מלחמת מים: "כולנו מאוחדים תחת אותה מטרה- לשחרר את האסי"

תושבי בית שאן והאזור צפויים להגיע היום לניר דוד למשט מחאה- כחלק מהמאבק שלהם לפתיחת נחל אסי לציבור הרחב. לדבריהם חסימת הנחל הפסטוראלי עם מי הטורקיז מפלה אותם לרעה. ראשי הרשויות מנסים להנמיך את הלהבות

בשבועות האחרונים ניצת מחדש המאבק על הכניסה לנחל האסי בקיבוץ ניר דוד הפסטוראלי שבעמק המעיינות והוא מעלה על פני השטח סוגיות נפיצות, רגישות ויצריות.
מצד אחד של הגדה עומדים תושבי האזור שטוענים כי חסימת הנחל היא שיטתית, מפלה אותם לרעה ובלתי חוקית, בהתאם ל"חוק המים" (שקובע שנחל הוא משאב ציבורי השייך לכלל הציבור).
מהצד השני של הגדה מצוי הקיבוץ וחבריו שמציגים תמונה אחרת לגמרי וטוענים שלא ניתן לפתוח את השערים בפני הציבור, ולהקים פארק ציבורי -בשל מספר רב של סיבות שייפגעו לדבריהם קשות במרקם החיים ובפרטיותם של כ-300 בתי האב.
המאבק היצרי הנוכחי – על הרצון לטבול במי הטורקיז היפהפיים של האסי מציף מאבקי עבר, תחושות קשות בין תושבי בית שאן והאזור וחברי הקיבוץ, ועימותים על אופן חלוקת השטחים והמשאבים.


"אנו קוראים לקיבוץ ניר דוד למצוא פתרון מוסכם בנושא נחל האסי. במקביל נפעל לגיוס משאבים לפיתוח נחל חרוד בין גשר הקנטרה לקניון הבזלת כרצועת נחל ומים עוטפת עיר, ואנו קוראים לציבור לקחת חלק בפיתוח האזורי הכולל…"


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]  


כחלק מהמאבק פורסם לאחרונה ב"דה מרקר" כי הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הקיבוץ על סך לא פחות מ- 36 מיליון שקל, וזאת בגין חסימת הכניסה לנחל האסי שזורם בשטח הקיבוץ.
היום, (שישי) צפוי להיערך בכניסה לקיבוץ משט אליו קוראים מובילי המאבק להצטרף, בעיקר באמצעות דף הפייסבוק הפעיל- "משחררים את האסי". בדף נכתב כי המכנה המשותף הוא שכולם רוצים לרחוץ באסי, להנות מנחל חרוד וכן שכולם מאמינים בצדקת המחאה.
בימים האחרונים עולים בדף שלל פוסטים, בעיקר מצד חברי המאבק אך גם מצד ציבור שתומך בהשארת הסטטוס בקיבוץ על כנו. אותם פוסטים זוכים למאות ואלפי תגובות שלא פעם מלבים את האווירה סביב המאבק.
לצג הפעילות הווירטואלית והפיזית בשטח, נעזרים מובילי המאבק בליווי משפטי וכן הם פנו למספר חברי כנסת שיסייעו להם בנושא.
"אין לנו דבר וחצי דבר נגד קיבוץ ניר דוד", אמר השבוע רותם לב שפירו מכפר יחזקאל. שפירו, 23, תלמיד ישיבה הוא אחד ממובילי המאבק המרכזיים: "אנחנו בסך הכל רוצים להינות ממשאב טבע שמגיע לכל תושב בישראל. המחאה הזו אכן מעוררת המון רגשות אבל כולנו מאוחדים תחת אותה מטרה. המשט שנערוך היום (שישי) יוצא לדרך כחלק מהמאבק שלנו ואנו צופים שייקחו בו חלק מעל 100 משתתפים. הוא ייערך באישור משטרת ישראל ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. יש במדינת ישראל חוק וצריך לנהוג בהתאם ולהכניס אותנו בשערי הקיבוץ, כך גם אנחנו נוכל להינות מיופיו ומימיו הצלולים של האסי – שהוא לחלוטין משאב טבע ציבורי – לאומי. זה מה שהוביל אותי ואת חבריי למחאה ולמאבק הזה", סיכם שפירו. מקיבוץ ניר דוד לא התקבלה תגובה עד כה.

• ראשי הרשויות מרגיעים את הרוחות: "בכוחות משותפים ושיתוף פעולה נצליח למצוא פיתיון לסוגיית ניר דוד והאסי"

בזמן שהמאבק שב לכותרות, ז'קי לוי ראש עיריית בית שאן ויורם קרין ראש המועצה האזורית עמק המעיינות נפגשו ביום שני לדיון משותף בנושא השטחים הפתוחים, הנחלים והמים באזור וסיכמו על הקמת מנהלת אזורית לחשיבה אסטרטגית על קידום וטיפוח השטחים הפתוחים.
"אנו קוראים לקיבוץ ניר דוד למצוא פתרון מוסכם בנושא נחל האסי. במקביל נפעל לגיוס משאבים לפיתוח נחל חרוד בין גשר הקנטרה לקניון הבזלת כרצועת נחל ומים עוטפת עיר, ואנו קוראים לציבור לקחת חלק בפיתוח האזורי הכולל. אנו נקים, נוביל ונפעל במשותף באמצעות מנהלת שטחים פתוחים אזורית שתוקם בשבועות הקרובים את הטיפול במשאבי המים והטבע באזור לרווחת הציבור כולו".

ראשי רשויות בית שאן ועמק המעיינות ז'קי לוי ויורם קרין
ראשי רשויות בית שאן ועמק המעיינות ז'קי לוי ויורם קרין

  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]  


ז'קי לוי ראש עיריית בית שאן אומר: "אני משוכנע שבכוחות משותפים ושיתוף פעולה נצליח למצוא פיתיון לסוגיית ניר דוד והאסי ולאתגרים נוספים העומדים לפנינו על מנת שתושבי כל האזור בית שאן ותושבי המועצה יוכלו ליהנות מהאזור מדהים שיש לנו. יורם קרין ואני פועלים בשיתוף פעולה מלא במגוון נושאים מתוך הערכה הדדית ואמונה שעתיד האזור טמון בשיתוף פעולה בין העיר למועצה".
יורם קרין ראש המועצה האזורית עמק המעיינות: "באזור זורמים נחלים ונובעים מעיינות רבים. אנו צריכים לפעול ברגישות לטבע ולאדם כדי למצוא את האיזון הנכון כדי שהטבע ישמר, ולמען האדם אשר יוכל ליהנות מהמשאבים הרבים והנפלאים הנמצאים כאן. העיר והעמק שזורים זה בזה עוד משחר ההיסטוריה".
"אנו חיים בפריפריה המזרחית של מדינת ישראל, ושיתופי פעולה, קשרים טובים ועבודה מסונכרנת ומתואמת היא הכרח מבחינתנו, שכן העיר והעמק הם מקשה אחת", אומרים השניים.

 

 

עפולה: מטמיעים את מהפכת ה"צדק התחבורתי"

|

בשישי: יום פתוח במכללה הטכנולוגית נוף הגליל

|