מועצה מקומית תשלם פיצויים בסך 60,000 לתלמידה לאחר שלא הנגישה את בית הספר בו למדה

ביהמ"ש הורה למועצה לבנות פיר מעלית על אף שהתלמידה כבר סיימה את לימודיה בבית הספר

בית משפט השלום בנצרת קיבל את התביעה שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים בשמה של תלמידה בת 13 (כיום) המתניידת בכסא גלגלים, והורה למועצה המקומית משהד לשלם לה פיצויים בסך 60 אלף שקלים, לאחר שלא פעלה להנגשת בית הספר בו למדה, זאת למרות צווים ומכתבי התראה שנשלחו בעניין מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, צו נגישות שהוצא בנושא ושיחות מרובות שקיימו אנשי הנציבות עם הגורמים במועצה המקומית.

• המועצה לא הקימה שירותי נכים

בפסק דין שניתן בשבוע שכעבר מציינת השופטת אפרת רבהון כי עניינה של התביעה בילדה א', המתניידת באמצעות כסא גלגלים ומקבלת גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי. הילדה למדה בבית הספר היסודי בתחומי המועצה המקומית משהד בצפון הארץ, אולם נתקלה בקשיים עצומים להתנייד ולהתנהל בתחומו מאחר ולא הייתה קיימת בו נגישות עבור אנשים עם מוגבלות. במסגרת התביעה שהוגשה על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נטען כי במהלך 6 השנים בהן למדה א' בבית הספר הפרה המועצה המקומית את חובתה לטפל בליקויי הנגישות בבית הספר, על אף התרעות חוזרות ונשנות שניתנו לה. בין היתר, הפרה את החובה להתקנת מעלית, להקמת שירותי נכים תקינים, להסדרת מקום חניה ולהסדרת הנגישות לאזורים חיוניים במבנה – כך שזכויותיה של התלמידה נפגעו באופן ממשי.
בית המשפט קיבל את התביעה ופסק פיצויים בסך 60,000 לילדה אותם תשלם המועצה המקומית, בנוסף לתשלום 5,000 שקל שכר טרחה והוצאות משפט. בנוסף, בפסק דין חלקי שניתן בהסכמה לפני כחודש וחצי בנושא הנגשת בית הספר, חייב בית המשפט את המועצה המקומית לבנות פיר מעלית בבית הספר ולהתקין מעלית בתוך זמן סביר מקבלת בקשה מתלמיד עם מוגבלות שיזקק לה. זאת, לאחר שהמועצה המקומית נאותה לבצע פעולות הנגשה בבית הספר בשל הגשת התביעה, וכל שאר ליקויי הנגישות – למעט פיר מעלית ומעלית – תוקנו. יש לציין כי התלמידה אשר בשמה הוגשה התביעה כבר סיימה את לימודיה בבית הספר האמור, ועברה ללמוד בחטיבת הביניים.  את הנציבות ייצג בתביעה עוה"ד ד"ר יועד הלברסברג.
אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים: "המצב בו ילדה לומדת בבית ספר שאינו מונגש לה במשך שנים הוא מצב בלתי נסבל המהווה גם הפרה בוטה של החוק. לצערי הרב, אנו עדין נתקלים במקרים שכאלה ברשויות שבהם ההנגשה מתנהלת לעיתים בעצלתיים תוך פגיעה חמורה בילד. בדומה לתביעה שהגשנו נגד המועצה המקומית משהד אנו פועלים נגד עשרות רשויות לקדם את ההנגשה בבתי הספר. לא נהסס ונמשיך לפעול בכל הכלים שברשותנו עד למיגור התופעה והגעה למצב שכל ילד עם מוגבלות יזכה להנגשות בהתאם לחוק ולתקנות כך שהוא והוריו יוכלו להיות חלק אינטגרלי מהחברה עם יתר חבריו התלמידים".

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|