ממצא נדיר: התגלתה כנסיית "השליחים" בבית ציידה

בשלב זה התגלו חדריה הדרומיים של הכנסייה שעמדה כנראה במרכזו של מנזר

במסגרת החפירות הארכיאולוגיות המתנהלות באתר "בית הבק (אל עראג') שבצפון הכנרת, בשמורת הטבע בטיחה, התגלתה כנסייה מהתקופה הביזנטית, שהחופרים מזהים בה את "כנסיית השליחים". בשלב זה התגלו חדריה הדרומיים של הכנסייה שעמדה כנראה במרכזו של מנזר. לכנסייה היו רצפות פסיפס שבחלקן השתמרו היטב. נתגלה גם שבר סורג הבימה משיש המעוטר בזר וכן נמצאו אבני פסיפס מזכוכית מוזהבת. אלו מעידים על כנסייה גדולה ומפוארת.
בשנת 725 לספירה מתאר וויליבאלד, בישוף גרמני, במסע צליינות בארץ הקודש, מכפר נחום לכורסי על מקום שקרוי בית ציידה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


גילוי זה מחזק את ההנחה שמיקומו של הכפר בית ציידה, שחשיבותו רבה מאד במסורת הנוצרית, הוא באתר בית הבק, בנוסף לכך גילו השנה החופרים כי הכפר היהודי הקדום, וכנראה גם העיר הקטנה שהקים המלך הורדוס פיליפוס במקומו של הכפר שנקראה יוליאס, אשר השתרעה על שטח גדול מאד, נבנתה על חורבות בית הבק, מעידים על כך מטבעות וכלי החרס, מכך ניתן להסיק כי הכפר התקיים במהלך התקופה הרומית מראשיתה במאה הראשונה לפני הספירה ועד המאה השלישית. בדיקת פני השטח באמצעות גלים אלקטרומגנטים, מצביעה על כך שיש בתים רבים הקבורים תחת הסחף של הבקעה.

• "מטמון ייסוד"

בנוסף לחידושים אלו בעניין מיקומה של בית ציידה, התגלה מטמון מטבעות מתחת לרצפת הבטון של ארמון "בית הבק". ארמון זה נבנה במאה ה-19 על ידי העשיר עבדול רחים באשה בק. הארמון פוצץ על ידי צה"ל במסגרת מבצע "כנרת" בשנת 1959 בהיותו חלק ממערכת "מוצב השפך" הסורי. 22 המטבעות מכילים מטבעות כסף עות'מאניים וחמישה מטבעות זהב צרפתיים, סביר להניח שזהו "מטמון ייסוד" שהניחו הבונים למזל טוב. נראה שהמטבעות לא עזרו מול 300 ק"ג חומר נפץ שהניחו חבלני הצנחנים בבניין.
החפירה במקום נערכת מטעם מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית במכללה האקדמית כנרת, בראשות פרופ' מרדכי אביעם ובחסות רשות העתיקות.

פרופ' מוטי אביעם
פרופ' מוטי אביעם

פרופ' אביעם: "החפירה הנוכחית מצטרפת לשלוש הקודמות ותורמת תרומה משמעותית לידע ההיסטורי והארכיאולוגי של היישוב היהודי בגליל, בימי הבית ה-2, ומציגה יישוב יהודי שלא היה מוכר קודם לכן. לתגלית חשיבות רבה מאוד למחקר על הנצרות הקדומה בפרט והעולם הנוצרי בכלל. שרידים אלה שנתגלו הם מאפשרים לזהות שרידי היישוב בית ציידה, שלפי הברית החדשה נולדו בית שליחיו של ישו, וגילויה של הכנסיה היא חיזוק נוסף לכך שבתקופה הביזנטית זיהו את המקום הזה, את ביתו של פטרוס, ובנו כנסייה לכבוד פטרוס ואחיו אנדראס" .

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|

ברוח האביב: סיור מסביב למסילה – לאורכה ולעומקה של רכבת העמק

|