מלאכי הרפואה מהעמק: "אני מרגיש נוח ורגוע כשאני נכנס למתחם הייעודי למטופלי קורונה"

ההערכות המקדימה, ההקפדה היתרה על מיגון הצוות, החששות מהנגיף המאיים, האינטראקציה עם החולים החיובים לקורונה והאופטימיות לעתיד ("נעבור גם את זה"). ד"ר גיא דורי, מנהל מחלקה פנימית ה' במרכז הרפואי העמק בעפולה "מכניס" אותנו היישר לתוך המתחם הייעודי למטופלי קורונה. צילום: מרכז רפואי העמק

בסוף השבוע האחרון קרה מה שהיה צפוי לקרות. אחרי עשרות חולים חיוביים לקורונה – שהועברו בעיקר למרכזים הרפואיים בתל אביב ובחיפה, הועברו למתחם המבודד הייעודי במרכז הרפואי העמק בעפולה שלושה חולים בשנות השישים לחייהם. בימי שני ושלישי כבר הצטרפו שלושה חולים נוספים. (מספר החולים מעודכן לשעת סגירת הגיליון)

• מי שמטפל בחולים הם צוות מחלקה פנימית ה' – אותה מנהל ד"ר גיא דורי. 

ד"ר דורי מספר כי המחלקה אותה הוא מנהל, יחד עם מחלקת העיניים במרכז הרפואי, הוסבו למתחם אחד מבודד בו שוהים החולים, השישה אגב במצב קל (נכון לראשית השבוע).

 ד"א גיא דורי. צילום: דוברות מרכז רפואי העמק
ד"א גיא דורי

"הייתה לנו הערכות מקדימה לבואם של החולים", סיפר השבוע ד"ר דורי, "הקצנו חדרים שלא שהו בהם מאושפזים לטובת אשפוז של חולים עם קוצר נשימה, שיעול וכאלו ששבו ארצה מחו"ל או נפגשו עם אזרחים ששהו בחו"ל. בודדנו אותם תוך כדי שלוחות הזמנים היו מאוד מהירים. קיבלנו החלטה שמחלקת העיניים תפונה ותהפוך יחד עם המחלקה שלנו למתחם מבודד וייעודי. ההחלטה הזו התקבלה בעיקר בגלל הסמיכות של המחלקות זו לזו. בסופו של תהליך הפכנו את כל המתחם למתחם טיפולי לחשודים וחולים. המתחם מבודד ומוגן, אחרי שפינינו את כל המחלקה האורגנית".

איך נערכתם למיגון הצוותים?
"אנחנו פועלים בדיוק על פי פרוטוקול משרד הבריאות. מדובר בפרוטוקול ברור שכולל איסור מוחלט על חשיפה של איזשהו איבר בגוף. זה מתחיל בערדליים, חלוק עמיד מים, שני זוגות כפפות, משקף ומסכה לחלקיקים קטנים. צריך לזכור גם שעל פי הספרות ההדבקה היא טיפתית ולא אווירנית".

יש חששות בקרב הצוות המטפל?
"יש חשש טבעי ובסיסי כמו כולם. הוא נובע בעיקר מהלא נודע ולא ממה ממה שאנחנו יודעים עד עתה על הנגיף. בסופו של יום אני מרגיש נוח ורגוע כשאני נכנס למתחם הייעודי למטופלי קורונה ואני נכנס לפחות פעם או פעמיים ביום. ברור לי שמי שמתמגן לא יחלה במחלה הזו".


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]  


כאמור בסופ"ש הגיעו באמבולנס למתחם 3 חולים חיובים ראשונים לקורונה ובהמשך הגיעו חולים נוספים שאובחנו חיוביים לנגיף.
"אני ורופא תורן קיבלנו את החולים. הסברנו להם ברוגע את התהליך והם הבינו אותו היטב. כרגע הם בשלהי המחלה ומאובחנים על ידינו במצב טוב. אנחנו ערוכים היטב במקביל למצב שבו נצטרך לטפל בכמות גדולה יותר של חולים ואז נאלץ לשחרר הביתה חולים מוקדם יותר. כמו כולם אנו ערים לדיווחים ולנתונים של משרד הבריאות שמשקפים עליה במספר החולים וקצב גדילה שעולה. אני מניח שנראה גם אצלנו חולים קשים".
ומה לגבי העתיד ולאיזה סצנריו לוקח אותנו הנגיף?
כמו מרבית הרופאים והמומחים גם ד"ר דורי מעדיף שלא להתנבא והוא מדגיש שכרגע רב הנסתר על הגלוי, "אנחנו כרגע מתמקדים בכל מה שקשור למיגון ולטיפול ושמחים שלעת עתה המצב של התחלואה יציב במחלקה. אני חייב לציין שאין פה הירואיקה, עוד לא הנשמנו אף אדם והכל בשליטה מבחינה רפואית. כמו שנכתב ונאמר לא פעם – הרוב הגדול של חולי הקורונה הם חולים קלים שמחלימים מהנגיף ולכן חייבים לקחת את כל הסיטואציה המורכבת הזו בפרופורציות. אני בטוח שנעבור גם אתה זה".

• החל מיום שני: מעבדה ב"העמק" לאיתור נגיף הקורונה

בתוך כך, המעבדה במרכז הרפואי העמק הצטרפה ביום שני אל מערך המעבדות שבהן מתבצעות בדיקות לאיתור נגיף הקורונה בישראל.
ד"ר זיו רוזנבוים, מנהל המרכז הרפואי העמק: "צוות המעבדה בניהולו של ד"ר ראול קולודנר ביצע בימים האחרונים את כל ההכנות הנדרשות בתיאום ובהנחיית משרד הבריאות, כדי להיות ערוכים לביצוע הבדיקות לחולים החשודים לקורונה. ביום שני החלה המעבדה לפעול, תוך הקפדה על תנאי המיגון הנדרשים לאנשי הצוות. תוספת המעבדה במרכז הרפואי העמק תשפר עוד את היכולת הלאומית שלנו להתמודד עם התפשטות המחלה, ואני שמח על שאנחנו שותפים למאמץ הלאומי. המעבדה תפעל סביב השעון, בהתאם לצורך ובהתאם להנחיות משרד הבריאות".