מי דואג לטפח את השטחים הפתוחים ומרחבי הנחל שלנו?

על ניהול השטחים הפתוחים במרחב של כ-15 רשויות מקומיות רב-גוניות, השאיפה שמשרדי הממשלה ישקיעו יותר בשיקום מרחבי הנחלים במזרח המדינה, הטיפול בתשתיות ניקוז ומניעת הצפות לקראת החורף, פיתוח אתרים ועליית המודעות לטיפוחם על ידי הקהילות – רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי מדווחת מהשטח

ברשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, החולשת על ניהול השטחים הפתוחים בהיקף של כ- 662 אלף דונם ב- 15 רשויות מקומיות, ביניהן נוף הגליל, עפולה, בית שאן, הגליל התחתון, כפרי הגליל באזור התבור, עמק יזרעאל, הגלבוע, עמק המעיינות, ועוד – מסכמים שנה בצל ההתמודדות עם אתגרי הקורונה, שהדגישה עד כמה השטחים הפתוחים משמעותיים לכולנו. ברשות מציינים לטובה את הרשויות המקומיות, אשר בכולן בוצעו פרויקטים משותפים לפיתוח אתרים, הסדרה ושיקום אקולוגי של מרחבי הנחל, מניעת שיטפונות, ועוד.

• עשרות פרויקטים חדשים במרחבי הרשויות המקומיות

כאמור, במהלך השנה, תחת מגבלות הקורונה והמעבר לישיבות זום, קודמו ובוצעו עשרות פרויקטים רחבי היקף בכל הרשויות במרחב, ביניהם הקמת פארק גני קק"ל בכפר כמא ושביל נחל קמה, סלילה והסדרה של שביל בין הגשרים בנחל חרוד עד לבית שאן, פארק חושים בחורשת גדעון בגלבוע, הסדרת דרכים חקלאיות, הקמת תחנת מדידה בנחל תבור, שבילים ותצפיות בעמק המעיינות והמשך ביצוע תוכנית האב לעוטף נחל תבור, בשיתוף חקלאי כפרי הגליל התחתון ודבוריה. אחד הפרויקטיים המרכזיים שיצאו לדרך הוא פארק התבור בנוף הגליל, באזור שבו ארעה השריפה.

ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט (במרכז) ועובד יבין מנכ"ל רשות הניקוז
ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט (במרכז) ועובד יבין מנכ"ל רשות הניקוז

אולם, עוד טרם לעבודות הפיתוח וההנגשה, רשות הניקוז אמונה על הסדרת תשתיות, ניקוז ושימור קרקע, המבטיחים את זרימתם הסדירה של הנחלים ביובליהם ובאגני נחל מרכזיים, דוגמת התבור והחרוד ועד לנהר הירדן הדרומי – גבול בינלאומי זורם. כחלק מכך ומהפעולות למניעת הצפות, בוצעו גם השנה מעבירי מים בנחלים ובערוצים להסדרת מערכות ניקוז, כיסוחי נחלים ואחזקתם, פינוי סחף, פרויקטים לשימור קרקע לטובת ניהול הנגר העילי במרחב, שיקום אקולוגי ועוד.


עובד יבין: "התפקיד שלנו הוא לתת את הכלים המקצועיים, להוציא לפועל את התוכניות המאושרות וביעילות מקסימלית"


בתוך כך, קידמה השנה רשות הניקוז תוכניות אב המתכללות את המרחב בשיטת הניהול האגני, הרואה ברשויות המקומיות, הגופים המקצועיים, הקהילות וכל הגורמים הפועלים במרחב, כשותפים מלאים לתהליכים. תוכנית אלו ואחרות מובאות כולן לאישור ותקצוב בקרב הרשויות המקומיות, משרדי הממשלה ומקבלי ההחלטות. "רשות הניקוז היא גורם מקצועי, תכנוני, שיודע להיות הראשון בשטח, שחיי ונושם את השטחים הפתוחים, ומביא את כל המידע וההמלצות המקצועיות למקבלי ההחלטות. לצד זאת, אנו שותפים בפן המקצועי לתוכניות שיוזמים ראשי הרשויות וגופים נוספים", אומר עובד יבין, מנכ"ל הרשות, "המנגנון הבירוקרטי כולל עשרות גורמים ממשלתיים, שאמונים על אישורים ותקציבים לפעולות לשיקום והסדרת הנחלים, שיקום אקולוגי ועוד. בתוך כך, התפקיד שלנו הוא לתת את הכלים המקצועיים, להוציא לפועל את התוכניות המאושרות במקצועיות, ביעילות מקסימלית, ולמצות באופן מיטבי את התקציבים שאושרו לטובת שיקום והסדרת הנחלים. האיזון בין צרכי האדם לצרכי הסביבה הוא שעומד לנגד עינינו, כאשר השיקול האקולוגי הוא משמעותי ביותר".

