ממשיכים את המורשת: סגרו מעגל אווירי בעמק יזרעאל

השבוע הגיע לסיומו הקורס היוקרתי למפעילי כטמ"ם. בין המסיימים: שני קצינים מעמק יזרעאל שממשיכים מורשת משפחתית בחיל האוויר הישראלי. צילום: דובר צה"ל

ביום רביעי (לאחר סגירת הגיליון) עתיד היה להסתיים הקורס למפעילי כטמ"ם מספר 39, בבסיס חיל-האוויר פלמחים. הטקס נערך בראשות מפקד חיל-האוויר, אלוף תומר בר, מפקד בסיס פלמחים, תת-אלוף עומרי דור, וקצין תותחנים ראשי, תת-אלוף נרי הורוביץ'.
מערך הכטמ"ם של חיל האוויר הישראלי הוא המוביל בעולם ביכולותיו המבצעיות ובטכנולוגיות בהן הוא משתמש. כלי הטייס המאוישים מרחוק הפכו בשנים האחרונות לגורם משפיע על הפעילות המבצעית בכלל צה"ל, כיוון שכמעט בכל זמן נתון נמצאים באוויר כלי הטיס המאוישים מרחוק ומופנים לפעילות מבצעית ומשימות לאומיות בעת הצורך.
בבית הספר למפעילי כטמ"ם עוברו החניכים הכשרה של כשישה חודשים, במסגרתה למדו על כלי הטיס המאוישים מרחוק, יסודות ההטסה ועברו קורס פענוח מתקדם ומשימתי. מלבד למידת המקצוע, החניכים עברו הכשרת פיקוד, היוו מפקדי משימה על מטוס לבדם ולמדו על ערכי צה"ל ודמותו של המפעיל בקרון.
בסיום קורס מפעילי הכטמ"ם, ימשיכו הבוגרים לקורס אימון מבצעי, האורך שלושה חודשים, שלאחריו ישובצו בטייסות חיל-האוויר ושבעה מתוכם ביחידת "זיק" של חיל התותחנים.

• "אתה מתפתח מחדש ולומד לעבוד בלי אגו"

אחד ממסיימי הקורס היוקרתי הוא סג"ם א' בן ה-21 ממועצה אזורית עמק יזרעאל. א' הוא אח בכור לשני אחים קטנים. אביו של סג"ם א' הוא סא"ל במיל' אשר היה ממפתחי הכטמ"ם מסוג "זיק" בחברה אלביט, אותו הכטמ"ם אשר מטיס בנו בבית הספר למפעילי כטמ"ם.
סג"ם א' אוהב את העולם המוזיקלי. הוא מנגן על גיטרה ועל פסנתר וכן תיקלט בחתונות, בר מצוות ומסיבות במשך שש שנים עד לגיוסו לחיל האוויר. בנוסף, לקח חלק כמדריך וכמרכז בתנועת "בני המושבים". בתיכון הרחיב סג"ם א' את מגמות הפיזיקה והספורט, ובסיומו עשה שנת שירות בפנימייה לנוער בסיכון.
סג"ם א' מספר למה בחר להגיע דווקא לקורס מפעילי כטמ"ם: "אתה עושה בתפקיד דברים גדולים כחלק מחוד החנית של חיל האוויר וצה"ל. בפעם הראשונה שהטסנו לבד, שני חניכים מהקורס, כטמ"ם ללא מדריך, הרגשתי מה זה להיות מפעיל באמת. הבנתי את עבודת הצוות הכרוכה בזה. האנרגיה הטובה גורמת למפעילים לחשוב יחד על פתרונות ולהצליח במשימה. אם הייתי צריך לסכם את הקורס הייתי אומר שהקורס מכין אותך לא רק טכנית כיצד להפעיל כטמ"ם אלא עובדים הרבה גם על המנטליות. אתה מתפתח מחדש ולומד לעבוד בלי אגו. מכשירים אותנו לעשות את המשימה על הצד הטוב ביותר שאפשר".

• "אתה לא מצליח להבין את העוצמה של כטמ"ם עד שאתה פוגש אותו באופן אישי"

מסיים נוסף מעמק יזרעאל הוא סג"ם א' בן ה-20. א' הוא האח האמצעי מבין שלושה אחים. אביו, תא"ל במיל', היה מפקד בסיס טיסה של חיל האוויר והשתתף במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן. אימו אף היא שירתה כקצינת ת"ש בחיל. מתחביביו של סג"ם א': לטייל בטבע, לצלול, ולגלוש בסנואו בורד ובסקי. בתיכון הרחיב את מקצועות הביולוגיה והכלכלה.

סג"ם א' . צילום: דובר צה"ל
סג"ם א' . צילום: דובר צה"ל

סג"ם א' מספר על חוויתיו מהקורס ועל החשיפה לעולם הכטמ"ם: "אתה לא מצליח להבין את העוצמה של כטמ"ם עד שאתה פוגש אותו באופן אישי. אז הכל מתבהר לך ואתה אתה מבין את משמעות המקצוע. כל האנשים שמגיעים לקורס משקיעים את כל כולם ונותנים מעצמם גם למען אחרים, וזה נדבך מהותי בתפקיד של מפעיל כטמ"ם, שעבודתו מבוססת הרבה על צוות".

 

מבמת הריקודים הבינ"ל לנטרול מחבלים: המסלול של אנה צ'נוה מנוף הגליל

|

עפולה: עמותת החסד סל"ע מחלקת חליפות חדשות לפסח

|