה, של התמודדות בלתי פוסקת. לפני 27 שנים נולדה לאמה האלה בחיפה, "הייתה רשלנות רפואית בתהליך הלידה", אומרת ריטה ואין בקולה שמץ מרירות, רק התרגשות של ילדת סנדוויץ' קלאסית.
אחותה הבכירה ליסה, שיננית במקצועה, אחיה הצעיר ג'ורג' סטודנט לרפואה וריטה בתם של רופא השיניים ד"ר אליאס והאלה, הוכיחה שוב ושוב שאין תקרת זכוכית שהיא לא יכולה לנפץ ולחדור בעדה.
"היה חשש לאחר הולדתי שלא אשרוד, והנה אני שרדתי ברוך ה'", אומרת ריטה בטבעיות. כדי שריטה תוכל ללמוד בבית ספר רגיל, עקרו הוריה מחיפה לנצרת עילית. ריטה התקבלה לגן בנצרת, ובהמשך למדה בבית הספר לנזירות האיכותי והיוקרתי – עד סוף כתה י'ב. עמה למדו גם אחותה ליסה ואחיה ג'ורג'.

• "אני מתמודדת עם הקשיים"

"כשהוריי הגיעו לרשום את ליסה לבית  הספר, הנזירה אמרה להם אני רוצה אותה והצביעה עליי, רק אותי וכך התחלתי ללמוד בבית הספר, ילדה יחידה עם שיתוק מוחין. בזכותי החלו להנגיש את בית הספר, פרצתי דרך", אומרת ריטה וחיוך של שמחה מציף את פניה היפות.
פרט לטיולים, אשר בחלקם לא השתתפה בשל מוגבלותה, הייתה ריטה תלמידה ככל תלמידי בית הספר, מוקפת בחברות וחברים שאהבו והעריכו אותה, משפחה חמה ותומכת שעטפה אותה, ובעיקר אמביציה בלתי פוסקת. כמו בכל דבר אליו ניגשה, גם בלימודיה במגמת פסיכולוגיה ומדעי הסביבה ריטה הצטיינה, ממוצע תעודת הבגרות שלה אגב הוא 100.9%, "אני נבוכה לומר זאת אך תמיד אמרו לי שאני מעוררת השראה וכך אני חשה" אומרת ריטה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

עם תום לימודיה החלה ריטה לתכנן את תחנת חייה הבאה, "פניתי לעובדת סוציאלית בעיריית נצרת עילית, רציתי לעבוד, העו"סית הציעה לי להצטרף למכינת "כנפיים" של עמותת 'כיוונים', עמותה המלמדת בעלי מוגבלויות לחיות חיים עצמאיים וכן מאפשרת לבצע שירות לאומי. שמחתי על ההזדמנות ועשיתי שירות לאומי במרכז צעירים בעכו".
במשך שנתיים תרגמה ריטה את אתר 'כל זכות' מעברית לשפה הערבית, "זה לא היה קל, למדתי להיות עצמאית", אומרת ריטה בסיפוק.
בתום שנתיים של שירות לאומי החלה ריטה ללמוד במסלול מידענות וניהול ידע במכללת 'אורנים', ובימים אלה משלימה ריטה את לימודי התואר הראשון. "אני מתמודדת עם הקשיים", אומרת ריטה והוסיפה: 'למרות שאני מאוד עסוקה הרגשתי שחסר לי משהו, חסרה לי עבודה. מתוך מחשבה להתנדב פניתי למכללת נצרת עילית – יזרעאל, לא ידעתי אז איזו חוויה, איזו קבלת פנים ואיזה עולם של אנשים נפלאים יתגלה לי" אומרת ריטה ועיניה נוצצות.
ריטה הגיעה לפגישה עם מנכ"לית המכללה תרצה ריבק, אשר כבר בשיחה הראשונה אמרה לה כי תשמח לקבל אותה לעבודה, אך בשכר מלא ולא בהתנדבות, "ישבתי מול תרצה המנכ"לית והתרגשתי ממנה מאוד, היא פתחה בפני את עולם העבודה, היא העניקה לי הזדמנות מתוך כבוד והערכה, זה ריגש אותי מאוד, זה לא מובן מאליו", משתפת ריטה. "ריטה הינה עובדת המכללה, אני מאמינה ביכולותיה ובטוחה שתעשה עבודה מצוינת", סיכמה ריבק.