תצפית עמק המעיינות: ביצוע קו סניקה נחל מודע
תצפית עמק המעיינות: ביצוע קו סניקה נחל מודע
פרויקט שביל בין הגשרים - בית שאן
פרויקט שביל בין הגשרים – בית שאן

שירי פירדמן, מנהלת קהילה וחינוך ברשות הניקוז, היוזמת ומפעילה עשרות פרויקטים חינוכיים וקהילתיים ברשויות המקומיות, מציינת כי: "במקביל, המטרה שלנו היא לא רק לפתח ולשקם אלא גם ליצור זיקה בין הילדים, הנוער והקהילות המתגוררות במרחבי הנחל לבין הסביבה, על מנת להבטיח את הטיפוח והשמירה על הסביבה לאורך זמן".

• משרד החקלאות: "ראוי להעריך את שיתופי הפעולה הרבים של הרשות"

"אנו מבקשים להביע את הערכתנו הרבה לתפקוד המקצועי של רשות הניקוז, לטובת תושבי האזור ומיזמים ממשלתיים. באופן מיוחד ראוי להעריך את שיתופי הפעולה הרבים של הרשות והרחבת הפעילות לתחומים ומגזרים שבהם לא היתה פעילה בעבר", כך נאמר במכתב ששלח לאחרונה ערן אטינגר, סמנכ"ל ניהול משאבי סביבה במשרד החקלאות, ליורם קרין, ראש מועצה אזורית עמק המעיינות ויו"ר מליאת רשות הניקוז ולמנכ"ל הרשות, עובד יבין.
הדברים נכתבו על רקע המדד השנתי של רשויות הניקוז בישראל, שעורך האגף לשימור קרקע וניקוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, לפיו מוקמה רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי במקום השני במינוף ההכנסות ביחס לתקבולים ממכסות, כלומר היקף הביצוע של הרשות מעבר לתקציבי בסיס ממכסות שקיבלה, עמד על 354%! בנוסף, הרשות מוקמה במקום השני גם ביעילות התפקודית וממוצע אחוז מימוש כלל התקציבים בשלוש השנים האחרונות עמד על 101%. "כלומר, הרשות מכינה תקציבים ראליים ומבצעת בהתאם לתוכנית התקציבית", הוסבר במדד.

• היקף הביצוע של הרשות מעבר לתקציבי בסיס ממכסות שקיבלה, עמד על 354%

ברשות הניקוז, התייחסו לדברים, ואמרו כי: "אנו מודים לשותפים שלנו ברשויות, לחברי ההנהלה והדירקטוריון, לקהילות, לחקלאים ולצוות הרשות, אשר מקדמים יחד מציאות חדשה, ומעלים את המודעות לחשיבות השטחים הפתוחים והצורך בשימורם ובשיקום הנחלים, תוך ניהול אחראי ומשותף לכלל הגורמים הפועלים במרחב. לשנים הבאות, אנו תקווה כי משרדי הממשלה ישקיעו באופן משמעותי יותר בפעולות לשיקום נחלים באזור הפריפריה המזרחית וישימו אותה במקום הראוי לה על מפת מדינת ישראל. בהקשר זה ראוי לציין לטובה את ראשי הרשויות שפועלים לילות כימים לגייס את התקציבים הנדרשים לכך".

ברוח האביב: סיור מסביב למסילה – לאורכה ולעומקה של רכבת העמק

|

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|